Pengaruh Model Pembelajaran Mind Mapping Berbantuan Media Audio Visual Terhadap Minat Belajar IPA Siswa SDN Wirogomo 01

Maulida Maulida, Ela Suryani

Abstract


The purpose of this study was to determine the effect of using mind mapping learning models assisted by audio-visual media on interest in learning science in class V SDN Wirogomo 01. This research method was a quasi-experimental design with a non-equivalent design type. Samples were taken by purposive sampling technique. SDN Wirogomo 01 as the experimental class and SDN Wirogomo 02 as the control class. This study uses a questionnaire/questionnaire data collection technique, observation, interviews and documentation. The data analysis technique used was the Normality Test, Homogeneity Test, T-Test and Simple Linear Regression Test. The results of this study indicate: 1. There are differences in the use of mind mapping learning models assisted by audio-visual media on students' interest in learning, this is evidenced by the significance level <0.05, which is 0.000 less than 0.05 and 2. There is an effect of using the mind mapping learning model. assisted by audio-visual media on students' interest in learning, this is evidenced by a significant level of <0.05, which is 0.000 less than 0.05.

Keywords


Mind Mapping Learning Model; Audio; Visual Media; Student Interest in Learning.

Full Text:

PDF

References


Anggraeni, A. & Yuni, K. (2021). Keefektifan mind mapping Tony Buzan Berbantuan Play While Thinking Terhadap Motivasi dan Kreativitas Siswa. Jurnal Perseda : Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(1), 26.

Apriyani, A. (2019). Keefektifan Model Pembelajaran Mind Mapping Berbantuan Media Audio Visual Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas VI SD Gugus Kanthil Kecamatan Pejagoan Kabupaten Kebumen. Skripsi, Semarang: Universitas Negeri Semarang

Arikunto, S. (2013). Manajemen Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.

Ariyanto, M. (2018). Peningkatan Hasil Belajar IPA Materi kenampakan Rupa Bumi Menggunakan Model Acramble. Profesi Pendidikan Dasar. 3(2). 135.

Arsyad, A. (2011). Media Pembelajaran. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Astutik, S.P. (2018). Pengaruh Sarana Prasarana Dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Kelistrikan Kendaraan Ringan Kelas XI TOKR SMK Palapa Tahun Ajaran 2017/2018. Skripsi. pendidikn teknik otomotif IKIP Veteran Semarang.

Ekayanti, N.L.P., Darsana, I.W., & Sujana, I.W. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Mind Mapping Berbantuan Media Audio Visual Terhadap Kompetensi Pengetahuan IPS. Mimbar PGSD Undiksha, 18(2).

Friantini, R.N. & Winata, R. (2019). Analisis minat belajar pada pembelajaran matematika. Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia, 4(1).

Ghozali, I. 2012. Aplikasi Analisis Multivarite dengan Program IBM SPPS 20 Update PLS Regresi. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponogoro.

Gie, T.L. (2014). Cara Belajar yang Efektif, Cet. 1. Yogyakarta PUBIB.

Hasanah, N & Suyadi. (2020). Pengembangan Kreatifitas dan Konsep Diri Anak Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan. 3(2), 162-169.

Ishak, A. (2017). Penerapan Metode Minp Mapping untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran PAI Siswa kelas VIII SMP N 1 Peukan Bada Aceh Besar. Skripsi. Banda Aceh. UIN Ar-Raniry.

Istikomah, R.N. (2019). Pengaruh model pembelajaran mind mapping terhadap hasil belajar peserta didik pada mata pelajaran IPA kelas V SDN Sidoharjo Pringsewu. Skripsi. Lampung. Universitas Islam Raden Intan Lampung.

Mashuri, I., Rofiq, A., & Ismawati, M. (2021). Pengaruh Media Audio Visual Terhadap Minat Belajar Siswa Kelas X Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam di SMK Ibnu Sina Genteng. International Jurnal Of Education Resources, 2(4), 452-462.

