ANALISA KINERJA LALU LINTAS RUAS JALAN SEMARANG – GROBOGAN PADA PERSIMPANGAN PASAR KARANGAWEN KABUPATEN DEMAK

Muhammad Mansur Hidayat, Hery Aprillianto, Mohammad Debby Rizani, Donny Ariawan

Abstract


ABSTRACT

. This type of research is quantitative research. The problems in this study are 1) The factors that cause traffic jams on the Semarang-Grobogan Karangawen Demak road. 2) the performance of the unsignalized intersection on the Semarang-Grobogan Karangawen Demak road. This type of research is quantitative research. Based on the analysis, the results for side resistance are 1215.2 vehicles/hour for the east direction and 1162.7 vehicles/hour for the west direction, so the side resistance class for the east and west directions is very high (VH) because the total weight is greater than 900 vehicles/hour with conditions of commercial areas and high activity on the side of the road. The level of congestion with traffic volume in the west is 3122 pcu/hour and 1686 pcu/hour in the east and a capacity of 1469.52 pcu/hour for the west and east and the degree of saturation is 0.87 for the west and 0.54 for the east direction east.

Keywords: factors causing congestion, performance of unsignalized intersections.

Keywords


factors causing congestion; performance of unsignalized intersections

Full Text:

PDF

References


Arifin, M. (2019). Analisis Kemacetan Lalu Lintas Di Persimpangan Jl. Kapten Mulyadi. MoDuluS: Media Komunikasi Dunia Ilmu Sipil, 1(1), 16. https://doi.org/10.32585/modulus.v1i1.377

Bahari, S. (2017). ANALISIS KEMACETAN SIMPANG TIGA TAK BERSINYAL DI JALAN KLAMBIR 5 - JALAN STASIUN LAMA MEDAN (Studi Kasus). http://repository.umsu.ac.id/xmlui/handle/123456789/12932

Basri, A. (2017). Analisis Dampak Parkir terhadap Kinerja Lalu Lintas di Ruas Jalan Sekitar Mall Panakkukang Kota Makassar. 1–105. http://repositori.uin-alauddin.ac.id/10435/1/Analisis Dampak Parkir Terhadap Kinerja Lalu.pdf

Gulo, Y. (2019). Analisa Perhitungan Lampu Lalu Lintas pada Persimpangan Terhadap Titik Konflik Kendaraan. Universitas Medan Area. http://repository.uma.ac.id/bitstream/123456789/11164/1/148110026 - Yusmie Gulo - Fulltext.pdf

Khoerul, M. (2020). Analisa Kemacetan Lalu Lintas Pada Simpang Tak Bersinyal (Studi Kasus: Simpang Tugu Teh Botol Sosro Banjar - Kabupaten Tegal). Akrab Juara, 5(1), 43–54.

Muhamad Fadlan Ridwan Matondang. (2019). Perencanaan Desain Traffic Light Pada Persimpangan Jalan Orde Baru Km 12 Binjai. http://repository.umsu.ac.id/bitstream/123456789/7901/1/SKRIPSI MUHAMMAD FADLAN RIDWAN MATONDANG.pdf

Ningtyas, A. S., & Nurlaela, S. (2019). Pengaruh Kegiatan Terhadap Kinerja Jalan di Koridor Jalan Pasar Kembang Surabaya. Jurnal Transportasi: Sistem, Material, Dan Infrastruktur, 2(2), 51. https://doi.org/10.12962/j26226847.v2i2.5036

NUR, F. (2016). Analisis Kebutuhan Traffic Light Pada Simpang Tak Bersinyal Jl.Raden Intan - Jl. Panjisuroso Malang. http://eprints.itn.ac.id/2100/

Pratama, M. D. M., & Elkhasnet, E. (2019). Analisis Kinerja Simpang Tak Bersinyal Jalan A.H. Nasution dan Jalan Cikadut, Kota Bandung. (Hal. 116-123). RekaRacana: Jurnal Teknil Sipil, 5(2), 116. https://doi.org/10.26760/rekaracana.v5i2.115

Putri, O. K., & Herison, A. (2018). Analisis kemacetan lalu lintas di suatu wilayah (studi kasus di jalan teuku umar, bandar lampung). Teknik Sipil, Universitas Lampung, 1, 134–140. http://repository.lppm.unila.ac.id/11438/1/Analisis Kemacetan Lalu Lintas Di Suatu Wilayah %28studi Kasus Di Jalan Teuku Umar Bandar Lampung%29.pdf

Rahadiyan, A. P. (2018). Analisis Antrian Dan Tundaan Kendaraan Pada Simpang Tiga Bersinyal Jl. Raya Pekayon. Tugas Akhir Jurusan Teknik Bangunan Fakultas Teknik, 7–8. http://repository.unj.ac.id/19/1/SKRIPSI Aditya Putra Rahadiyan 5415127426.pdf

Razikin, K. (2020). Analisa Kinerja Ruas Jalan Akibat Adanya Hambatan Samping (Studi Kasus : Jalan Gajah Mada Kota Mataram). 2507(February), 1–9.

Rudyansah, G. M., & Persetujuan, L. (2020). Analisa Pengaruh Hambatan Samping Terhadap Efektivitas Pengguna Jalan Kota Tegal ( Studi Kasus Ruas Jalan Letjen Suprapto Kota Tegal ) Skripsi.

Sriharyani, L., & Hidayat, M. N. (2017). Analisa Arus Kendaraan Terhadap Kinerja Simpang Tak Bersinyal Dengan Metode Pedoman Kapasitas Jalan Indonesia 2014 (Studi Kasus Simpang Tiga Pasar Punggur Lampung Tengah). Tapak, 6(2), 134–139.

Syarifudin Efendi. (2020). Analisa Kinerja Simpang Tak Bersinyal (Studi Kasus: Simpang Empat Bengkel Labuapi Lombok Barat). Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952.

TEGAL), A. F. (UNIVERSITAS P. (2021). Analisis Kinerja Simpang Tak Bersinyal (Studi Kasus Simpang Yomani-Lebaksiu-Balapulang). 1996, 6.

Ulumuddin, I. (2014). ANALISIS KINERJA PERSIMPANGAN MENGGUNAKAN METODE MKJI 1997 ( Studi Kasus : Persimpangan Jalan Sisingamangaraja Dengan Jalan Ujong Beurasok - Meulaboh ) Fakultas Teknik Universitas Teuku Umar Alue Peunyareng - Meulaboh. 1997. http://repository.utu.ac.id/160/1/I-V.pdf

Widiyanto, E. (2019). Pengaruh hambatan samping pada jalan mt haryono terhadap kinerja simpang metro peterongan kota semarang yang disimulasikan dengan aplikasi ptv vissim. 1–88. http://lib.unnes.ac.id/36252/

Yayang Nurkafi, A., Cahyo, Y., Winarto, S., & Candra, A. I. (2019). Analisa Kinerja Simpang Tak Bersinyal Jalan Simpang Branggahan Ngadiluwih Kabupaten Kediri. Jurnal Manajemen Teknologi & Teknik Sipil, 2(1), 164. https://doi.org/10.30737/jurmateks.v2i1.408




DOI: https://doi.org/10.26877/giratory.v3i2.14519

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Teknik Sipil Giratory UPGRIS

Program Studi Teknik Sipil

Fakultas Teknik dan Informatika

Universitas PGRI Semarang