Status Kepegawaian Guru di Indonesia; ASN PNS-PPPK, NON ASN-GTT-GTY

Muhammad Desilva Adis Varadis, Indah Nurul Noviyanti, Seifi Tiyaningsih, Puspo Nugroho

Abstract


This study aims to examine the differences between the State Civil Apparatus (ASN) and non-ASN, especially in the teaching profession, as well as their rights and performance. The method used is a literature study, by deeply exploring theories and concepts from various written sources. Analysis is done descriptively and critically to evaluate the available data. ASN includes Civil Servants (PNS) and Government Employees with Work Agreements (PPPK), while non-ASN includes Non-Permanent Teachers (GTT) and Permanent Foundation Teachers (GTY). This article discusses teachers' rights and welfare, as well as performance differences between ASN and non-ASN based on applicable regulations and empirical studies. The results show that employment status affects performance, with civil servant and certified teachers tending to perform better than non-civil servant teachers. This research emphasizes the importance of paying attention to teacher welfare and competency development to improve the quality of education.

Keywords


ASN; Non ASN; teacher rights; teacher performance

Full Text:

PDF

References


Andina, E., & Arifa, F. N. (2021). Problematika Seleksi dan Rekrutmen Guru Pemerintah di Indonesia. Aspirasi: Jurnal Masalah-masalah Sosial, 12(1), Article 1. https://doi.org/10.46807/aspirasi.v12i1.2101

Bhudianto, W. (2015). MANAJEMEN PEGAWAI APARATUR SIPIL NEGARA MENUJU GOOD GOVERNANCE. Transformasi, 1(28), Article 28. https://ejurnal.unisri.ac.id/index.php/Transformasi/article/view/1701

Fadhilah, F., & Rinaldi. (2023). HUBUNGAN ANTARA WORK FAMILY CONFLICT DENGAN PSYCHOLOGICAL SAFETY PADA PEGAWAI WANITA. CAUSALITA : Journal of Psychology, 1(3), Article 3. https://doi.org/10.62260/causalita.v1i3.57

Fahrani, N. S. (2020). ANALISIS KEBERADAAN PEGAWAI PEMERINTAH NON PEGAWAI NEGERI SIPIL DALAM PERSPEKTIF MANAJEMEN ASN. Jurnal Kebijakan Dan Manajemen PNS, 14(2), Article 2 November. https://jurnal.bkn.go.id/index.php/asn/article/view/276

Halim, L., & Firmana, M. S. (2018). ANALISIS TINGKAT KINERJA GURU TETAP YAYASAN DAN GURU TIDAK TETAP DI SMK SWASTA SE-KOTA MALANG. Jurnal Ilmiah Bisnis Dan Ekonomi Asia, 12(1), Article 1. https://doi.org/10.32812/jibeka.v12i1.13

Hasan, I. (2008). Analisis Data Penelitian Dengan Statistik. Bumi Aksara.

Meiza, C. (2016). PERBEDAAN KEBAHAGIAAN PADA GURU BERSTATUS PNS DAN HONORER. 9(2).

Mubarokah, S., Helmawati, Saepudin, S. N., Iman, & Bakar, A. A. (2023). Perencanaan Strategik Dinas Pendidikan Kota Bandung Untuk Mensejahterakan Guru Non-Aparatur Sipil Negara (ASN). Al-Afkar, Journal For Islamic Studies, 6(2), Article 2. https://doi.org/10.31943/afkarjournal.v6i2.555

MUSTAQIM, A. (2022). TESIS PERBEDAAN KOMPETENSI PROFESIONAL GURU DITINJAU DARI STATUS KEPEGAWAIAN DAN TINGKAT PENDAPATAN. UIN RADEN MAS SAID SURAKARTA.

Nugraha, A., Aneta, A., & Mozin, S. (2020). Efektivitas Kinerja Aparatur Sipil Negara (ASN) Dalam Pelayanan Publik Di Kantor Kementrian Agama Kota Gorontalo. Jambura Journal of Administration and Public Service, 1(1), 46–57. https://doi.org/10.37479/jjaps.v1i1.7323

Nurdin, N. (2021). Guru Honorer dalam Upaya Memperoleh Status Kepegawaian Tenaga Pendidik Pegawai Negeri Sipil. Murhum : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2), 10–19. https://doi.org/10.37985/murhum.v2i2.46

Ramadhani, D. A., & Joesoef, I. E. (2020). Perlindungan Hukum Pegawai Pemerintah Dengan Perjanjian Kerja (PPPK) Dalam Konsep Perjanjian Kerja Waktu Tertentu Di Institusi Perguruan Tinggi. Jurnal Yuridis, 7(1), 1. https://doi.org/10.35586/jyur.v7i1.1830

Rifai, A. (t.t.). Perlindungan Hukum Terhadap Hak-Hak Bekerja Guru Yayasan Dengan Guru Honorer Sekolah Negeri Di Tinjau Dari Undang- Undang Nomor 13 Tahun 2003 Tentang Ketenagakerjaan.

