Penerapan Pendekatan Teaching at the Right Level (TaRL) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Peserta Didik di SMA Negeri 3 Medan
Abstract
The Teaching at the Right Level (TaRL) approach is a learning approach that is relevant to the Independent Curriculum which was recently launched by the government. This research aims to see how students' learning outcomes have improved after implementing the Teaching at the Right Level (TaRL) approach. This research was carried out at SMA Negeri 3 Medan in the odd semester of the 2024/2025 academic year. The subjects in this research were 36 students in class XI 3-1. This type of research is classroom Action Research (PTK). Data collection techniques use observation and test techniques. The instruments used in this research were observation sheets, diagnostic assessment tests, and, student learning outcomes tests. The research results showed a significant increase from cycle I to cycle II in student completion percentage, average score, and number of students who reached the Minimum Completeness Criteria (KKM). During the pre-cycle, the student's completion percentage was 30.55%, with an average class score of 62.72. In cycle I, the percentage of student completion was 66.66%, with an average score of 72.05. Meanwhile, in cycle II, the percentage of student completion increased to 83.33% with an average value of 85.27. In this way, the Teaching at the Right Level (TaRL) approach can improve students' mathematics learning outcomes effectively.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Amalia, D. K., & Adi, P. (2024). Implementasi Pendekatan Teaching at the Right Level (TaRL) untuk Mewujudkan Kurikulum Merdeka di SMP Negeri 2 Pakis. Jurnal MIPA dan Pembelajarannya, 4(4).
Apriyantini, N. P. D., & Sukendra, I. K. (2023). Penerapan Teaching At The Right Level (TaRL) Berbantuan E-Lkpd Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Matematika. Widyadari : Jurnal Pendidikan Diterbitkan Oleh LP3M Universitas PGRI Mahadewa Indonesia, 24(2), 220–229.
Arfani, S., Sitti, Y., R., & Bahariyah, U. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning dan Pendekatan Teaching At The Right Level (TaRL) Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar IPA Peserta Didik Kelas VIII di SMP Negeri 1 Pamboang. JP-3: Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Pembelajaran, 5(3), 21-31.
Asrini, N. M. N. A., Juwana, I. D. P., & Wirasti, N. K., (2024). Penerapan Pendekatan Teaching at the Right Level (TaRL) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa. Widyadari, 25(2), 240-249.
Darna. Pariabti, P., & Nasmur M.,T.,K. (2024). Penerapan Pendekatan Teaching at The Right Level (TaRL) Terhadap Hasil Belajar IPA Peserta Didik SMP Negeri 7 Makassar. JP-3: Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Pembelajaran, 6(2), 1123-1131.
Fathikhin, N., Davi A., & Purwaningtijas. (2024). Pembelajaran dengan Pendekatan TaRL Untuk Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Matematika Peserta Didik. Seminar Nasional Sosial Sains, Pendidikan, Humaniora (SENASSDRA), 3(1), 586-591.
Fitriani, S. N. (2022). Analisis Peningkatan Kemampuan Literasi Siswa Dengan Metode ADABTA Melalui Pendekatan TARL. BADA’A: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 4(1), 69–78.
Jauhari, T., Rosyidi, A. H., & Sunarlijah, A. (2023). Pembelajaran dengan Pendekatan TaRL untuk Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Matematika Peserta Didik. Jurnal PTK dan Pendidikan, 9(1), 59–74.
Khalishatun, Z., Arfan D., & Imelda. M. G. (2024). Penerapan Pendekatan Teaching at the Right Level (TaRL) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Sejarah Peserta Didik. ALACRITY: Journal Of Education, 4(1), 107-118.
Ningrum, M. C., Juwono, B., & Sucahyo, I. (2023). Implementasi Pendekatan TaRL untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik pada Pembelajaran Fisika. PENDIPA Journal of Science Education, 7(1), 94-99.
Qurani, N., Nasrullah & Fahmika, W. (2024). Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik Kelas X SMA Pada Mata Pelajaran Matematika Melalui Pendekatan Teaching at The Right Level (TaRL). Global Journal Education Humanity, 136-143.
Rahayu, R., Rosita, R., Rahayuningsih, Y. S., Hernawan, A. H., & Prihantini, P. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar di Sekolah Penggerak. Jurnal Basicedu, 6(4), 6313–6319.
Romanti. (2023). Memahami Lebih Lanjut Tentang Peran Guru dalam Kurikulum Merdeka. https://itjen.kemdikbud.go.id.
Satriani. Irwan & Amri, H. (2024). Pembelajaran dengan Pendekatan TaRL untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Peserta Didik Siswa Kelas X TJKT di SMKN 1 Gowa. Global Journal Education Humanity, 121-129.
Suharyani, S., Ni Ketut, A., S., & Farida, H., A. (2023). Implementasi Pendekatan Teaching At The Right Level (TaRL) dalam meningkatkan Kemampuan Literasi Numerasi Anak di SD IT Ash-Shiddin. Jurnal Teknologi Pendidikan : Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pembelajaran, 8(2), 470– 479.
Sukendra, I. K., Widana, I. W., & Juwana, I. D. P. (2023). Senior High School Mathematics E-Module Based on STEM Orienting to Higher Order Thinking Skills Questions. JPI: Jurnal Pendidikan Indonesia, 12(4), 647–657.
Susanti, dkk. (2022). Panduan Pembelajaran dan Asesmen Jenjang Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: Kemdikbud.
Usri. (2019). Kontribusi Pendidikan Islam Menuju Indonesia Maju. Jurnal Al-Ishlah: Jurnal Pendidikan Islam, 17(2), 201-216.
Vitaloka, D.H., Dwi, N.A., & Purwati. (2024). Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Melalui Pendekatan Teaching at the Right Level (TaRL) pada Mata Pelajaran IPAS Kelas IV SDN 01 Klegen. Seminar Nasional Sosial Sains, Pendidikan, Humaniora (SENASSDRA), 3(2), 545-553.
Wulandari. Hasyim, A., Kartika, C.S., & Nurul, H. (2024). Implementasi Pendekatan Teaching at the Right Level (TaRL) untuk Meningkatkan Hasil Pelajaran Matematika Peserta Didik Kelas II. Social, Humanities, and Educational Studies (SHEs): Conference Series, 7(3), 1982-1987.
DOI: https://doi.org/10.26877/mpp.v18i2.21345
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Media Penelitian Pendidikan telah terindeks pada:
Media Penelitian Pendidikan : Jurnal Penelitian dalam Bidang Pendidikan dan Pengajaran by LPPM Universitas PGRI Semarang is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.Based on a work at http://journal.upgris.ac.id/index.php/mediapenelitianpendidikan.