Potensi Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi Berorientasi ESD dalam Projek IPAS Aspek Zat dan Perubahannya
Abstract
This study aims to analyze the potential implementation of ESD-oriented differentiated learning (Education for Sustainable Development) in the IPAS Project, aspects of substances and their changes. This research is a type of qualitative descriptive research. Interview, survey and documentation methods were chosen as data collection techniques. The results of the data collection were analyzed using data triangulation. 26 teachers of the Science Project in Jepara Regency were randomly selected as respondents. From the survey results, 88% understood and implemented differentiated learning in the IPAS Project, aspects of substances and their changes. However, there are 77% of teachers consider the implementation of differentiated learning to take a lot of time so that the available lesson hours are insufficient, 65% consider the implementation of differentiated learning very troublesome for teachers because there are many stages to do, 65% already understand the concept of ESD-oriented learning in the IPAS Project, 85% of teachers use waste items or simple tools obtained in the surrounding environment in substance learning and the changes. In addition, 96% of students are able to utilize unused used items into practice materials for substance and change projects, and 88% of teachers stated that learning aspects of substances and changes is ESD-oriented able to instill the value of attitudes, appearance and awareness of paying attention to life for the next generation. Another fact based on interviews found that some teachers do not implement a differentiated learning approach due to the difficulty of making teaching modules and LKPD.
Full Text:
PDFReferences
Mithen, M dan Arfandi A 2020 Pembelajaran Lingkungan Hidup yang Inovatif (eprints.unm.ac.id)
Arrifa F H 2021 Pengaruh proyek zero waste school terhadap kesadaran keberlanjutan dan ketrammpilan berpikir kritis siswa SMA (Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Indonesia)
Praja W N 2015 Pembinaan Kesadaran Warga Negara dalam Melestarikan Lingkungan Hidup (The Living Environment) Pada Masyarakat Adat Kuta Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung
Aslan A 2018 Makna Kurikulum Terhadap Teori Tentang Belajar Pada Perubahan Perilaku Anak Didik Cross-border 1 56-65
Listiawati N 2013 Pelaksanaan Pendidikan untuk Pembangunan Berkelanjutan Oleh Beberapa Lembaga Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan 19 430-450
Ixtiarto B 2016 Kemitraan Sekolah Menengah Kejuruan Dengan Dunia Usaha Dan Dunia Industri (Kajian Aspek Penhgelolaan pada SMK Muhammadiyah 2 Wuryantoro Kabupaten Wonogiri) Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial 26 57-69
Murniati A R dan Usman N 2009 Implementasi Manajemen Stratejik Dalam Pemberdayaan Sekolah Menengah Kejuruan (Perdana Publishing)
UNESCO (Eds) 2005 United Nations Decade of Education for Sustainable Development (2005-2014): International Implementation Scheme. Paris, UNESCO. Retrieved on July 27, 2015, from http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001486/148654e.pdf
Mahdiannur M A, Erman E, Martini M, Nurita T, Rosdiana L dan Qosyim A 2022 Pendampingan Pengembangan Modul Ajar Berdiferensiasi Untuk Guru Mata Pelajaran IPA SMP/Sederajat Berorientasi ESD BERNAS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat 3 801-808
Valiandes S 2015 Evaluating the Impact Of Differentiated Instruction On Literacy And Reading In Mixed Ability Classrooms: Quality And Equity Dimensions of Education Effectiveness Studies in Educational Evaluation 45 17-26
Suwartiningsih S 2021 Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPA Pokok Bahasan Tanah dan Keberlangsungan Kehidupan di Kelas IXb Semester Genap SMPN 4 Monta Tahun Pelajaran 2020/2021 Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (JPPI) 1 80-94
Widiana G T dan Wardani I K 2017 Efektifitas Suplemen Bahan Ajar IPA Dengan Pendekatan Saintifik Untuk Siswa Kelas IV SD Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara 3 41-55
Zagoto M M, Yarni N dan Dakhi O 2019 Perbedaan Individu Dari Gaya Belajarnya Serta Implikasinya Dalam Pembelajaran Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP) 2 259-265
Nurhamidah I 2018 Problematika Kompetensi Pedagogi Guru Terhadap Karakteristik Peserta Didik Jurnal Teori Dan Praksis Pembelajaran IPS 3 27-38
Ramadani F R F 2022 Konsep Kurikulum Merdeka Belajar Terhadap Pandangan Filsafat Progresivisme Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar 7 1239-1251
Swandewi N P 2021 Implementasi Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Pembelajaran Teks Fabel Pada Siswa Kelas VII H SMP Negeri 3 Denpasar Jurnal Pendidikan DEIKSIS 3 53-62
Milles M B dan Huberman A M 1992 Analisis Data Kualitatif (Jakarta: Universitas Indonesia)
Imam G 2013 Metode Penelitian Kualitatif Teori dan Praktik (Jakarta: Bumi Aksara)
Wahyuningsari D, Mujiwati Y, Hilmiyah L, Kusumawardani F dan Sari I P 2022 Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Rangka Mewujudkan Merdeka Belajar Jurnal Jendela Pendidikan 2 529-535.
Anggarwati H dan Alfiandra A 2023 Pembelajaran Berdiferensiasi untuk Mewujudkan Kebutuhan Belajar Setiap Peserta Didik di SMPN 33 Palembang Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK) 5 5572-75
Helmi A M, Fauziati E dan Muhibbin A 2023 Implementasi Differentiated Instruction Produk Pada Pembelajaran IPA Untuk SMP Di Kabupaten Grobogan (Studi Kasus) (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta)
Laia, I S A 2022 Pengaruh Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik SMA Negeri 1 Lahusa
Avandra R 2022 Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Pada Pembelajaran IPA Kelas VI SD Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang 8 2944-60
Fitra D K, Copriady J dan Zulirfan 2023 Analisis Pembelajaran Berdiferensiasi IPA dalam Mewujudkan Pendidikan Berkelanjutan (Education For Suitanable Development) Seminar Nasional LPPM Ummat p1053-63
DOI: https://doi.org/10.26877/jp2f.v14i2.16955
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright of Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika ISSN 2086-2407 (print), ISSN 2549-886X (online)
Gedung Utama GU.2.01 FPMIPATI, Universitas PGRI Semarang
Jl. Lontar No. 1-Dr. Cipto, Kampus 1 UPGRIS, Semarang
Email: [email protected]