Pengaruh Hipnoterapi Terhadap Kecemasan dan Motivasi dalam Belajar Renang
Abstract
This study aims to determine the effect of hypnotherapy on students' anxiety and motivation in learning to swim using the experimental method with a 2 x 2 factorial design. The samples used in this study were male and female students at SMAN 1 Sumenep totaling 158 students, who were placed in four groups. The instrument used in this research is the Sport Anxiety Scale and the motivation questionnaire which has been adapted. Data were analyzed using factorial ANOVA. The results of the study prove that hypnotherapy has an effect on anxiety, which is indicated by the F value of 46,418 at a significance of <0.01. Hypnotherapy also has an effect on learning motivation as indicated by the F value of 26,477 at a significance < 0.01. The variables of gender and level of suggestibility did not affect anxiety and learning motivation. In addition, there is no interaction between the suggestibility variable and the gender variable in influencing anxiety and learning motivation.
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh hipnoterapi terhadap kecemasan dan motivasi siswa dalam belajar renang menggunakan metode eksperimen dengan desain faktorial 2 x 2. Sampel yang digunakan dalam penelitian ini adalah siswa putera dan siswa puteri di SMAN 1 Sumenep dengan jumlah 158 orang, yang ditempatkan dalam empat kelompok eksperimen sesuai dengan kriteria yang telah ditentukan, yakni siswa putera dengan sugestifitas tinggi, siswa putera dengan sugestifitas rendah, siswa puteri dengan sugestfitas tinggi, dan siswa puteri dengan sugestifitas rendah.Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini adalah Sport Anxiety Scale dan angket motivasi yang telah diadaptasi. Data dianalisis dengan menggunakan anova faktorial. Hasil penelitian membuktikan bahwa hipnoterapi berpengaruh terhadap kecemasan, yang ditunjukkan dengan harga F sebesar 46,418 pada signifikansi <0,01. Hipnoterapi juga berpengaruh terhadap motivasi belajar yang ditunjukkan dengan harga F sebesar 26.477 pada signifikansi <0,01. Variabel gender dan tingkat sugestifitas tidak mempengaruhi kecemasan dan motivasi belajar. Selain itu, tidak ada interaksi antara variabel sugestifitas dan variabel gender dalam mempengaruhi kecemasan dan motivasi belajar
Full Text:
PDFReferences
Amirzan, A., & Kasih, I. (2020). The Influence of Hypnotherapy on the Coaching Achievement of Athletes in the Sports Branch of Jump and Throw Numbers. Journal Physical Education, Health and Recreation, 4(2), 60. https://doi.org/10.24114/pjkr.v4i2.14713
Arifin Bin Muhamad, T., Sattar, H., Hossein Abadi, F., & Haron, Z. (2013). The effect of swimming abilityon the anxiety levels of female college students. Asian Social Science, 9(15), 108–114. https://doi.org/10.5539/ass.v9n15p108
Barker, J. B., Jones, M. V., & Greenlees, I. (2013). Using hypnosis to enhance self-efficacy in sport performers. Journal of Clinical Sport Psychology, 7(3), 228–247. https://doi.org/10.1123/jcsp.7.3.228
Brenner, R. A., Taneja, G. S., Haynie, D. L., Trumble, A. C., Qian, C., Klinger, R. M., & Klebanoff, M. A. (2009). Association between swimming lessons and drowning in childhood: A case-control study. Archives of Pediatrics and Adolescent Medicine, 163(3), 203–210. https://doi.org/10.1001/archpediatrics.2008.563
Godino, T. (2009). Gender differences in levels of suggestibility. In Rowan University.
Maksum, A. (2018a). Metodologi Penelitian Dalam Olahraga. Unesa Unyversity Press.
Maksum, A. (2018b). Statistik dalam olahraga. In Statistik dalam olahraga (p. 137).
Marra, G. (2019). Clinical Hypnotherapy for sport performance.
Micheli, L. (2014). Hypnosis and Sport Performance. Encyclopedia of Sports Medicine, October. https://doi.org/10.4135/9781412961165.n258
Rachman, T. (2018). Desminta. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 10–27.
Silva, G. C. B., Cortez, A. C. L., Do Nascimento Júnior, J. R. A., Granja, C. T. L., Conde, E. F. Q., & De Melo, G. F. (2019). Analysis of pre-competitive anxiety of Brazilian young swimmers. Acta Scientiarum - Health Sciences, 41(1). https://doi.org/10.4025/actascihealthsci.v41i1.45475
Susanto, E. (2005). Strategi Menghilangkan Fobia Air: Sebuah Pendekatan menuju Keamanan Pembelajaran Akuatik. Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia, 117–126.
Yane, S. (2013). Kecemasan dalam olahraga. Jurnal Pendidikan Olahraga, 2 No.2(88), 188–194.
DOI: https://doi.org/10.26877/jo.v7i2.12001
Refbacks
- There are currently no refbacks.