Pemanfaatan Lingkungan Alam sebagai Sumber Belajar dalam Pembelajaran IPA SMP
Abstract
Science learning is often considered difficult by students because students think that science material is abstract in nature. Science learning is learning related to real life that requires direct experience from the natural environment so that learning is more meaningful. The natural environment is the environment around us that can be used as a learning resource. The purpose of learning science is to provide knowledge (cognitive), skills (psychomotor), and attitudes (affective). The natural environment that can be used as a source of learning science is rice fields. This study aims to analyze the use of the natural environment as a learning resource in junior high school science learning. This study uses the literature study method with the results of the data in the form of written words. Based on the analysis of the articles that we have done, we obtained data that the use of the natural environment as a learning resource in junior high school science learning has a significant influence on science process skills. The success of improving science process skills is due to the impact of using learning facilities using nature. The purpose of writing this article is to describe the use of the natural environment as a learning resource in junior high school science learning.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Anjarwati, S. (2019). Pemanfaatan Alam Terbuka Sebagai Sumber Belajar Biologi. BIOEDUKASI (Jurnal Pendidikan Biologi), 10(1), 55. https://doi.org/10.24127/bioedukasi.v10i1.2009
Asih, D. A. S. (2017). Pengaruh Penggunaan Fasilitas Belajar di Lingkungan Alam Sekitar Terhadap Keterampilan Proses Sains. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 7(1), 13–21. https://doi.org/10.30998/formatif.v7i1.1331
Bahari, N. K. I., Darsana, I. W., & Putra, D. K. N. S. (2018). Pengaruh Model Discovery Learning Berbantuan Media Lingkungan Alam Sekitar terhadap Hasil Belajar IPA. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 2(2), 103. https://doi.org/10.23887/jisd.v2i2.15488
Cholidah, N., Parmin., & Priyono, B. (2014). Pengembangan Lembaran Kerja Siswa Pendekatan Jelajah Alam Sekitar Materi Ekosistem. Jurnal Unnes Scrience Education., 3(1), 388–394. https://lib.unnes.ac.id/id/eprint/18645
Harahap, H. M., Siregar, N., & Nasution, N. F. (2021). Pengaruh Pemanfaatan Lingkungan Alam Sekitar Sebagai Sumber Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas Vii Di Desa …. Jurnal Edugenesis, 4(2), 39–46. http://journal.ipts.ac.id/index.php/BIOESA/article/view/2761
Haryani, S., & Purwantoyo, E. (2013). Pengembangan Modul IPA Terpadu Bervisi SETS (Science, Environment, Technology, ang Society) Pada Tema Ekosistem. Unnes Science Educational Journal, 2(1), 180–187. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/usej
Hilmi Hambali. (2017). Eksplorasi Pembelajaran Tadabbur Alam Dalam Meningkatkan Kecerdasan Naturalis (Naturalistik Intellegence) Dan Kecerdasan Spiritual (Spiritual Intellegence). Jurnal Pendidikan Fisika Universitas Muhammadiyah Makassar, 5(1), 99–108.
Ilhamdi, M. L., Hasanah, N., & Syazali, M. (2022). Penerapan Pendekatan Jelajah Alam Sekitar untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep Ekosistem Siswa. Jurnal Pengabdian Magister Pendidikan IPA, 5(3), 252–258. https://doi.org/10.29303/jpmpi.v5i3.2165
Irwandi, I., & Fajeriadi, H. (2020). Pemanfaatan Lingkungan sebagai Sumber Belajar untuk Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Siswa SMA di Kawasan Pesisir, Kalimantan Selatan. BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 1(2), 66. https://doi.org/10.20527/binov.v1i2.7859
Khanifah, S., Pukan, K. K., Sukaesih, S., & Biologi, J. (2012). Pemanfaatan Lingkungan Sekolah Sebagai Sumber Belajar Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Unnes Journal of Biology EducationJ.Biol.Educ. Unnes Journal of Biology Education, 1(11), 66–73. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/ujbe
Kristyowati, R., & Purwanto, A. (2019). Pembelajaran Literasi Sains Melalui Pemanfaatan Lingkungan. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 9(2), 183–191. https://doi.org/10.24246/j.js.2019.v9.i2.p183-191
Lamasai, M. M., A, M. A., & Puadi, R. I. (2017). Pemanfaatan Lingkungan Alam Sekitar Sebagai Sumber Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas III SDN 10 Gadung. Jurnal Kreatif Online, 5(3), 132–144.
Mardhatilla, Z. M. (2021). Proceeding of Integrative Science Education Seminar. Proceeding of Integrative Science Education Seminar (PISCES), 1, 441–448.
Pantiwati, Y. (2015). Pemanfaatan Lingkungan Sekolah sebagai Sumber Belajar dalam Lesson Study untuk Meningkatkan Metakognitif. Jurnal Bioedukatika, 3(1), 27. https://doi.org/10.26555/bioedukatika.v3i1.4144
Pertiwi, N. (2021). Pemanfaatan Lingkungan Sekolah Sebagai Sumber Belajar Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Ekosistem. Jurnal Ilmiah Pro Guru, 4(April). http://journal2.um.ac.id/index.php/jipg/article/view/20055
Sari, I. P., Rahayuningsih, M., & Kartijono, N. E. (2012). Pemanfaatan Kebun Sebagai Sumber Belajar Dengan Menerapkan Pendekatan Jelajah Alam Sekitar (Jas). Journal of Biology Education, 1(2), 95–101.
Smp, D. I., & Jakenan, N. (2009). Ekosistem Dengan Menerapkan Model Pembelajaran Group Investigation.
St. Syamsudduha, S. S., & Rapi, M. (2012). Penggunaan Lingkungan Sekolah Sebagai Sumber Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Biologi. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 15(1), 18–31. https://doi.org/10.24252/lp.2012v15n1a2
Suryaman, M. (2020). Orientasi Pengembangan Kurikulum Merdeka Belajar. Seminar Nasional Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 1(1), 13–28. https://ejournal.unib.ac.id/index.php/semiba/article/view/13357
Utaminingsih, R. (2015). Pemanfaatan Lingkungan Sebagai Laboratorium Alam Pada Pembelajaran IPA SD. Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 2(1), 215–220. https://media.neliti.com/media/publications/259106-pemanfaatan-lingkungan-sebagai-laborator-697b485a.pdf
DOI: https://doi.org/10.26877/mpp.v18i1.13954
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Media Penelitian Pendidikan telah terindeks pada:
Media Penelitian Pendidikan : Jurnal Penelitian dalam Bidang Pendidikan dan Pengajaran by LPPM Universitas PGRI Semarang is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.Based on a work at http://journal.upgris.ac.id/index.php/mediapenelitianpendidikan.