Application of Sepak Takraw Ball Modification to Sepak Sila Learning Outcomes

Lailatun Nurul Fauziah, Mochamad Ridwan

Abstract


The purpose of this study was how to implement the sepak takraw ball modification and to find out how much the learning outcomes of sepak takraw have increased. The type of research used was pre-experiment with a quantitative approach in the form of a one grub pre-test post-test design. The population used was all class VIII of SMP Negeri 8 Surabaya by randomly sampling one class using a spin tool, totaling 30 students. The research instruments used were knowledge tests and skills tests. The knowledge test is in the form of multiple choice questions and for the skills test, each student performs the soccer movement activity in pairs and takes turns with the target of putting the ball in the cardboard 4 times. The results of the data normality test calculations produced pretest and posttest knowledge data sig values .002 and .003 and pretest and posttest skills data sig values .000 and .028 <0.05 which can mean that both data are not normal. The results of the Wilcoxon test processing for the knowledge test and skills test with sig values of .017 and .000 < 0.05, which means that the hypothesis is accepted so that both can be concluded that there is an influence of the application of the sepak takraw ball modification on the learning outcomes of sepak takraw. the resulting improvement for the knowledge test was 74% and for the skills test was 82.32%.


Keywords


Ball modifications, sepak takraw, learning outcomes, sepak sila

References


Afidah, N., Pradipta, G., & Hudah, M. (2022). Penerapan Modifikasi Wooden Discs Uuntuk Meningkatkan Kemampuan Hasil Belajar Lempar Cakram di SMP Negeri 1 Singorojo. Jendela Olahraga, 7(1), 19–26. https://doi.org/10.26877/jo.v7i1.8492

Ariyawan, V. F. (2021). Modifikasi Permainan Puzzle Sebagai Media Pembelajaran Ekonomi Berbasis Make A Match Kelas Xi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 13(1), 241. Https://Doi.Org/10.23887/Jjpe.V13i1.34586

Aufa, Muhammad Fafi Niamil, & Ridwan, Mochamad. (2023). Pengaruh Penerapan E-Book Interaktif Terhadap Hasil Belajar Passing Sepak Bola Siswa. Sprinter: Jurnal Ilmu Olahraga, 4(2), 181–188. Https://Doi.Org/10.46838/Spr.V4i2.340

Efendi, Awang Roni, & Rhamadhansyah, Fahrizal. (2017). Peningkatan Pembelajaran Menggiring Bola Dalam Permainan Sepakbola Menggunakan Modifikasi Bola Plastik. Jurnal Pendidikan Olahraga, 6(1), 54–64.

Efraim. (2016). Meningkatkan Efektifitas Jugling Bola Sepak Takraw Dengan Modifikasi Bola Pada Siswa Kelas V Sd Bk Mabere. Physical Education, Healt And Recreation, 4(1), 1–15.

Fajar, R. A. (2019). Upaya Meningkatkan Kemampuan Sepak Sila Dengan Melakukan Modifikasi Bola Dengan Model Berpasangan Pada Permainan Sepak Takraw Murid Kelas Va Sd Negeri Kip Maccani Kota Makassar. Jurnal Eprints Unm. Http://Eprints.Unm.Ac.Id/Id/Eprint/12616

Firmana, I. (2017). Pengaruh Modifikasi Media Pembelajaran Terhadap Hasil Pembelajaran Shooting Dalam Permainan Sepakbola. Juara : Jurnal Olahraga, 2(2), 73. Https://Doi.Org/10.33222/Juara.V2i2.36

Iyakrus, I., & Ramadhan, A. (2021). Tingkat Keterampilan Sepak Sila Pada Permainan Sepak Takraw. Altius: Jurnal Ilmu Olahraga Dan Kesehatan, 10(2), 225–230. Https://Doi.Org/10.36706/Altius.V10i2.15154

Parlan. (2020). Peningkatan Keterampilan Sepak Sila Dalam Permainan Sepak Takraw Dengan Modifikasi Bola Pada Siswa Kelas V Janti Kecamatan Slahung Kabupaten Ponorogo. Jurnal Ilmiah Pengembangan Pendidikan, Vii(1), 20–27.

