Keefektifan Model Pembelajaran JIGSAW Berbantu Flashcard dengan Pendekatan Realistik untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa di SDN 1 Wanglu
Abstract
Learning models and strategies are important in education in Indonesia. The purpose of this study was to determine the effectiveness of applying the JIGSAW learning model assisted by flashcards with a realistic approach to improve problem solving skills at SDN 1 Wanglu. The research method used is a research approach using a quantitative approach. The type of research used is purposive sampling using non-probability sampling techniques. The results showed that the experimental class by applying the JIGSAW learning model assisted by flashcards with a realistic approach was better than the control class, it was proven that most of the students were no longer familiar with problem-solving questions in science learning, students' problem-solving abilities were maximized, this was expressed by learning Science which was originally rote and now has been overcome by applying the JIGSAW learning model assisted by flashcards with a realistic approach, so that students really pay attention to the learning process. the JIGSAW learning model has proven that aspects of problem-solving ability in science learning are included in the learning implementation plan (RPP), the textbooks used already show a balanced proportion of problem-solving stages categories. So it can be concluded that there is an effectiveness of the flashcard assisted JIGSAW learning model with a realistic approach to improve students' problem solving abilities.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adimmasana, & Rusmawan. (2016). Efektivitas Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Pada Mata Pelajaran IPS SD. Jurnal Penelitian, 20(2).
Aisyah, S. (2021). Model Jigsaw Berbantu Kartu Soal Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VI. JANACITTA, 4(1). https://doi.org/10.35473/jnctt.v4i1.916
Anggraeni, S. (2019). Pengaruh pengetahuan Tentang Dampak Gadget Bagi Kesehatan Terhadap Perilaku Penggunaan Gadget Pada Siswa SDN Kebun Bunga 6 Banjarmasin. 6(2), 64–68.
Ardiyanti, A., Usman, M., & Bandu, I. (2018). Pembelajaran Kosakata Bahasa Prancis dengan Media Flashcard (Studi Kasus pada Mahasiswa Sastra Prancis). Jurnal Ilmu Budaya, 6(1), 1760186.
Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Rineka Cipata.
Arsyad, A. (2013). Media Pembelajaran. Raja Grafindo Persada.
Asyhar, R. (2012). Kreatif Mengembangkan Media Pembelajaran. Referensi.
Dewanti, A. (2020). Pengembangan Media Flashcard Berbantuan Edutainment untuk Meningkatkan Hasil Pembelajaran IPA Kelas IV SDN 1 Gribig Gebong Kudus. Universitas Negeri Semarang.
Dewi, E. T. (2020). Keefektifan Model Pembelajaran JIGSAW Berbantuan Media POP-UP BOOK terhadap Pembelajaran IPS Siswa Kelas V SDN Gugus Abdurrahman Saleh Boja Kabupaten Kendal. Universitas Negeri Semarang.
Febrianto, K., Yustitia, V., & Irianto, A. (2020). Aktivitas Siswa dalam Pembelajaran dengan Menggunakan Media Flashcard di Sekolah Dasar. Buana Pendidikan: Jurnal Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, 16(29), 92–98. https://doi.org/10.36456/bp.vol16.no29.a2273
Ismaniyah, S., Hidayat, J. N., & Prijambodo, R. F. N. (2018). Efektivitas Penggunaan Media Kartu Bergambar Terhadap Hasil Belajar Siswa pada Pelajaran IPA Kelas IV SDN Marengan Laok 1 Kecamatan Kalianget Kabupaten Sumenep. Alpen: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1).
Iswari, F. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa Inggris Berupa Flashcard Bergambar pada Tingkat Sekolah Dasar. DEIKSIS, 9(02), 119. https://doi.org/10.30998/deiksis.v9i02.1375
Munthe, A. P., & Sitinjak, J. V. (2019). Manfaat Serta Kendala Menerapkan Flashcard pada Pelajaran Membaca Permulaan. Jurnal Dinamika Pendidikan, 11(3), 210. https://doi.org/10.33541/jdp.v11i3.892
Muthoharoh, N. B., & Mulyani, N. (2018). Peran RPTRA dalam Meningkatkan Kemampuan Memahami Kosakata Bahasa Inggris pada Anak-anak Usia 7-12 Tahun. Jurnal Ilmiah Kependidikan, 5(2), 179–186.
Nurhadi. (2004). Pembelajaran Kontekstual dan penerapannya dalam KBK. UM Press.
Sanjaya, W. (2006). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar proses pendidikan. Prenada media.
Sanjaya, W. (2009). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses. Pendidikan. Kencana.
Saputra, J. I. (2011). Studi Komparasi Antara Metode Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Dengan Metode Ceramah Bervariasi Terhadap Hasil Belajar Akuntansi Materin Jurnal Penyesuaian Pada Siswa Kelas XI IPS Madrasah Aliyah Negeri Purwodadi Tahun Ajaran 2010/ 2011. Universitas Negeri Semarang.
Sari, A. (2020). Pengembangan media Flashcard menggunakan teknik akrostik untuk meningkatkan keterampilan menulis puisi siswa kelas IV SDN 1 Tunggak. Universitas Negeri Semarang.
Setyaningsih. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Jigsaw dengan Flashcard Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Biologi Kelas XI SMA Negeri 2 Loa Janan. Journal of Biology Education, 6(3), 293–300.
Setyawan, P., & Muslimin, I. (2019). Pengembangan Media Flashcard Berbasis Pictorial Riddle pada Materi Plantae untuk Meningkatkan Motivasi dan Pemahaman Konsep SMA/MA Kelas X. Jurnal Unesa, 8(2), 260–269.
Sudrajat, A. (2008). Pengertian Pendekatan, Strategi, Metode, Teknik dan Model Pembelajaran. Sinar Baru Algensindo.
Sudrajat, A. (2010). Profesionalisme Guru. akhmadsudrajat.wordpress.com /2010/11/07/tentang-profesionalisme-guru/
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Alfabeta.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabet.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Methods). Alfabeta.
Sukestiyarno, Y. L. (2020). Metode Penelitian Pendidikan. Unnes Press.
Sukestiyarno, Y. L., Sari, A. Q., & Agoestanto, A. (2017). Batasan Prasyarat Uji Normalitas dan Uji Homogenitas pada Model Regresi Linear.
Suryani, E., & Hawa, A. M. (2019). Penerapan Pembelajaran Konflik Kognitif dalam Menurunkan Miskonsepsi Siswa Sekolah Dasar (Studi Kasus di SD N Wujil 01 Tahun Ajaran 2018/2019). JANACITTA, 1(2). https://doi.org/10.35473/jnctt.v1i2.130
Susilana, R., & Riyana, C. (2009). Media Pembelajaran. Wahana Prima.
Zaini, H. (2008). Srategi Pembelajaran Aktif. Insan Mandiri.
Zulkardi, & Hendri, D. (2007). Pengembangan Materi Kesebangunan Dengan Pendekatan PMRI di SMP Negeri 5 Talang Ubi. JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA, 1.
DOI: https://doi.org/10.26877/mpp.v17i1.14612
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Media Penelitian Pendidikan telah terindeks pada:
Media Penelitian Pendidikan : Jurnal Penelitian dalam Bidang Pendidikan dan Pengajaran by LPPM Universitas PGRI Semarang is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.Based on a work at http://journal.upgris.ac.id/index.php/mediapenelitianpendidikan.