Pengembangan Media Tas Papan Flanel untuk Kemampuan Bahasa Ekspresif Anak Usia Dini

Siti Chodijah, Aryo Andri Nugroho, Iin Purnamasari

Abstract


This study aims to determine: (1) the need for learning media for Early Childhood Educators (PAUD) in improving language skills in early childhood. (2) Learning Media Development Procedures that are suitable for use in improving early childhood language skills. (3) The implementation of the use of Learning Media using flannel board bags in improving expressive language skills in early childhood. This research method uses the development model developed by Borg & Gall. Brog and Gall argues that the Research and Development (R&D) approach in education includes ten steps. The main purpose of this research and development method is used to produce products and determine the feasibility of the products developed in the form of flannel board bags. Data collection techniques used interviews, FGD (Focus Group Discussion), observation and validation questionnaires from material experts and media experts. Data analysis technique using validity test, reliability test, effectiveness test, practicality test, descriptive statistical analysis, and Wilcoxon Signed Ranks Test. The conclusion is that learning with flannel board bags can improve expressive language skills in early childhood.

 


Keywords


Flannel Board Bag Media; Expressive Language; Early Childhood Education

Full Text:

PDF

References


Anggalia, A. dan Karmila, M. (2014). Upaya Meningkatkan Bahasa Ekspresif

Anak dengan Menggunakan Media Boneka Tangan Muca (Moving Mouth

Puppet) Pada Kelompok A. PAUDIA, 3(2).

Arifin, M., & Asfani, K. (2014). Instrumen Penelitian. Malang: Program Pasca Sarjana Pendidikan Kejuruan Universitas Negeri Malang.

Arikunto, S. (2014). Prosedur Penelitian. PT Rineka Cipta.

Aris, Arifal, dan Andri Tri Kusumaningrum. (2017). Pengembangan Kemampuan

Berbahasa Melalui Metode Bercerita dengan Membacakan Buku Cerita

Bermedia Gambar pada Anak Pra Sekolah. Jurnal Keperawatan

Muhammadiyah, 2(2).

Arsyad, A. (2007). Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Dachliyani, L. (2020). Instrumen yang sahih: sebagai alat ukur keberhasilan suatu evaluasi program diklat (evaluasi pembelajaran). Madika: Media Informasi Dan Komunikasi Diklat Kepustakawanan, 5(1), 57-65.

Dewi, K. (2017). Pentingnya Media pembelajaran Untuk Anak Usia Dini. Raudhatul Athfal: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(1).

Dhieni, N. (2006). Metode Pengembangan Bahasa. Jakarta: Universitas

Terbuka.

Fitriyani, N. & Joni. J. (2017). Peningkatan Kemampuan Berbicara Anak Melalui

Media Cerita Bergambar Anak Kelompok B TK Ayu Smart Kids Batubelah.

PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 39-48.

Ghozali, I. (2016). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 23. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Guslinda & Kurnia, R. (2018). Media Pembelajaran Anak Usia Dini. Surabaya: Jakad Publishing.

Hurlock, E. (1978). Child Development. Jakarta: Erlangga.

Hutapea, R.H. (2019). Instrumen Evaluasi Non-Tes dalam Penilaian Hasil Belajar Ranah Afektif dan Psikomotorik. BIA': Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristen Kontekstual, 2(2), 151–165.

Kemendikbud, R. (2014). Standar Isi tentang Tingkat Pencapaian Perkembangan Anak. Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 137 Tahun 2014, 1–31.

Kementerian Pendidikan Nasional RI. (2014). Standar Nasional Pendidikan Anak Usia Dini No. 137 Tahun 2014. Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia, 1–76. https://portaldik.id/assets/upload/peraturan/permen kemendikbud nomor 137 tahun 2014 standar nasional pendidikan anak usia dini.pdf

Khumaedi, M. (2012). Reliabilitas Instrumen Penelitian Pendidikan. Jurnal Pendidikan Teknik Mesin Unnes, 12(1).

Kurniawati, Y. & Setyowati, S. (2014). Meningkatkan Kemampuan Berbicara Anak Melalui Metode Bercerita dengan Media Big Book Di PPT Tulip Surabaya. PAUD Teratai, 3(3).

Lestari, E. A., Cahyani, L. G., & Purworejo, U. M. (2019). Strategi pembelajaran kreatif berbasis edupreneur dalam pengembangan pembelajaran IPA. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar, 1, 168–179.

Masitah, W. & Hastuti, J. (2016). Meningkatkan Kemampuan Bahasa Melalui Metode Bercerita dengan Menggunakan Media Audio Visual di Kelompok B RA Saidi Turi Kecamatan Pancur Batu Kabupaten Deli Serdang. Intiqad: Jurnal Agama dan Pendidian Islam, 8(2).

Novikasari, I. (2016). Uji Validitas Instrumen. Purwokerto: Institut Agama Islam Negeri Purwokerto.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Penerbit Alfabeta

Sumaryanto, P. (2014). Implementasi Kebijakan Kelembagaan PAUD (Studi Kualitatif Deskriptif pada PAUD di Jakarta Utara). Edukasi Islami Jurnal Pendidikan Islam, 3(5).

Suryana, D. (2016). Pendidikan Anak Usia Dini dan Aspek Perkembangan. Jakarta:

Kencana.

Ulfa, F. N., & Hafidah, R. Dewi. N. K. (2019). Mengenal Bentuk Geometri melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Talking Stick Pada Anak Usia Dini. Jurnal Kumara Cendekia, 8(1).

Wakhidah, N. (2016). Strategi Scaffolding Inspiring Modeling Writing Reporting (IMWR) dalam Menerapkan Pendekatan Saintifik untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains dan Penguasaan Konsep. Disertasi. Program Studi Pendidikan Sains Pascasarjana Universitas Negeri Surabaya.

Yogi, M. (2014). Instrumen Penelitian Kualitatif, Kuantitatif dan Pengembangan. Implementation Science, 39(1) 1–24.




DOI: https://doi.org/10.26877/mpp.v16i2.13207

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Media Penelitian Pendidikan telah terindeks pada:

  

         

Creative Commons License

Media Penelitian Pendidikan : Jurnal Penelitian dalam Bidang Pendidikan dan Pengajaran by LPPM Universitas PGRI Semarang is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at http://journal.upgris.ac.id/index.php/mediapenelitianpendidikan.