Efektivitas Pembelajaran Daring Mata Pelajaran Bahasa Jawa Kelas XI TLAS 2 Semester Gasal di SMK Negeri 1 Jepon
Abstract
The Covid-19 pandemic has forced the learning system in shools to change drastically from face-to-face meetings to online learning. No exception State Vocational High School 1 Jepon also conducts online learning with various online applications including google classroom, google form, and YouTube. This study aims to analyze the effectiveness of online learning in Javanese language class XI TLAS 2 odd semester at State Vocational High School 1 Jepon. This research is a qualitative descriptive study. Data collection techniques used documentation and questionnaires containing the effectiveness of online learning in Javanese language class XI TLAS 2 odd semester at State Vocational High School 1 Jepon. The study population was all students of State Vocational High School 1 Jepon who were taught in Javanese subjects using online methods. The research sample was students in class XI TLAS 2 State Vocational High School 1 Jepon. The results showed that online learning was less effective and directly proportional to students’ lack of understanding in learning. Online learning in Javanese class XI TLAS 2 odd semester at State Vocational High School 1 Jepon is by using the google classroom application, google form, and YouTube and the learning model is by providing material, observing, then giving assignments by the teacher to students. The media used by students for online learning are gadgets (HP) and the obstacles faced by students in online learning are limited data quotas and slow internet networks.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Astiti, Kadek Ayu. 2017. Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Penerbit ANDI.
Darmalaksana, Wahyudin, dkk. 2020. Analisis Pembelajaran Online Masa WFH Pandemic Covid-19 sebagai Tantangan Pemimpin Digital Abad 21. Karya Tulis Ilmiah. Diperolah pada 18 Agustus 2020 dari http://digilib.uinsgd.ac.id/30434/
Dewi, Wahyu Aji Fatma. 2020. Dampak Covid-19 Terhadap Implementasi Pembelajaran Daring di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan, vol.2(1). Diperoleh pada 24 Agustus 2020 dari https://edukatif.org/index.php/edukatif/article/view/89.
Gunawan, Ikhsan. 2010. Motivasi Kerja Guru Tidak Tetap di Berbagai SMA Swasta di Kota Semarang. Skripsi. Universitas Diponegoro Semarang. Diperoleh tanggal 15 Oktober 2020 dari http://eprints.undip.ac.id/23084/
Hamid, Mustofa Abi. 2020. Media Pembelajaran. Medan: Yayasan Kita Menulis.
Herliandry, Devi Luh, dkk. 2020. Pembelajaran Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Teknologi Pendidikan, vol.22(1). Diperoleh pada tanggal 2 September 2020 dari http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jtp/article/view/15286/8695.
Kemendikbud. 2020. Pedoman Penyelenggaraan Belajar dari Rumah Dalam Masa Darurat Penyebaran Covid-19. Jakarta.
Mustakim. 2020. Efektivitas Pembelajaran Daring Menggunakan Media Online Selama Pandemi Covid-19 Pada Mata Pelajaran Matematika. Journal of Islamic Education, vol.2(1). Diperoleh pada 21 Juli 2020 dari http://journal.uin-alauddin.ac.id/index.php/alasma/article/view/13646.
Nuraini, Najila Indah., Din Azwar Uswatun & Luthfi Hamdani Maula. 2020. Analisis Proses Pembelajaran Matematika Berbasis Daring Menggunakan Aplikasi Google Classroom Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal PGSD, vol.6(1). Diperoleh pada 21 Juli 2020 dari http://e-journal.umc.ac.id/index.php/JPS/article/view/1151.
Peraturan Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan (Kemendikbud) Nomor 15 Tahun 2020 tentang Pedoman Penyelenggaraan Belajar dari Rumah dalam Masa Darurat Penyebaran Corona Virus Disease (Covid-19).
Peraturan Pemerintah Nomor 21 Tahun 2020 tentang Pembatasan Sosial Berskala Besar.
Peraturan Sekretaris Jenderal Kementrian Pendiidikan dan Kebudayaan Nomor 14 Tahun 2020 tentang Petunjuk Teknis Bantuan Kuota Data Internet Tahun 2020.
Pohan, Albert Efendi. 2020. Konsep Pembelajaran Daring Berbasis Pendekatan Ilmiah. Purwodadi: CV Sarnu Untung.
Prastowo, Andi. 2015. Menyusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) Tematik Terpadu: Implementasi Kurikulum 2013 Untuk SD/MI. Jakarta: Kencana.
Pratiwi, Ericha Windhiyana. 2020. Dampak Covid-19 Terhadap Kegiatan Pembelajaran Online di Sebuah Perguruan Tinggi Kristen di Indonesia. Perspektif Ilmu Pendidikan, vol.34(1). Diperoleh pada 24 Agustus 2020 dari http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/pip/article/view/14921.
Rachmat, Agung., Iwan Krisnadi. 2020. Analisis Efektivitas Pembelajaran Daring (Online) untuk Siswa SMK Negeri 8 Kota Tangerang Pada Saat Pandemi Covid 19. Scholar articles. Diperoleh pada 4 Agustus 2020 dari https://scholar.google.co.id/citations?user=y0fx3pYAAAAJ&hl=en
Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Susanto, Ahmad. 2013. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakata: Kencana.
Wahyuningsih, Endang Sri. 2020. Model Pembelajaran Mastery Learning: Upaya Peningkatan Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa. Yogyakarta: CV Budi Utama.
Widiyono, Aan. 2020. Efektivitas Perkuliahan Daring (Online) pada Mahasiswa PGSD di Saat Pandemi Covid 19. Jurnal Pendidikan, vol.2(2). Diperoleh pada 6 Agustus 2020 dari https://unimuda.e-journal.id/jurnalpendidikan/article/view/458/400.
Yunus, Nur Rohim & Annissa Rezki. 2020. Kebijakan Pemberlakuan Lockdown Sebagai Antisipasi Penyebaran Corona Virus Covid-19. Jurnal Sosial & Budaya Syar’i, vol.7(3). Diperoleh pada 2 September 2020 dari http://journal.uinjkt.ac.id/index.php/salam/article/view/15083
DOI: https://doi.org/10.26877/jisabda.v3i1.9358
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 JISABDA: Jurnal Ilmiah Sastra dan Bahasa Daerah, Serta Pengajarannya
JISABDA Indexed by:
Copyright of JISABDA 2715-7563 (media online) and 2715-6281 (media cetak)
JISABDA is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.