Peran Guru Penjaskes dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa terhadap Pembelajaran PJOK
Abstract
This study aims to determine whether the use of learning videos using the google meet application during the Covid-19 pandemic can improve learning outcomes in the material of rhythmic motion activities in class V SDN 2 South Loktabat students. The method used in this research is classroom action research (classroom action research), with the model of Kemmis and Taggart (planning, implementing action, observing and reflecting. The subjects of the study were 27 students of class V-A SDN 2 South Loktabat. The data collection instruments were tests (multiple choice) and non-test (observation). Overall data in the form of quantitative data then analyzed descriptively using the percentage formula. The results of the study showed an increase in student learning outcomes from cycle one to cycle two. In the first cycle, the affective value was 67%, then in the second cycle increased by 93%, the cognitive value in the first cycle was 52%, then in the second cycle increased by 89%, the psychomotor score in the first cycle was 56% than in the second cycle is increased by 93%. It can be concluded that learning using google meet by utilizing instructional videos can improve learning outcomes of rhythmic gymnastics activities of class V students of SD Negeri 2 South Loktabat.
Keywords
Full Text:
PDF (bahasa)References
Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Fitriyani, Y., Fauzi, I., & Sari, M. Z. (2020). Motivasi Belajar Mahasiswa Pada Pembelajaran Daring Selama Pandemik Covid-19. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran. https://doi.org/10.33394/jk.v6i2.2654
Iyakrus, I. (2018). Pendidikan Jasmani, Olahraga Dan Prestasi. Altius: Jurnal Ilmu Olahraga Dan Kesehatan, 7(2). https://doi.org/10.36706/altius.v7i2.8110
Lantaeda, S. B., Lengkong, F. D., & Ruru, J. (2017). Peran Badan Perencanaan Pembangunan Daerah Dalam Penyusunan RPJMD Kota Tomohon. Jurnal Administrasi Publik,4(48). https://ejournal.unsrat.ac.id/index.php/JAP/article/download/17575/17105.
Maulana, F., Ningtyas, G. S., & Nugraheni, W. (2021). Survei Motivasi Belajar Siswa Mata Pelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan Via Sistem Pembelajaran Daring Kelas X SMK
Muhammadiyah 1 Sukabumi Tahun Pelajaran 2019/2020. Jendela Olahraga, 6(1), 1–8. https://doi.org/10.26877/jo.v6i1.6252
Meirizal, U. (2012a). Nilai-Nilai Olahraga, Dan Pendidikan Jasmani Dalam Pembentukan Karakter Bangsa. ALTIUS, 2(2), 13–25. http://repository.unsri.ac.id/id/eprint/16422
Meirizal, U. (2012b). Peran Evaluasi Program Dalam Pembinaan Olahraga Prestasi. Procedding Seminar Nasional Pendidikan Jasmani Dan Kesehatan Tahun 2012, 1(1), 159–170. http://repository.unsri.ac.id/id/eprint/16420
Menteri Pendidikan. (2020). Surat Edaran Nomor 3 Tahun 2020 Tentang Pelaksanaan Pendidikan dalam Masa Darurat Corona Virus (COVID-19).
Paturusi Achmad. (2012). Manajemen Pendidikan Jasmani dan Olahraga. Jakarta: Rineka Cipta.
Prasetiawan, Jauhari. (2012). Usaha Guru dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Terhadap Mata Pelajaran Rencana Anggara Biaya (RAB) Kelas XI Kelompok Keahlian Teknik Bangunan di SMKN 2 Yogyakarta.
Rusman. (2011). Metode – Metode Pembelajaran: Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: Rajawali Pers.
Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta:
Rineka Cipta.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif. Bandung: Alfabeta.
Suyono. (2011). Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Syamsudin dan Damayanti. (2011). Metode Penelitian Pendidikan Bahasa. Bandung: Remaja Rosdakarya.
WHO. (2020). Pertanyaan dan Jawaban Tentang Covid-19. Di Akses tanggal 17/01/2021, dari https://www.kemkes.go.id/folder/view/full-content/structure-faq.html
Yusfi, H., Ani, D., & Ana, D. (2019). Evaluasi Program Pembinaan Puslatda Cabang Olahraga Anggar Sumatera Selatan Dalam Menghadapi Pon Jawa Barat. Altius: Jurnal Ilmu Olahraga Dan Kesehatan, 8(2). https://doi.org/10.36706/altius.v8i2.9027
DOI: https://doi.org/10.26877/jo.v7i1.8835
Refbacks
- There are currently no refbacks.