Keefektifan Model Learning Cycle 7E Berbantuan Flipchart Terhadap Sikap Sosial Siswa Kelas III SDN Langensari 03

Within Prayogi Yuniana, Kartika Yuni Purwanti

Abstract


This study aims to determine the effectiveness of the Flipchart-assisted Learning Cycle 7E learning model on students' social attitudes. The design of this research is Quasi Experimental Design, Pretest-Posttest Control Group Design. Data collection techniques using questionnaires, observations, and interviews. Data were analyzed by descriptive analysis, Independent Sample T-Test, Simple Linear Regression Test, and Paired Sample T-Test. The results showed: (1) There were differences in the use of the Flipchart-assisted Learning Cycle 7E model on students' social attitudes. This is evidenced by the results of the Independent Sample T-Test with a significance value of less than 0.05 (0.005 < 0.05). (2) There is an effect of using the Flipchart-assisted Learning Cycle 7E model on students' social attitudes. This is evidenced by the results of the Simple Linear Regression Test with a significance value of less than 0.05 (0.005 < 0.05). (3) There is an increase in the use of the Flipchart-assisted Learning Cycle 7E model on students' social attitudes. This is evidenced by the results of the Paired Sample T-Test with a significance value of less than 0.05 (0.000 < 0.05). So it can be concluded that the Learning Cycle 7E model assisted by Flipchart is effective in improving students' social attitudes.

Keywords


Learning Cycle 7E; Flipchart; Social Attitude

Full Text:

PDF

References


Afandi, R. (2016). Peningkatan Kualitas Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Siswa Kelas V Menggunakan Flipchart Di SD Negeri Kraton Yogyakarta Tahun Ajaran 2015/2016. Skripsi: Jurusan Pendidikan Sekolah Dasar, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Yogyakarta.

Anisabellah. (2017). Pengaruh Sikap Sosial Siswa Terhadap Prestasi Belajar Mata Pelajaran IPS Siswa Kelas VIII di MTs Al-Maarif 01 Singosari Malang. Skripsi. Malang: Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

Arsyad, A. (2013). Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Ayu, I. (2016). Deskripsi Sikap Sosial Pada SiswaKelas IV SD Negeri 4 Penarukan Kecamatan Buleleng Kabupaten Buleleng. Jurnal PGSD UPG Jurusan PGSD, (4)1, 3-4.

Djaali. (2006). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Bhumi Aksara.

Febriani, A. (2018). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Matematika Menggunakan Model Make A Match Dengan Berbantuan Media Flipchart Kelas IV SDN 2 Kasongan Baru Tahun Ajaran 2016/2017. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar UMP, (3)2, 18-22.

Hapsari, L. (2011). Pengaruh Kepribadian dan Sikap Sosial Terhadap Prestasi Belajar Pendidikan Kewarganegaraan Siswa Kelas IV SD Negeri Karaban 2 Pati Tahun Ajaran 2010/2011. Skripsi :Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Hasanah, U. (2015). Pengaruh Penggunaan Media Flipchart Terhadap Hasil Belajar IPS Kelas VIII Mts Negeri 3 Jakarta. Skripsi: Jurusan Ilmu Pengetahuan Sosial, Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Negeri Syarif Hidayatullah.

Hidayah, N. (2018). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Melalui Model Pembelajaran Talking Stick Berbantuan Media Flipchart Pada Tema Kayanya Negeriku. Skripsi: Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Muria Kudus.

Hosnan, M. (2014). Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21. Bogor : Ghalia Indonesia.

Kurniawati, I. (2019). Keefektifan Model Team Assisted Individualization Berbantuan Media Flipchart Terhadap Hasil Belajar Muatan Pembelajaran IPS Siswa Kelas IV SD Gugus Supriyadi Semarang. Skripsi : Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Semarang.

Latifatussa’diyah. (2015). Peningkatan Kualitas Pembelajaran IPS Melalui Model Learning Cycle Dengan Media Audio Visual Pada Siswa Kelas IVB SDN Kalibanteng Kidul 01 Kota Semarang. Skripsi. Semarang: Universitas Negeri Semarang.

Ngalimun. (2014). Strategi dan Model Pembelajaran Edisi Revisi. Yogyakarta: Aswaja Pressindo.

Praptono. (1997). Media Pengajaran. Yogyakarta : IKIP Yogyakarta. Hlm. 36.

Sarwono, S.W. (2009). Psikologi Remaja, Edisi Revisi. Jakarta : PT. Raja Grafindo.

Sarwono, S.W. & Meinarno, E.A. (2015). Psikologi Sosial. Jakarta :Salemba Humanika.

Septiany, F, Setiyowati, E., & Siwabessy, L. (2016). Gambaran Sikap Sosial Dalam Pergaulan Siswa Ditinjau Dari Perbedaan Etnis Kelas VIII di SMP Santa Maria Fatima Jakarta Timur. Insight: Jurnal Bimbingan dan Konseling FIP UNJ, 2(1), 38-43.

Shoimin, A. (2014). 68 Model Pembelajaran Inovatif Dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Sugiyono. (2010). Statistika Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2016). Statistika Penelitian Pendidikan. Bandung :Alfabeta.

Sukestiyarno. (2016). Olah Data Penelitian Berbantuan SPSS. Semarang.

Wahyudi. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Flipchart Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran PAI Materi Al Khulafa’u ArRasyidin Penerus Perjuangan Nabi Muhammad SAW Kelas VII di SMPN 2 Cerme di Kab. Gresik. Skripsi. Malang: Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

Maba, W. (2017). Teacher’s Perception on The Implementation of The Assessment Process in 2013 Curriculum. International Journal of Social Sciences and Humanities, 1(2), 1-9.




DOI: https://doi.org/10.26877/mpp.v16i2.12490

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Media Penelitian Pendidikan telah terindeks pada:

  

         

Creative Commons License

Media Penelitian Pendidikan : Jurnal Penelitian dalam Bidang Pendidikan dan Pengajaran by LPPM Universitas PGRI Semarang is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at http://journal.upgris.ac.id/index.php/mediapenelitianpendidikan.