Internalization of Social Values through Begawe Tradition to Improve Early Childhood Social Skills in the Sasak Tribe
Abstract
Abstract
Social skills are social skills possessed b an individual or individual to be able to interact with the surrounding environment. Social skills should be developed as early as possible, because in this early childhood individuals have begun to learn to socialize anda interact with other individuals. Development of social skills in early childhood can be done by instilling social values contained in the tradition of begawe in the sasak trible. Begawe tradition is a joint dining event or party by the sasak tribal community conducted down and down. The research approach used in this article is a qualitative descriftive approach with data collection methods using ovservation, interviews and documentation. This research aims to express the values contained in the begawe tradition in the sasak tribe. The social values that can be channeled to early childhood based on the result of research are cooperation, adaptive behavior, carring attitude, friendship, and compassion.
Key words: Social skills, Early Chilhdood, Begawe tradition.
Keywords
Full Text:
PDF (bahasa)References
Ahmad Abdul Syakur, (2006), Islam dan Akulturasi Nilai-nilai Islam dalam Budaya Sasak. Yogyakarta: PT. Adab Press.
Jamaluddn, (2018), Sejarah Islam Lombok Abad XI-Abad XX. Yogyakarta: Ruas Media.
Jhon W. Santorck, (2017). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Selemba Humanika.
Mashar, (2011), Emosi Anak Usia Dini dan Strategi Pengembangannya. Jakarta: Kencana
Mutiah, D, (2012). Psikologi Bermain Anak. Jakarta: Kencana
Nadhlifah,dkk, (2019), Pengantar ke arah Ilmu Pendidikan Islam Anak Usia Dini Kajian Normtif Ayat dan Hadist Tarbawi Tentang Pendidikan Anak. Yogyakarta: Istana Agency.
Partini, (2010), Pengantar Pendidikan Anak Usia Dini. Yogayakarta: Grafindo Litera Media.
Sapriya, (2015), Pendidikan IPS: Konsep dan Pembelajaran. Bandung: PT. Rosdakarya.
Suyadi & Maludya Ulfah (2013), Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Bandung: Rosdakarya
Yamin Martinis dkk, (2013), Panduan PAUD. Ciputat: Gaung Persada Group.
Intan Larasati, (2017). Penanaman Keterampilan Sosial Pada Anak Usia Dini di POS PAUD Mutiara Bangsa Kaligawe Pedan Klaten Tahun Pelajaran 2016/2017¸Jurusan Pendidikan Anak Usia Dini,. Skripsi. Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan IAIN Surakarta.
Diana Vidya Fakhriyani, (2018). Pengembangan keterampilan social anak usia dinn melalui permainan tradisional madura, Jurnal PG-PAUD Trunojoyo: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Anak Usia Dini, Vol 5, No.1, April 2018, hlm 39-44
Fitriah M. Suud, (2017). Pengembangan Keterampilan Sosial Anak Usia Dini (Analisi Psikologi Pendidikan Islam), Jurnal Komunikasi dan Pendidikan Islam, Vol 6, No 2, Desember 2017.
Itsna Oktaviyani, (2016). Implementasi Nilai-nilai social dalam membentuk prilaku social SD, Jurnal of Primary Education, 5 (2).
Muhammad el Mushfi el Aiq Bali, (2017). Model Interaksi Sosial dalam mengelaborasi keterampilan sosial, Jurnal Pedagogik, Vol. 04 No. 01, Juli-Desember 2017.
Muhammad Harfin Zuhdi, (2018), Kearifan Lokal Suku Sasak sebagai Model Pengelolaan Konflik DI Masyarakat Lombok, Jurnal Mabasan, ol. 12, No. 1, Januari-Juni 2018: 64-85.
Neli Yuliatiningsih, dkk, (2016). Meningkatkan Keterampilan Sosial Melalui Bermain Pembangunan Pada Anak Usia Dini di Kelompok B raudathul Athfa Habibilah Pekik Nyaring Blok III Bengkulu Tengah, Jurnal Ilmiah Potensia, 2016, Vol 1 No. 2, 84-91.
Nur Bani Naim, (2015). Peningkatan Keterampilan Sosial Anak Usia 4-5 Tahun Melalui Permainan Tradisional Cublak-Cublak Suwen di TK Aisyiah Bustanul Athfal 44 Kecamatan Banyumanik Kota Semarang, Jurnal Early Childood Education Papers (BELIA) Vol 4 No. 2, 2015.
Laila Marhani, (2017). Dukungan Ekologi Perkembangan Sosial untuk Meingkatkan kemaampuan Keterampilan Sosial Anak, Jurnal Konseli (Bimbingan dan Konseling: Desember.
Saprudin, (2019). Dampak Tradisi Begawe Merarik Terhadap Sosial Ekonomi Masyarakat Islam di Kota Mataram, Jurnal Nurani, ol. 19, Juni 2019: 119-126.
Selly Puspa Dewi Rachman & Isah Cahyani, (2019). Pengembangan Keterampilan Sosial Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Raudathul Athfal. 30 Maret 2019.
Suparman Jayadi, (2017). Rasionalisasi Tindakan Sosial Masyarakat Suku Sasak Terhadap Tradisi Perang Topat (Studi Kasus Masyarakat Islam Sasak Lombok Barat). Vol. 11. No. 1. Januari-Juni 2017.
Susianti Aisah, (2015), Nilai-nilai social yang terkandung dalam cerita rakyat “Ence Sulaiman” Pada Masyrakat Tomia, Jurnal Humanika No. 15, Vol 3, Desember. 2015/ISSN 1979-8296.
Tuti Istianti, (2015). Pengembangan Keterampilan Sosial Untuk Membentuk Prilaku Sosial Anak Usia Dini, Jurnal Cakrawala Dini: Vol. 5 No. 1, Mei 2015.
Prasetyo Rumondor & Anisah Jihan Tumiya, (2019), Kebiasaan yang menjadi Hukum Adat Lintas Keluarga, Studi Kasus Kunjungan Setiap Hari Raya Besar Antar Umat Beragama Di Sulawesi Utara” Vol.4 No.2 2019, Hlm 21.
Vayrynen, S, dkk, (2016). Finish and Russian Teachers Supporting the Developmennt OF Social Skills. European Journal of Teacher Education, 1: 1-6.
Undang-undang Republik Indonesia Nomor 23 tentang Perlindungan Anak, Bab I, Pasal I, (2003). Jakarta.
http://budaya.kampung-media.com/2014/05/24/begawe-antara-tradisi-dan-agama-3429. Diakses tanggal 9 januari 2020, pukul 14.35.
https://www.kompasiana.com/yandi12/5704618b6423bd52048b4569/tradisi-begibung-masyarakat-suku-sasak Diakses tanggal 9 januari 2020, pukul 14.27.
DOI: https://doi.org/10.26877/paudia.v9i1.5778
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2020 PAUDIA : Jurnal Penelitian dalam Bidang Pendidikan Anak Usia Dini
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright of PAUDIA: Jurnal Penelitian dalam Bidang Pendidikan Anak Usia Dini ISSN 2089-1431 (Print), ISSN 2598-4047 (Online)
Pendidikan Guru PAUD
Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas PGRI Semarang
Jl. Sidodadi Timur No. 24 -Dr. Cipto, Semarang
Mila Karmila
+62 896-8538-4514
View Jurnal PAUDIA Stats