Hubungan Minat Belajar dan Hasil Belajar Fisika Kelas XI MIPA SMAN 1 Bungo

Mahdiyyah Daeng Hanafi, Meri Gusrita, Aminatussaadah Aminatussaadah, Tinur Hasibuan, Sakahuni Sakahuni

Abstract


This study aims to determine the relationship between interest in learning and learning outcomes of physics class XI MIPA students at SMAN 1 Bungo. This type of research is descriptive quantitative research. Data collection techniques in this study used a questionnaire instrument and test questions. To measure interest in learning using an interest scale test which is based on content validation. The learning outcome test uses multiple choice questions with a total of 25 items with the material elasticity and hooke's law. Respondents in this study were students of class XI MIPA 4, XI MIPA 5, XI MIPA 6 at SMAN 1 Bungo. The sampling technique uses random sampling technique. The method used in this research is Descriptive Statistics. The data analysis test used was the Normality Test, Homogeneity Test and Correlation Test. Based on the results of this study indicate that interest in learning has a positive and significant relationship to the learning outcomes of students in class XI MIPA 4, XI MIPA 5, and XI MIPA 6.

Keywords


learning interest; learning outcomes; physics

Full Text:

PDF

References


Aminoto, T., & Pathoni, H. (2014). Penerapan Media E-Learning Berbasis Schoology Untuk. Jurnal Sainmatika, 8(1), 13-29.

Aminoto, T., Dani, R., & Lestari, N. (2020). Penerapan Inovasi Termometer Gas Sebagai Media Pembelajaran Fisika di SMAN 3 dan SMAN Sungai Penuh. Jurnal Karya Abdi, 4(1).

Astalini, Kurniawan, D. A., Sumaryanti. (2018). Sikap Siswa Terhadap Pelajaran Fisika Di SMAN Kabupaten Batanghari. Jurnal Ilmu Pendidikan Fisika, 3(2), 59-64.

Astuti, S. P. (2015). Pengaruh Kemampuan Awal Dan Minat Belajar Terhadap Prestasi Belajar Fisika. Jurnal Formatif, 5(1), 68-75.

Budiwibowo, S. (2016). Hubungan Minat Belajar Siswa Dengan Hasil Belajar IPS Di SMP Negeri 14 Kota Madiun. Jurnal Studi Sosial, 1(1), 60-68.

Burhan, B. (2017). Dasar metodologi penelitian kuantitatif. Jakarta: Kencana.

Dewi, D. J. O., Hidayat, M., Pathoni, H. (2019). Kemampuan Berdiskusi Dan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Kooperatif Tipe Pair Check Pada Materi Suhu Dan Kalor Kelas X6 SMA Negeri 8 Kota Jambi. Edufisika: Jurnal Pendidikan Fisika, 4(2), 80-83.

Estianinur, Astalini, & Pathoni, H. (2017). Pengembangan Aplikasi Mobile Learning Menggunakan Adobe Flash Professional CS6 Berbasis Android Pada Materi Ciri-Ciri Gelombang Mekanik Untuk Kelas XI SMA. Jurnal EduFisika. 2(2), 1-11.

Hamdi & Rahim, C. K. (2019). Analisis Minat Belajar Siswa Terhadap Mata Pelajaran Fisika Di SMA Negeri 1 Sakti. Jurnal Sains Riset (JSR), 9(3), 68-79.

Hermawan, A., Yusran, H. L. (2017). Penelitian Bisnis Pendekatan Kuantitatif. Depok: Kencana.

Joneska, A., Astalini, & Susanti, N. (2016). Perbandingan Hasil Belajar Fisika Menggunakan Strategi Pembelajaran Crossword Puzzle Dan Index Card Match Pada Materi Cahaya Kelas VIII SMP Negeri 3 Batanghari. Jurnal EduFisika, 1(1), 28-31.

Maison, Darmaji, Kurniawan, D. A., Dewi, U. P., & Kartina, L. (2019, Desember). ANALYSIS OF SCIENCE PROCESS SKILLS IN PHYSICS EDUCATION. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 23(2), 197-205.

Muhidin, A. (2017). Statistika Pendidikan: Pendekatan Berbasis Kinerja. Tangerang: UNPAM Press.

Rozana, T., Jufrida, Basuki, F. R. (2018). Penerapan Model Pembelajaran POE Untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Kelas XI SMAN 11 Jambi. EduFisika: Jurnal Pendidikan Fisika,3(2), 66-80.

Sari, D. A. P., Hidayat, M., & Kurniawan, W. (2019). Pengembangan Modul Elektronik Fisika Berbasis Pendekatan Saintifik Materi Getaran Harmonis Menggunakan KVISOFT FLIPBOOK MAKER. EduFisika: Jurnal Pendidikan Fisika,4(1), 79-91.

Sari, I. N., Saputri, D.F., & Sasmita. (2016). Pengaruh Minat Dan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Fisika Pada Siswa Kelas XI IPA SMA Negeri 1 Galing Kabupaten Sambas. JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains), 4(2), 108-114.

Sariana, N., Afiif, A., & Kusyairy, U. (2017). Pengaruh Penerapan Brain Gym Terhadap Minat Belajar Pada Mata Pelajaran Fisika. Jurnal Pendidikan Fisika, 5(2), 82-88.

Sumule, P., Mahpudz, A., & Imran. (2016). Hubungan Antara Minat Belajar Dengan Hasil Belajar Siswa Kelas VIII Pada Mata Pelajaran PKn Di SMP Negeri 7 Palu. Jurnal Untad, 4(2), 1-12.

Suyono, Maison,& Nehru. (2017). Pengembangan E-Learning Berbasis Moodle Pada Materi Termodinamika Di SMA. Jurnal EduFisika, 2(2), 34-41.

Syahputra, E. (2020). Snowball Throwing Tingkatkan Minat dan Hasil Belajar. Sukabumi: Haura Publishing.

Wati, R., Nyeneng, I. D. P., & Suyanto, E. (2015). Pengaruh Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Fisika Pada Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing. Jurnal Pembelajaran Fisika Universitas Lampung, 5(2), 21-32.

Wulandari, A., Connie, & Risdianto, E. (2020). Deskripsi Minat Dan Hasil Belajar Siswa Dengan Model Direct Instruction Berbasis Mind Mapping Pada Pembelajaran IPA Di SMPN 3 Kepahiang. Jurnal Kumparan Fisika, 3(1), 51-58.

Yanti, F., Astalini, & Kurniawan, W. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Menggunakan SWISH MAX4 Memahami Konsep Momentum Impuls Dan Tumbukan Di SMA. EduFisika: Jurnal Pendidikan Fisika, 4(1), 92-100.




DOI: https://doi.org/10.26877/mpp.v15i1.7109

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Media Penelitian Pendidikan telah terindeks pada:

  

         

Creative Commons License

Media Penelitian Pendidikan : Jurnal Penelitian dalam Bidang Pendidikan dan Pengajaran by LPPM Universitas PGRI Semarang is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at http://journal.upgris.ac.id/index.php/mediapenelitianpendidikan.