Pengembangan media komik dengan metode picture and picture untuk meningkatkan keterampilan literasi matematika kelas IV

Nilam Rakasiwi

Abstract


Abstract

In Indonesia, mathematical literacy in International scope is still not satisfying. In order to increase mathematical literacy ability, it can be done by applying some variation of learning methods supported by the utilization of learning media. The goal of this study is to develop and examine the validity, the practicality, and the effectiveness of comic media by picture and picture method to increase mathematical literacy ability of grade 6th students. This R&D study used the ADDIE development model combined with steps in making comics by Sadiman. Those steps were analysis (analyzing the needs, goal and main material), design (synopsis, first step), development (prototype product, evaluation, revision, and last script), implementation (trials), and evaluation (final product). The validity of the product could be seen from expert judgment by using material, media, and learning expert validation instrument. The practicality of the product was done by the students’ response questionnaire instrument to the media. The effectiveness of the product was seen from one class trial by one group pre-test post-test, and the result was processed using Paired-Samples T-Test check with the help of SPSS 20.0. The result of this study was the comics media to increase grade 6th students’ mathematical literacy ability. Comics media proved to be valid from material and media aspects. Comics media proved to be practice from students’ response questionnaire. Comics media also proved to be effective based on the result of the pre-test, post-test and Paired-Samples T-Test check.

Keywords: Comics, Mathematical Literacy, Picture and Picture

Full Text:

PDF

References


Abdussakir. (2018). Literasi Matematika dan Upaya Pengembangan dalam Pembelajaran di Kelas. Makalah disampaikan dalam Seminar Pendidikan Matematika “Menanamkan Pendidikan Karakter (Akhlaqul Karimah) dan Kesadaran Literasi Matematika Siswa Melalui Pembelajaran Matematika” oleh Prodi Pendidikan Matematika STKIP PGRI Sumenep, 3 Maret 2018.

Ahmad Khoirudin, R. D. (2017). Profil Kemampuan Literasi Matematika Siswa Berkemampuan Matematis Soal Berbentuk PISA. AKSIOMA : Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 8(2) , 34. doi: 10.26877/aks.v8i2.1839.

Apriyanti, F. (2012). Pengaruh Pemanfaatan Media Komik Matematika terhadap Hasil Belajar Kelas V. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 1(1) , 14. Diakses dari http://jurnal.utan.ac.id/indez.php/jpdpb/article/view/450/487.

Arulan, B. D. (2013). Media Komik Matematika dalam Meningkatkan Pemahaman Materi Perkalian pada Siswa Kelas 3 MI Nurul Huda Malang. Etheses of Maulana Malik Ibrahim State Islamic University , 40-41. Diakses dari http://etheses.uin-malang.ac.id/7270/1/09140115.pdf.

Devy Yuliastri Kurnia Putri, G. A. (2015). Pengembangan Komik Matematika sebagai Media Pembelajaran Berbasis Pendidikan Karakter pada Materi Perkalian Bilangan Bulat Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Edukasi Matematika (JIEM), 1(1) , 23. ISSN: 977-2442-8780-11.

Dian Trilaksono, D. W. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Menggunakan Adobe Flash Professional Berbasis Literasi untuk Meningkatkan Kreativitas Siswa. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Matematika, 7(2) , 21. ISSN 2442-5419.

Fathani, A. H. (2016). Pengembangan Literasi Matematika Sekolah dalam Perspektif Multiple Intelligences. EduSains, 4(2) , 141-142. ISSN 2338-4387.

Ghozali, A. A. (2017). Penerapan Metode Picture and Picture dengan Media Komik untuk Meningkatkan Hasil Belajar Fiqih Peserta Didik elas V SD MI Darussalam Ngentrong Campradarat Tulungaung. IAIN TULUNGAGUNG: Institutional Repository , 20. Diakses dari http://repo.iain-tulungagung.ac.id/8438/.

Hasti, D. A. (2018). Pengembangan Media Komik Matematika pada Materi Pecahan untuk Siswa Kelas V Sekolah Dasar. MAJU : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 5(1) , 80. ISSN: 2579-4647.