Saputra, H. A., Yarmani, Y., Sugihartono, T., & Defliyanto, D. (2018). Penerapan Variasi Modifikasi Bola Karet Untuk Meningkatkan Keterampilan Servis Bawah Sepak Takraw. Kinestetik, 2(2), 215–225. Https://Doi.Org/10.33369/Jk.V2i2.8744

Soetacik. (2019). Upaya Peningkatan Sepak Sila Dalam Permainan Sepaktakraw Melalui Modifikasi Bola Pada Siswa Kelas V Sdn Kedungsumur 3 Kecamatan Krembung. Wahana Kreatifitas Pendidik, 2(3), 9–16. Https://Www.Ejurnalkotamadiun.Org/Index.Php/Wkp/Article/View/351

Sucipto, B., Sugiyanto, S., & Sugihartono, T. (2017). Upaya Meningkatkan Kemampuan Sepak Sila Melalui Variasi Latihan Berpasangan Pada Permainan Sepak Takraw Siswa Kelas V Sd Negeri 18 Kota Bengkulu. Kinestetik, 1(1), 1–5. Https://Doi.Org/10.33369/Jk.V1i1.3368

Sue, R. T., Natal, Y. R., & Samri, F. (2021). Pengembangan Model Latihan Pjkr-Exercise Sebagai Bentuk Latihan Teknik Dasar Sepak Sila Menggunakan Alat Bantu Kicking Pad Pada Siswa Ekstrakurikuler Sepak Takraw Tingkat Smp. Jurnal Edukasi Citra Olahraga, 1(3), 180–188. Https://Doi.Org/10.38048/Jor.V1i3.496

Sulistyo, B., & Sceisarriya, V. M. (2021). Analisis Pengaruh Faktor-Faktor Pendukung Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Sepak Sila Cabang Olahraga Takraw. Penjaga : Pendidikan Jasmani Dan Olahraga, 1(2), 30–35. Https://Doi.Org/10.55933/Pjga.V1i2.84

Sunardi, T. A. (2018). Pengembangan Bola Rotan Spon Dalam Pembelajaran Permainan Sepak Takraw Di Sd Muhammadiyah Karangtengah Imogiri Bantul. Lumbung Pustaka Uny, 1–7.

Sunarto, Triansyah, A., & Yunitaningrum, W. (2016). Pengaruh Modifikasi Bola Takraw Terhadap Hasil Belajar Sepak Sila Siswa Kelas Viii Smp. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(8), 1–10.

Suprayitno. (2018). Hasil Belajar Sepak Sila Permainan Sepak Takraw (Studi Ekperimen Tentang Pengaruh Gaya Mengajar Dan Kemampuan Motorik Pada Mahasiswa Pjkr Fik Unimed). Jurnal Ilmu Keolahragaan, 17(1), 58–68.

Wijayadi, Y. W. (2022). Implementasi Modifikasi Bola Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Jasmani Pada Materi Sepak Takraw Siswa Kelas Iv Sd Negeri 1 Kalikajar Wonosobo …. Jurnal Riset Pendidikan Indonesia, 2(22).

Yulianti, I. (2014). Meningkatkan Hasil Belajar Sepak Takraw Melalui Pendekatan Permainan Jala Hip Hop. Journal Of Physical Education, Sport, Health And Recreations, 3(3), 947–951. Https://Www.Scimagojr.Com/Journalsearch.Php?Q=19900191849&Tip=Sid&Clean=0

Yusmadi. (2018). Meningkatkan Hasil Belajar Permainan Bola Voli Melalui Modifikasi Bola Voli Siswa Kelas Vi Sdn 1 Setiap Kecamatan Pandawan. Sagacious Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Sosia, 5(1), 7–10




DOI: https://doi.org/10.26877/jo.v9i2.18970

Refbacks

  • There are currently no refbacks.