LAYANAN BIMBINGAN KLASIKAL MENGGUNAKAN MEDIA BERBASIS APLIKASI GOOGLE CLASSROOM PADA SISWA SMA NEGERI 1 NGUTER
Abstract
Abstract.
Research objectives are to find out (1) Classical guidance service media, (2) Classical guidance service model through Google classroom application, (3) Classical service implementation efforts. The research method used in this research is literature study. The results of this study are: (1) Classical guidance service media in schools is still conventional based, (2) Classical guidance model using google classroom is done by providing material before the service is carried out, giving assignments, assignments will be stored and assessed on a series of google productivity applications, there is collaboration between teachers and students and students with other students; Grading process which is useful for measuring or assessing the work given to students; Communication process is useful for communication between teachers and students without having to be in the same room but through posts and comments in the application; Time-Cost aims at setting time; there is an Archive Course which is useful for archiving data and documents of learning materials during classical service classes; easy access to the Mobile Application because it is available in the form of an application on the mobile phone or playstore or based on android. With the application of classical services through Google classroom, it is easier for students to receive independent guidance and counseling services.
Keywords: Counseling Media; Google classroom application; Classical Guidance
Abstrak.
Tujuan Penelitian untuk mengetahui (1) Media layanan bimbingan klasikal, (2) Model layanan Bimbingan klasikal melalui Aplikasi Google classroom, (3) Upaya pelaksanaan Layanan Klasikal. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah studi kepustakaan. Hasil penelitian ini adalah: (1) Media layanan bimbingan klasikal di sekolah masih berbasis konvesional, (2) Model bimbingan klasikal menggunakan google classroom dilakukan dengan cara memberikan materi sebelum layanan dilakukan, memberikan penugasan, penugasan akan disimpan dan dinilai pada rangkaian aplikasi produktivitas google, terjadi kolaborasi antara guru dan siswa dan siswa dengan siswa yang lain; proses Grading yang bermanfaat untuk melakukan pengukuran atau penilaian terhadap pekerjaan yang diberikan kepada siswa; proses Communication bermanfaat untuk komunikasi antara guru dan siswa tanpa harus berada diruangan yang sama tetapi melalui postingan dan komentar di aplikasi; Time-Cost bertujuan untuk pengaturan waktu; ada Archive Course yang bermanfaat untuk pengarsipan data dan dokumen bahan pembelajaran selama kelas layanan klasikal berjalan; kemudahan akses di Mobile Aplication karena telah tersedia dalam bentuk aplikasi di handphone atau playstore atau berbasis android. Dengan penerapan layanan klasikal melalui Google classroom maka siswa lebih mudah dalam menerima layanan bimbingan dan konseling yang memandirikan.
Kata Kunci: Media Konseling; Aplikasi Google classroom; Layanan Klasikal
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Al-Maroof, R. A., & Al-Emran, M. (2018). Students Acceptance of Google classroom: An Exploratory Study using PLS-SEM Approach. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 13(6), 112-123.
Depdiknas. (2007). Departemen Pendidikan Nasional. Jakarta: Balai Pustaka.
Ekawati, N. E. (2018). Application of Blended Learning with Edmodo Aplication Based on PDEODE Learning Strategy to Increase Student Learning Achievement. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan IPA, 8(1), 7-16.
Fatimah, D. N. (2017). Layanan bimbingan klasikal dalam meningkatkan self kontrol siswa SMP Negeri 5 Yogyakarta. HISBAH: Jurnal Bimbingan Konseling dan Dakwah Islam, 14(1), 25-37.
Garrison, D. a. (2005). Blended learning: Uncovering its transformative potential in higher education. The internet and higher education, 7(2), 95-105.
Hardhito, R. (2016). Gambaran Self-Regulated Learning pada Mahasiswa yang Tidak Menyelesaikan Skripsi dalam Waktu Satu Semester di Fakultas Psikologi Universitas Airlangga. Jurnal Psikologi Pendidikan dan Perkembangan, 5(1), 1-11.
Husamah. (2014). Pembelajaran Bauran (Blended Learning). Jakarta: Prestasi Pustaka.
J. E. Gallagher, K. A.-v. (2005). Webbased vs . Traditional Classroom Instruction in Gerontology": A Pilot Study. Journal of Dental Hygiene, 79(3), 1-10.
Jakkaew, P., & Hemrungrote, S. (2017). The Use of UTAUT2 Model for Understanding Student Perceptions Using Google classroom": A Case Study of Introduction to Information Technology Course. International Conference on Digital Arts, Media and Technology (ICDAMT) (pp. 205-209). Chiang Mai, Thailand : IEEE .
Matheos, K., & Cleveland-Innes, M. (2018). Blended Learning: enabling Higher Education Reform. Revista Eletrônica de Educação, 12(1), 238-244.
Mukhtar, M., Yusuf, S., & Budiamin, A. (2016). Program Layanan Bimbingan Klasikal untuk Meningkatkan Self-Control Siswa. PSIKOPEDAGOGIA Jurnal Bimbingan dan Konseling, 5(1), 116-124.
Mustaniroh, S. A. (2015, Januari). Penerpan Google Crassroom sebagai media pembelajaran pada pelajaran kimia di SMK Negeri 2 Temanggung. pp. 1-25.
Pradnyana, G. A. (2012). Blended Learning. Denpasar, bali: Universitas Pendidikan Ganesha.
Permendikbud. 2014. permendikbud no 111 tahun 2014 tentang Bimbingan dan Konseling pada pendidikan dasar dan menengah.
Salmon, G. (2000). Computer mediated conferencing for management learning at the Open University. Management Learning, 31(4), 491-502.
Sari, A. (2013). Strategi Bleanded learning untuk peningkatan kemandirian belajar dan kemampuan critical thinking mahasiswa di era digital . Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 32-43.
Triono, M. d. (2014). Materi Layanan Klasikal Bimbingan dan Konseling. Yogyakarta: Paramitra.
Wicaksono, V. D., & Rachmadyanti, P. (2017). Pembelajaran Blended Learning Melalui Google classroom di Sekolah Dasar. Seminar Nasional Pendidikan PGSD UMS & HDPGSDI Wilayah Jawa (pp. 513-521). Surakarta: Universitas Muhammadiyah Surakarta
DOI: https://doi.org/10.26877/empati.v8i2.7553
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Indexing :
Program Studi Bimbingan dan Konseling
Universitas PGRI Semarang
Jl. Lontar No.1 - Sidodadi Timur, Dr. Cipto, Semarang
Dr. Dini Rakhmawati, M.Pd.
Email: [email protected]