Pengaruh Pendekatan Matematika Realistik Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa

Nurullita Astriani, Muhammad Bayu Al Dhana

Abstract


This study aims to determine the effect of realistic mathematics approach on students' mathematical communication skills. This research is a quasi experimental research. The population in this study were all seventh-grade students of SMP Negeri 1 Pangkalan Susu. The samples in this study were 2 classes, namely class VII-3 which was used as an experimental class and class VII-4 was used as a control class. The instrument used was a test in the form of a description of the material Plan Figure. From testing the hypothesis obtained t count (2,250) > t table (2.0003) means that Ho is rejected and Ha is accepted. This shows the influence of realistic mathematics approach on students' mathematical communication skills.


Keywords


Realistic Mathematics Approach; Mathematical Communication Skills

Full Text:

PDF

References


Andriani, R. (2016). Pendekatan Realistic Mathematic Education untuk Meningkatkan Kemampuan Koneksi Matematis dan Disposisi Matematis Siswa. Jurnal Pena Ilmiah, 1.

Atikah, N., Karjiyati, V., & Noperman, F. (2020). Pengaruh Model Realistic Mathematics Education Berbasis Etnomatematika Tabut terhadap Kemampuan Komunikasi Matematika Siswa Kelas IV SDN di Kota Bengkulu. Juridikdas, 3 (1).

Hairullah. (2020). Pengaruh Pendidikan Matematika Realistik Terhadap Kemampuan Komuikasi dan Disposisi Matematis Siswa MTs Hifzil Qur’an Medan. Ittihad, 4 (2).

Hasratuddin. (2015). Mengapa Harus Belajar Matematika?. Medan: Perdana Publishing.

Hayati, G. (2018). Efektivitas Pendekatan Rme (Realistic Mathematics Education) Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Smp Negeri 3 Angkola Selatan. Jurnal MathEdu (Mathematic Education Journal), 1 (3).

Jasija, K., Fitriana, F. A., & Aripin, U. (2018). Pendekatan Realistic Mathematics Education Untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 1 (5).

Melati, A. E., Sunardi, & Trapsilasiwi, D. (2017). Pengaruh Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa. Kadikma, 8 (1).

Nasution, D. P. & Ahmad, M. (2018). Penerapan Pembelajaran Matematika Realistik Untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika. 7 (3).

Nofrianto, A., Maryuni, N., & Amri, M. A. (2017). Komunikasi Matematis Siswa: Pengaruh Pendekatan Matematika Realistik. Jurnal Gantang, 2 (2).

Purwati, R. (2020). Pengaruh Pendekatan Realistic Mathematics Education (RME) Untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis dan Self-Efficacy Siswa. Utile Jurnal Kependidikan, 132 – 140.

Putri, P. G., Fauzan, A., & Rosha, M. (2018). Pengaruh Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Peserta Didik. Jurnal Edukasi dan Penelitian Matematika, 7 (3).

Solekha, F. N., Noer, S. H., & Gunowibowo, P. (2013). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika Unila, 1 (9): 18-28.

Wijaya, A. (2012). Pendidikan Matematika Realistik Suatu Alternatif Pendekatan Pembelajaran Matematika. Yogyakarta : Graha Ilmu.

Yunisha, R., Prahmana, R. C. I., & Sukmawati, K. I. (2016). Pengaruh Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Kelas VII SMP. Jurnal Elemen, 2 (2): 136 – 145.




DOI: https://doi.org/10.26877/mpp.v16i2.13521

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Media Penelitian Pendidikan telah terindeks pada:

  

         

Creative Commons License

Media Penelitian Pendidikan : Jurnal Penelitian dalam Bidang Pendidikan dan Pengajaran by LPPM Universitas PGRI Semarang is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at http://journal.upgris.ac.id/index.php/mediapenelitianpendidikan.