Istiyanti, E. E. (2016). Komik Bilangan Romawi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas IV SD. MALIH PEDDAS: Majalah Ilmiah Pendidikan Dasar, 6(2) , 143. ISSN : 2088-5792.

Izza Khoirin Nida, A. B. (2017). Pengembangan Comic Math dengan Pendeketakan Etnomatematika pada Materi Kubus dan Balok di SMP. AKSIOMA : Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 8 (1) , 35. doi: 10.26877/aks.v8i1.1531.

Jailani, I. d. (2016). Pengembangan Media Komik Pembelajaran Matematika Meningkatkan Motivasi dan Prestasi Belajar Siswa Kelas V. Jurnal Prima Edukasia, 3(1) , 87. doi:10.21831/jpe.v3i1.4067.

Khasanah, A. F. (2018). Pengembangan Soal Cerita Menggunakan Komik Matematika Bernuansa Islami pada Materi Perbandingan Kelas VII. Digital Library UIN Sunan Ampel , 96. Diakses dari http://digilib.uinsby.ac.id/22660/2/Annisa%20Fauzia%20Khasanah_D94213103.pdf.

Lesmana, R. S. (2017). Literasi Matematika dalam Kerangka PISA 2012. INOVASI PENDIDIKAN Bunga Rampai Kajian Pendidikan Karakter, Literasi, dan Kompetensi Pendidik dalam Menghadapi Abad 21: Prosiding Seminar Nasional Inovasi Pendidikan , Diselenggarakan oleh Program Studi S-1 Pendidikan Guru Sekolah Dasar (PGSD) FKIP. UNS (hal. 206-207). Diakses dari https://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/snip/article/view/11169.

Mulyani. (2017). Peningkatan Kemampuan Guru Kelas V Semester II Tahun 2014/2015 dalam Menerapkan Metode Picture and Picture pada Mata Pelajaran Matematika Materi Sifat-Sifat Bangun Datar dan Bangun Ruang melalui Supervisi Kelas di Sepuluh SD Binaan Kecamatan Sendang. Jurnal Pendidikan Profesional 6(2) , 300. Diakses dari http://www.jurnalpendidikanprofesional.com/index.php/JPP/article/view/223/pdf_141.

Restian, W. (2017). Pengembangan Media Komik Matematika pada Materi Perkalian. Universitas Kristen Satya Wacana Institutional Repoository , 7. Diakses dari http://repository.uksw.edu/bitstream/123456789/14599/2/T1_202013069_Full%20text.pdf.

Rini Sulastri, R. J. (2014). Kemampuan Mahasiswa Program Studi Pendidikan Matematika FKIP Unsyiah Menyelesaikan Soal PISA Most Difficult Level. Jurnal Didaktik Matematika, 1 (2) , 17-18. ISSN: 2355-4185.

Suprihatin, N. (2016). Peningkatan Prestasi Belajar Siswa Kelas I Semester II Tahun Pelajaran 2014/2015 pada Pembelajaran Matematika Materi Penjumlahan dan Pengurangan Bilangan melalui Model Belajar Picture and Picture di SDN 2 Surodakan Kabupaten Trenggalek. Jurnal Pendidikan Profesional, 5 (2) , 107. ISSN: 2089-9017.

Ulfa, A. (2016). Komik Pembelajaran : Sebuah Media untuk Membangun Literasi Siswa Sekolah Dasar. Repository Universitas Ahmad Dahlan , 2. Diakses dari http://eprints.uad.ac.id/3023/1/UHAMKA%20KOMIK%20PEMBELAJARAN%20AMALIYAH%20ULFAH.pdf.

Utami, E. (2013). Penggunaan Model Pembelajaran Picture and Picture untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa pada Pembelajaran Matematika di Kelas IIA SD Islam Terpadu Arofan 1 Boyolali Tahun Pelajaran 2012/2013. Electronic Theses and Dissertations Universitas Muhammadiyah Surakarta , 6. Diakses dari http://eprints.ums.ac.id/23723/13/NASKAH_PUBLIKASI.pdf.




DOI: https://doi.org/10.26877/aks.v10i1.3741

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

AKSIOMA : Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika is licensed under a  Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


AKSIOMA : Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika Indexed by:

    

 

                 

 

Copyright of AKSIOMA : Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika

 

 

View Aksioma Stats