Peningkatan Kolaborasi Melalui Kombinasi Gerak Dasar Permainan Bola Besar Dengan Pendekatan Bermain Kelas V

eko prasetyo, Mashud Mashud, Herita Warni

Abstract


The background of this research is the lack collaboration skills and student learning outcomes   of  basic motion combinations  based on observation student of  class V of  UPTD SD Negeri 2 Ambawang.  This research aims to improve collaboration skills and learning outcomes  of the materilas combination of basic motion of simple big ball  games with  a play approach. This type of research is Classroom Action Research.  The research subjects were students of class V which amounted 24  students in the academic tear 2022/2023. The object of reseacrh is collaboration skills and learning a combination of basic motion with a play approach.  The instrument used in this research werw observation sheet for the combination of  basic motion and  student collaboration skills. Analysis of the data used werw descriptive  quantitative and qualitative analysis. The results of this research indicated an increase in the  learning outcomes of  the materials combination of basic movements of  simple big ball  games and  the collaboration skills of class V.  This was indicated by the increase in  the average value of the initial condition of the learning outcomes  of  basic motion skills of  students, which was 33.33%  the first cycle  I  experienced an  increased with an average of 50%, and the second cycle II increased   again to  91.67%. and  the collaboration skills the first cycle  I experienced an which was  25.%, and the second cycle II increased again to   83.33%.

Keywords


Collaboration Skills; Basic Motion Combinations; Play Approach

Full Text:

PDF

References


Agustini, I. P., Tomi, A., & Sudjana, I. N. (2016). Metode Bermain Dalam Pembelajaran Pendidikan Jasmani Siswa Kelas III C SDN Krian III Kabupaten Sidoarjo. Pendidikan Jasmani, 26(2), 229–237.

Anggelita, D. M., Mustaji, M., & Mariono, A. (2020). Pengaruh Keterampilan Kolaborasi Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Peserta didik SMK. Educate: Jurnal Teknologi Pendidikan, 5(2), 23. https://doi.org/10.32832/educate.v5i2.3323

Apriono, D. 2013. Pembelajaran Kolaboratif. Jurnal Prospektus UNIROW. XVII (1): 292-304.

Arikunto, Suharsimi (2021) Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Rineka Cipta.

Anantyarta, P., & Sari, R. L. I. (2017). Keterampilan kolaboratif dan metakognitif melalui multimedia berbasis Means Ends Analysis. Jurnal Biologi Dan Pembelajaran Biologi, 2(2), 33–43. http://jurnal.unmuhjember.ac.id/index.php/BIOMA/article/view/821

Ayu Wulandari, C., Rahmaniati, R., & Hikmah Kartini, N. (2021). Peningkatan Keterampilan Kolaborasi Dan Hasil Belajar Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Teams Games Tournament. Pedagogik: Jurnal Pendidikan, 16(1), 1–11. https://doi.org/10.33084/pedagogik.v16i1.2331

Funali, M. (2014). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Kolaborasi Pada Siswa Kelas V SDN I Siboang. Jurnal Kreatif Tadulako Online, 4(1), 57–80.

Hidayat, A. (2017). Peningkatan Aktivitas Gerak Lokomotor, Nonlokomotor Dan Manipulatif Menggunakan Model Permainan Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Jasmani Dan Olahraga, 2(2), 21. https://doi.org/10.17509/jpjo.v2i2.8175

Husain, R. (2020). Penerapan Model Kolaboratif Dalam Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Universitas Negeri Gorontalo, 12–21. https://doi.org/10.30653/001.202042.138

Ihsan, F. 2013. Meningkatkan Keterampilan Kerjasama Peserta Diklat Melalui Pembelajaran Kolaboratif. (Online).(http://bkddiklat.ntb prou.go.id.

Irayanti, Upu, H., Tahir, T., & Yunus, M. (2018). Meningkatkan Hasil Belajar IPS Melalui Pendekatan Kontekstual Pada Siswa Kelas VB SDN Balang Baru 1 Kecamatan Tamalate Kota Makassar. Jurnal Ilmiah Pena: Sains dan Ilmu Pendidikan. 1 (2), 118-130

Lee, D., Huh, Y., & Reigeluth, C. M. (2015). Collaboration, intragroup conflict, and social skills in project-based learning. Instructional Science, 43(5), 561–590. https://doi.org/10.1007/s11251-015-9348-7

Lilik Hidayati. (2014). Penerapan Kolaborasi Metode Pembelajaran Talking Stick Dan Student Facilitator And Explaining Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas X Di Smk 2 Lingsar. GaneÇ Swara, 8(2), 79–88.

Munandar, H., Suwardi, & Hasyim. (2018). Upaya meningkatkan hasil belajar menggiring bola dalam permainan sepakbola melaui model kolaborasi murid kelas v.b sd inpres 167 mattoanging kecamatan turatea kabupaten jeneponto. 1–15.

Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. MISYKAT: Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Quran, Hadist, Syari’ah Dan Tarbiyah, 3(1), 171. https://doi.org/10.33511/misykat.v3n1.171

Puspitasari, N. (2018). Peningkatan Collaboration Skill Siswa Sebagai Kecakapan Abad 21 Melalui Pembelajaran Model Cooperative Learning Tipe Team Accelerated Instruction (Tai) Mata Pelajaran Ipa Di Sd Negeri Kotagede 1. Basic Education, 7(38), 3-767-3.780. https://journal.student.uny.ac.id/index.php/pgsd/article/view/14023

Redhana, I. W. (2019). Mengembangkan Keterampilan Abad Ke-21 Dalam Pembelajaran Kimia. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 13(1).

Ruandini, W., Akhdinirwanto R. W., dan Nurhidayati. 2011. Peningkatan Kemampuan Kerjasama Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe.http://download.portalga ruda.org/article.php?article=9 382&val=614

Saenab, S., Yunus, S. R., & Virninda, A. N. (2017). PjBL untuk pengembangan keterampilan mahasiswa: sebuah kajian deskriptif tentang peran PjBL dalam melejitkan keterampilan komunikasi dan kolaborasi mahasiswa. Seminar Nasional Lembaga Penelitian UNM, 2(1), 45–50. https://ojs.unm.ac.id/semnaslemlit/article/viewFile/3739/2136

Yantol, R., Diplan, D., & Kartini, N. H. 2018. Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Ipa dengan Model Pembelajaran Scramble-Media Visual Peserta Didik Kelas IV SDN 4 PanarungTahunPelajaran 2017/2018. Jurnal Hadratul Madaniyah, 5(1):27-31.

Yudianto, W. D., Sumardi, K., & Berman,E. T. 2014. Model Pembelajaran Teams Games Tournament Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SMK. Journal of Mechanical Engineering Education, 1(2).




DOI: https://doi.org/10.26877/jo.v8i1.14122

Refbacks

  • There are currently no refbacks.