PENGARUH KETERAMPILAN KEPEMIMPINAN KEPALA SEKOLAH DAN MOTIVASI KERJA GURU TERHADAP KINERJA GURU SMP NEGERI DI SUB RAYON 03 KABUPATEN JEPARA

Nur Cahya Edi Sukendar PPs MP IKIP PGRI Semarang

Abstract


Abstract.

The purpose of this study is to know the influence of principal leadership skill and work motivation on the teachers?óÔé¼Ôäó performance at Junior High Schools Sub-Cluster 03, Jepara. Total number of population was 364 from 13 Junior High Schools while number of the sample was 78 respondents taken proportionaly. From the result of the study, it is known that the average score of principal leadership skill is 124,29, the average score of teacher work motivation is 99,04 and the average score of teacher performance is 112,45. The results of pre-requisite test were normally distributed, homogenous, linier, non multicollinear and do not occur heteroskedacity. From the hypothesis test, it is discovered the positive influence of principal leadership skill on teacher performance which is stated by the equation Y = 82,966 + 0,590 X1, the strength of correlation is 0,499 with the 24% of contribution. There is positive influence of teacher work motivation on teacher?é?á performance which is stated by the equation Y = 83,599 + 0,734 X2, the strength of correlation 0,476 with 21,6% of contribution. There is positive influence of principal leadership skill and teacher work motivation together on teacher performance which is stated by the equation Y= 40,715 + 0,571 X1 + 0,475 X2, correlation strength 0,614 with 36% of contribution.

Abstrak.

Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh keterampilan kepemimpinan kepala sekolah dan motivasi kerja guru SMP Negeri di Sub Rayon 03 Kabupaten Jepara. Populasi berjumlah 364 dan jumlah sampel 78 responden dengan menggunakan teknik proportional random sampling. Dari hasil penelitian diketahui bahwa rata-rata perolehan skor keterampilan kepemimpinan kepala sekolah 124,29, rata-rata perolehan skor motivasi kerja guru adalah 99,04 dan ratarata
perolehan skor kinerja guru adalah 112,45. Hasil uji prasyarat diperoleh data berdistribusi normal, homogen, linier, tidak multikolinier dan tidak terjadi heteroskedastisitas. Dari uji hipotesis ditemukan terdapat pengaruh positif keterampilan kepemimpinan kepala sekolah terhadap kinerja guru yang dinyatakan dengan persamaan Y = 82,966 + 0,590 X1, kekuatan korelasi sebesar 0,499 dengan kontribusi sebesar 24%. Terdapat pengaruh positif motivasi kerja guru terhadap
kinerja guru yang dinyatakan dengan persamaan Y = 83,599 + 0,734 X2, kekuatan korelasi sebesar 0,476 dengan kontribusi sebesar 21,6%. Terdapat pengaruh positif keterampilan kepemimpinan kepala sekolah dan motivasi kerja guru secara
bersama-sama terhadap kinerja guru yang dinyatakan dengan persamaan Y= 40,715+ 0,571 X1 + 0,475 X2, kekuatan korelasi sebesar 0,614 dengan kontribusi sebesar 36%.

Kata-kata Kunci: kinerja guru, keterampilan kepemimpinan, motivasi kerja guru.


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.26877/jmp.v2i1.409

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c)



 


Copyright of Jurnal Manajemen Pendidikan (JMP) ISSN 2252-3057 (print) ISSN 2654-3508 (Online)
Gedung Pascasarjana Universitas PGRI Semarang
Jl. Lingga Raya, Dr. Cipto, Semarang

Dr. Noor Miyono, M.Si.
Phone: +6282137144335
Email: [email protected]

View JMP Stats