KEEFEKTIFAN LAYANAN BIMBINGAN KELOMPOK DENGAN TEKNIK SOSIODRAMA UNTUK MENINGKATKAN KEPERCAYAAN DIRI SISWA KELAS XI IPA SMA NEGERI 1 TANJUNG

Putri Suci Susilowati, Dini Rakhmawati, Tri Hartini

Abstract


The purpose of this study was to determine how effective group guidance services with sociodrama techniques are to increase the self-confidence of class XI science students at SMA Negeri 1 Tanjung. This type of research is a quantitative experiment with a True Experiment research method using a pretest posttest control group design. The samples taken were 20 students, 10 students for the experimental group and 10 students for the control group using purposive random sampling. In this study, data were obtained through research instruments in the form of a self-confidence scale and interviews. The research design used was pretest, treatment, and posttest. The treatment was carried out five times in the experimental group with an average of 69 to 86.1, an increase of 17.1. The results of the hypothesis test obtained that tcount = 100,662 were consulted with a significance level of 5% (0,05) namely 2,101. This shows that tcount = 100,662 > ttable = 2,101 It was concluded that group guidance services with sociodrama techniques were effective in increasing the self-confidence of class XI science students at SMA Negeri 1 Tanjung.

Keywords


Self Confidence, Group Guidance, Sociodrama

Full Text:

PDF PDF

References


Al-Halik, A. & Rakasiwi, N. (2020). Efektivitas Bimbingan Kelompok Teknik Sosiodrama untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa. Consiliun : Berkala Kajian Konseling dan Ilmu Keagamaan, 7(1), 32-44.

Amri, S. (2018). Pengaruh Kepercayaan Diri (Self Confidence) Berbasis Ekstrakulikuler Pramuka Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa Sma Negeri 6 Kota Bengkulu. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 3(2), 156-170.

Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Busro, M. (2018). Teori-Teori Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: Prenadamedia Group.

Darmawan, D. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Djamarah, S. & Zain, A. (2006). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Fitri, E. Zola, N. & Ifdil, I. (2018). Profil Kepercayaan Diri Remaja serta Faktor-Faktor yang Mempengaruhi. JPPI (Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia), 4(1), 1-5.

Fitri, S. (2011). Kontribusi Layanan Informasi dan Bimbingan Kelompok terhadap Sikap Siswa tentang Narkoba. Jurnal Penelitian Psikologi Pendidikan dan Bimbingan (JP3B). 1(1).

Hartinah, S. (2009). Konsep Dasar Bimbingan Kelompok. Bandung: PT Refika Aditama.

Khairiah, K. Wati, M. & Hartini, S. (2015). Hubungan Kepercayaan Diri Dengan Hasil Belajar Siswa Kelas VIII MTs N Mulawarman Banjarmasin Pada Mata Pelajaran IPA. Berkala Ilmiah Pendidikan Fisika, 3(3), 200-210.

Komara, I, B. (2016). Hubungan antara Kepercayaan Diri dengan Prestasi Belajar dan Perencanaan Karir Siswa. Jurnal Psikopedagogia, 5(1), 33-42.

Lestari, T. (2017) Efektifitas Teknik Role Playing untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa SMA. Edusentris, 4(1), 1-12.

Maliki.(2016). Bimbingan Konseling di Sekolah Dasar Suatu Pendekatan Imajinatif. Jakarta: PT Fajar Interpratama Mandiri.

Nurihsan, A. (2014). Bimbingan dan Konseling dalam Berbagai Latar Kehidupan. Bandung: PT Reflika Aditama.

Pranoto, H. 2016. Upaya Meningkatkan Percaya Diri Siswa Melalui Layanan Bimbingan Kelompok Di SMA Negeri 1 Sungkai Utara Lampung Utara. Jurnal Lentera Pendidikan Pusat Penelitian LPPM UM Metro. 1(1): 100-111.

Prayitno. (2017). Konseling Profesional yang Berhasil Layanan dan Kegiatan Pendukung. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Priansa, Donni, J. (2017). Pengembangan Strategi dan Model Pembelajaran. Bandung: CV Pustaka Setia.

Roestiyah. (2012). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Sarastika, P. (2014). Stop Minder & Grogi Saatnya Tampil Beda dan Percaya Diri. Yogyakarta: Araska.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Syalafiah, M. & Rima, I. (2020). Teknik Sosiodrama dalam Bimbingan Kelompok untuk M4engembangkan Komunikasi Interpersonal Siswa SMA. Fokus, 3(3), 80-88.

Tanjung, Z. & Amelia, S. (2017). Menumbuhkan Kepercayaan Diri. Jurnal Riset Tindakan Indonesia, 2(2). 1-4.

Tohirin. (2015). Bimbingan dan Konseling di Sekolah dan Madrasah. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Tohirin. (2017). Bimbingan dan Konseling di Sekolah dan Madrasah. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Wayan, M. I. (2019). Efektifitas Teknik Sosiodrama dalam Bimbingan Kelompok terhadap Penguatan Percaya Diri Siswa. Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan dan Sosial, 8 (1), 9-19




DOI: https://doi.org/10.26877/empati.v11i1.10173

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Indexing :

          

     


Program Studi Bimbingan dan Konseling

Universitas PGRI Semarang
Jl. Lontar No.1 - Sidodadi Timur, Dr. Cipto, Semarang

Dr. Dini Rakhmawati, M.Pd.
Email: dinirakhmawati@upgris.ac.id

View Empati : Jurnal Bimbingan dan Konseling Stats
slot gacor slot