Mulyadi. Febry, Fahreza. Rendi, Julianda. (2018). Penggunaan Media Audio Visual Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Pada Pembelajaran IPS Siswa Kelas V SDN Langgung. Jurnal Visipena, 9(1), 37.

Pratama, D. Herry, A.S., & Annisa, P.E. (2019). Model Pembelajaran Kooperatif Think Pair Share Berbasis Lesson Study Terhadap Minat dan Prestasi Belajar. Absis, 1(2), 66-67.

Putra, L.V., Mujiono, S., & Suryani, S. (2021). Pelatihan Ultanum Sebagai Media Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. ABDIRA, 1(2). 89.

Putri, L.O.L. (2010). Mind Map Sebagai Model Pembelajaran Menilai Penguasaan Konsep dan Alat Evaluasi Menilai Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa. Seminar Nasional Pendidikan dan Saintek 2016, 629-634.

Qoyimah, M.S., Kasiyun M.T., & Hidayat. (2020). Pengaruh Metode Mind Mapping Terhadap Keterampilan Bercerita Siswa Sekolah Dasar. Elementar School, 7(2). 234-240.

Rindo, S.R.N. (2017). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Audio Visual Terhadap Minat Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Geografi. Skripsi. Gorontalo. Universitas Negeri Gorontalo.

Rismawati, N.W.R. & Ganing, N.N. (2019). Pengaruh model pembelajaran mind mapping berbantuan media audio visual terhadap kompetensi pengetahuan IPA. Journal for Lesson and Learning Studies, 2(3), 351–360.

Sadirman, A.M. (2014). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Sappe, I. (2018). Hubungan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V SDB 231 Inpres Kapunrengan Kecamatan Mangarabombang Kabupaten Takalar. JKPD, 3(2).

Shonim, A. (2014). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Sugiono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan Bandung: Alfabeta.

Sulfemi, W.B. (2018). Model Pembelajaran Kooperatif Mind Mapping Berbantuan Media Audio Visual Dalam Meningkatkan Minat, Motivasi dan hasil Belajar IPS. Jurnal PIPSI, 4(1).

Sulfemi, W.B. & Desmiati, Z. (2018). Model Pembelajaran Missouri Mathematics Project Berbantuan Media Relie Experience dalam Meningkatkan hasil belajar Siswa. Jurnal Pendas Mahakam, 3(3), 232-245.

Sulthon. (2016). Pembelajaran IPA yang Efektif dan Menyenangkan Bagi Siswa Madrasah Ibtidaiyah. ELEMENTARY, 4(2). 50-51.

Suryani, E. (2018). Profil Kesalahan Pemahaman Konsep Cahaya pada Siswa Seolah Dasar. REFLEKSI EDUKATIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 9(1), 13-18.

Suryani, E. (2022). Permainan Monopoli IPA untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif dan Sikap Ilmiah Siswa SD. Boyolali: Lakeisha.

Suryani, E., Rusilowati, A, & Wardono. (2016). Analisis Pemahaman Konsep IPA Siswa SD Menggunakan Two-Tier Melalui Pembelajaran Konflik Kognitif. Journal of Primary Education. 5(1), 56-65.

Swadarma, D. (2013). Mind Mapping dalam Kurikulum Pembelajaran. Jakarta: Elex Media Komputindo.

Vikagustanti, D.A., Sudarmin, S., & Pamelasari, S.D. (2014). Pengembangan Media Pembelajaran Monopoli IPA Tema Organisasi Kehidupan sebagai Sumber Belajar Siswa SMP. Unnes Science Education Jurnal, 3(3), 468-475.




DOI: https://doi.org/10.26877/mpp.v16i2.12674

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Media Penelitian Pendidikan telah terindeks pada:

  

         

Creative Commons License

Media Penelitian Pendidikan : Jurnal Penelitian dalam Bidang Pendidikan dan Pengajaran by LPPM Universitas PGRI Semarang is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at http://journal.upgris.ac.id/index.php/mediapenelitianpendidikan.