Pengaruh Pendekatan Matematika Realistik Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa
Abstract
This study aims to determine the effect of realistic mathematics approach on students' mathematical communication skills. This research is a quasi experimental research. The population in this study were all seventh-grade students of SMP Negeri 1 Pangkalan Susu. The samples in this study were 2 classes, namely class VII-3 which was used as an experimental class and class VII-4 was used as a control class. The instrument used was a test in the form of a description of the material Plan Figure. From testing the hypothesis obtained t count (2,250) > t table (2.0003) means that Ho is rejected and Ha is accepted. This shows the influence of realistic mathematics approach on students' mathematical communication skills.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Andriani, R. (2016). Pendekatan Realistic Mathematic Education untuk Meningkatkan Kemampuan Koneksi Matematis dan Disposisi Matematis Siswa. Jurnal Pena Ilmiah, 1.
Atikah, N., Karjiyati, V., & Noperman, F. (2020). Pengaruh Model Realistic Mathematics Education Berbasis Etnomatematika Tabut terhadap Kemampuan Komunikasi Matematika Siswa Kelas IV SDN di Kota Bengkulu. Juridikdas, 3 (1).
Hairullah. (2020). Pengaruh Pendidikan Matematika Realistik Terhadap Kemampuan Komuikasi dan Disposisi Matematis Siswa MTs Hifzil Qur’an Medan. Ittihad, 4 (2).
Hasratuddin. (2015). Mengapa Harus Belajar Matematika?. Medan: Perdana Publishing.
Hayati, G. (2018). Efektivitas Pendekatan Rme (Realistic Mathematics Education) Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Smp Negeri 3 Angkola Selatan. Jurnal MathEdu (Mathematic Education Journal), 1 (3).
Jasija, K., Fitriana, F. A., & Aripin, U. (2018). Pendekatan Realistic Mathematics Education Untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 1 (5).
Melati, A. E., Sunardi, & Trapsilasiwi, D. (2017). Pengaruh Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa. Kadikma, 8 (1).
Nasution, D. P. & Ahmad, M. (2018). Penerapan Pembelajaran Matematika Realistik Untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika. 7 (3).
Nofrianto, A., Maryuni, N., & Amri, M. A. (2017). Komunikasi Matematis Siswa: Pengaruh Pendekatan Matematika Realistik. Jurnal Gantang, 2 (2).
Purwati, R. (2020). Pengaruh Pendekatan Realistic Mathematics Education (RME) Untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis dan Self-Efficacy Siswa. Utile Jurnal Kependidikan, 132 – 140.
Putri, P. G., Fauzan, A., & Rosha, M. (2018). Pengaruh Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Peserta Didik. Jurnal Edukasi dan Penelitian Matematika, 7 (3).
Solekha, F. N., Noer, S. H., & Gunowibowo, P. (2013). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika Unila, 1 (9): 18-28.
Wijaya, A. (2012). Pendidikan Matematika Realistik Suatu Alternatif Pendekatan Pembelajaran Matematika. Yogyakarta : Graha Ilmu.
Yunisha, R., Prahmana, R. C. I., & Sukmawati, K. I. (2016). Pengaruh Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Kelas VII SMP. Jurnal Elemen, 2 (2): 136 – 145.
DOI: https://doi.org/10.26877/mpp.v16i2.13521
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Media Penelitian Pendidikan telah terindeks pada:
Media Penelitian Pendidikan : Jurnal Penelitian dalam Bidang Pendidikan dan Pengajaran by LPPM Universitas PGRI Semarang is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.Based on a work at http://journal.upgris.ac.id/index.php/mediapenelitianpendidikan.