Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika pada Konsep Perkalian Melalui Pendekatan Konstektual pada Siswa Kelas III SDN 1 Sindang Marga

Heni Yulita, Indryani Indryani

Abstract


Ineffective learning can be due to inappropriate methods or approaches, learning media that are not varied and not interesting for students and teacher explanations that are too fast so that students do not understand. The purpose of this study describes efforts to improve mathematics learning outcomes using a contextual approach. This study uses classroom action research, with data collection in the form of observations, interviews, and tests. The conclusion of this study is that using a contextual approach can improve the understanding and activeness of learning mathematics on the concept of multiplication of grade III students of SDN 1 Sindang Marga. And with the increasing understanding and activeness of grade III students of SDN 1 Sindang Marga in mathematics lessons on the concept of multiplication, learning outcomes also increase.

Keywords


learning outcomes; mathematics; contextual

Full Text:

PDF

References


Angkowo. R, A. Kosasih. 2007. Optimalisasi Media Pembelajaran. Jakarta: PT. Grasindo

Asrial, A., Syahrial, S., Kurniawan, D. A., & Zulkhi, M. D. (2022). Response, Peace-Loving Characters and Homeland Love Characters: Integrating Traditional Game of Petak Umpet. Jurnal Iqra': Kajian Ilmu Pendidikan, 7(1), 275-294.

Dimyati, Mudjiono. 2009. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Imamuddin, M., Isnaniah, I., Putra, A., & Rahmadila, R. (2019)Kemampuan Koneksi Matematika Siswa Dengan Pendekatan Kontekstual Di SMPN 1 Banuhampu. Al-Khwarizmi: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 7(1), 11–https://doi.org/10.24256/jpmipa.v7i1.560

Nana Sudjana. 2009. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung : Remaja Rosdakarya. Putra, S. (2013). Desain Belajar Mengajar Kreatif Berbasis Sains.Yogyakarta: DIVA Press

Rahmadani, A., Wandini, R. R., Dewi, A., Zairima, E., & Putri, T. D. (2022). Upaya meningkatkan berpikir kritis dan mengefektifkan pendekatan kontekstual dalam pembelajaran matematika. Edu Society: Jurnal Pendidikan, Ilmu Sosial Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 427-433.

Sabil, H., Asrial, A., Syahrial, S., Robiansah, M. A., Zulkhi, M. D., Damayanti, L., ... & Ubaidillah, U. (2021). Online Geoboard Media Improves Understanding of Two-dimensional Flat Shape Concepts in Elementary School Students. International Journal of Elementary Education, 5(4), 685-691.

Suastika, I. K., & Rahmawati, A. (2019). Pengembangan modul pembelajaran matematika dengan pendekatan kontekstual. Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia, 4(2), 60.

Sulastri, A. (2016). Penerapan pendekatan kontekstual dalam pembelajaran matematika untuk meningkatkan pemahaman konsep matematis siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(1), 156-170.

Ummah, S. K. (2021). Media Pembelajaran Matematika (Vol. 1). UMMPress.

Yuniati, S. (2018). Implementasi Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran Matematika Melalui Pendekatan Konstektual. Al-Khwarizmi: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 2(1), 41–58. https://doi.org/10.24256/jpmipa.v2i1.101




DOI: https://doi.org/10.26877/mpp.v18i2.21406

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Media Penelitian Pendidikan telah terindeks pada:

  

         

Creative Commons License

Media Penelitian Pendidikan : Jurnal Penelitian dalam Bidang Pendidikan dan Pengajaran by LPPM Universitas PGRI Semarang is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at http://journal.upgris.ac.id/index.php/mediapenelitianpendidikan.