Rihi, R., Laan, R., & Mustari, V. H. (2020). Studi Komparasi Kinerja PNS dan Non PNS Pada Seksi Pembangunan Dan Laboraturium Teknik Bidang Bina Marga Dinas PUPR NTT. Jurnal Manajemen, 4(1).

Sa’adah, N., & Yudana, I. M. (2018). STUDI KOMPARATIF TENTANG PERBEDAAN KINERJA GURU PKN PNS DENGAN NON PNS. e-Journal Progran Sarjana 1 Universitas Pendidikan Ganesha Program Studi Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan.

Saragih, J. M. K., Sari, P. I., & Reginantis, I. A. (2024). ANALISIS MEKANISME PENEMPATAN PEGAWAI PEMERINTAH DENGAN PERJANJIAN KERJA (PPPK) GURU FORMASI 2024. Jurnal Media Akademik (JMA), 2(5), Article 5. https://doi.org/10.62281/v2i5.305

Setyawati, R., Sujianto, S., & As’ari, H. (2024). Strategi Implementasi Kebijakan Penataan Pegawai Non ASN di Kabupaten Bengkalis. J-CEKI : Jurnal Cendekia Ilmiah, 3(5), 3543–3554. https://doi.org/10.56799/jceki.v3i5.4724

S.Pd.,M.Pd.K, M. D. I. O., & S.Pd,M.Pd.K, P. T. (2021). PROFESI GURU ADALAH MISI HIDUP. Penerbit Adab.

Tantri, R., Maksin, M., Hidayat, S., & Ariyanto, A. (2022). PELAKSANAAN PROGRAM “ASN BER-AKHLAK” SEBAGAI BENTUK PENGEMBANGAN PEGAWAI UNTUK MENINGKATKAN KUALITAS DAN LOYALITAS PEGAWAI. Restorica: Jurnal Ilmiah Ilmu Administrasi Negara dan Ilmu Komunikasi, 8(1), 27–34. https://doi.org/10.33084/restorica.v8i1.3117

UNDANG-UNDANG REPUBLIK INDONESIA NOMOR 43 TAHUN 1999 TENTANG PERUBAHAN ATAS UNDANG-UNDANG NOMOR 8 TAHUN 1974 TENTANG POKOK-POKOK KEPEGAWAIAN. (t.t.). Diambil 12 Oktober 2024, dari https://jdih.kemenkeu.go.id/fullText/1999/43TAHUN~1999UU.htm

UU No. 5 Tahun 2014. (t.t.). Database Peraturan | JDIH BPK. Diambil 21 Oktober 2024, dari http://peraturan.bpk.go.id/Details/38580/uu-no-5-tahun-2014

UU No. 20 Tahun 2023. (t.t.). Database Peraturan | JDIH BPK. Diambil 21 Oktober 2024, dari http://peraturan.bpk.go.id/Details/269470/uu-no-20-tahun-2023

UU Nomor 5 Tahun 2014 Tentang Aparatur Sipil Negara (ASN). (t.t.). Google Docs. Diambil 12 Oktober 2024, dari https://docs.google.com/file/d/0B0reU8XKVgVJZTlSVTR2Nm5kamc/edit?usp=embed_facebook

Wirawan. (2009). Evaluasi Kinerja Sumber Daya Manusia, Teori, Aplikasi, dan Penelitian. Salemba Empat.

Yamin, M., & Maisah. (2010). Standarisasi Kinerja Guru. Persada press.

Yenny Ika Fatmasari & Andhita Dessy Wulansari. (2023). Analisis Perbandingan Motivasi Kerja, Kedisiplinan, dan Kreativitas Guru di SD Negeri Se-Kecamatan Dolopo Berdasarkan Status Kepegawaian. Excelencia: Journal of Islamic Education & Management, 3(01), 149–166. https://doi.org/10.21154/excelencia.v3i01.1819

Zed, M. (2004). Metode penelitian kepustakaan / pengarang. Yayasan Pustaka Obor Indonesia.




DOI: https://doi.org/10.26877/mpp.v18i2.21276

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Media Penelitian Pendidikan telah terindeks pada:

  

         

Creative Commons License

Media Penelitian Pendidikan : Jurnal Penelitian dalam Bidang Pendidikan dan Pengajaran by LPPM Universitas PGRI Semarang is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at http://journal.upgris.ac.id/index.php/mediapenelitianpendidikan.