Sibling Rivalry pada Anak Usia Dini

Ridha Ainnunnisa, Yeni Rachmawati

Abstract


Abstract

Sibling rivalry is a common issue observed among children with their siblings. It arises from competition and jealousy between siblings. In its management, parents must possess knowledge and strategies regarding cases of sibling rivalry. This research aims to delve into sibling rivalry, encompassing the causative factors and the consequences of sibling rivalry that occur in early childhood. This study also hopes to illustrate the efforts of parents in addressing the occurrence of sibling rivalry in young children. The research method employed in this study is qualitative through systematic review, by collecting several previous studies on sibling rivalry, then organizing and analyzing relevant research. The results of the review from this research reveal that the occurrence of sibling rivalry in early childhood is influenced by several factors, namely the age gap between siblings, parenting styles, and the number of siblings. Sibling rivalry can impact the children themselves as well as their siblings, leading to physical and psychological aggression towards each other. Therefore, efforts that parents can undertake in managing sibling rivalry include enhancing their knowledge, setting an example for their children, implementing parenting practices that benefit all children, and encouraging children to engage in activities that foster cooperative, healthy competition, and a willingness to collaborate in various endeavors.

Keywords: Early childhood; sibling rivalry; parents

Abstrak

Sibling rivalry merupakan sebuah kasus yang sering dikunjungi pada anak dengan saudara kandungnya. Hal ini terjadi akibat persaingan dan kecemburuan antar saudara kandung. Dalam penanganannya orang tua harus memiliki pengetahuan dan strategi mengenai kasus sibling rivalry. Penelitian ini bertujuan untuk mendalami mengenai sibling rivalry, yang berisikan faktor penyebab serta dampak sibling rivalry yang terjadi pada anak usia dini. Penelitian ini diharapkan juga dapat menggambarkan upaya orang tua untuk menangani terjadinya sibling rivalry pada anak usia dini. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode kualitatif melalui literature review, dengan mengumpulkan beberapa penelitian sebelumnya mengenai sibling rivalry, selanjutnya penelitian yang relevan disusun dan dianalisis. Hasil review dari penelitian ini dapat diketahui bahwa terjadinya sibling rivalry pada anak usia dini didasari dari beberapa faktor yaitu jarak usia antar anak, pola asuh, dan jumlah saudara. Sibling rivalry akan berdampak pada diri anak sendiri maupun saudaranya seperti saling melakukan kekerasan fisik maupun psikis. Oleh sebab itu, upaya yang dapat dilakukan oleh orang tua dalam menangani sibling rivalry dengan meningkatkan pengetahuan, menjadi tauladan bagi anak, pola asuh yang diterapkan menguntungkan semua anak, serta mengajak anak untuk melakukan kegiatan yang meningkatkan sikap kooperatif, kompetitif, dan minat bekerjasama dalam berbagai aktivitas.

Kata kunci: Anak usia dini; sibling rivalry; orang tua

 


Keywords


Early childhood; sibling rivalry; parents

Full Text:

PDF

References


Afrinda Lailya Hanum, A. A. A. H. (2015). Faktor Dominan Pada Kejadian Sibling Rivalry Pada Anak Usia Prasekolah. The Sun, 2(2), 1–7.

Andriyani, S & Darmawan, D. (2018). Pengetahuan Ibu Tentang Sibling Rivalry Pada Anak Usia 5-11 Tahun Di Cisarua Kabupaten Bandung Barat. Jpki, 4(2), 162- 171.

Anggraeni, L., & Sipayung, G. S. (2019). Faktor – Faktor Yang Berhubungan Dengan Kesiapan Ibu Dalam Menghadapi Sibling Rivalry Pada Anak Usia Todler. Jurnal Keperawatan Respati Yogyakarta, 6(1), 529. Https://Doi.Org/10.35842/Jkry.V6i1.297

Aprily, N. M., Chaerunnisa, P., Handayani, R., Wulandari, R., & Kotrunnada, S. A. (2023). Penerapan Nilai Sosial Anak Usia Dini Melalui Kegiatan Amal Bakti Di Tk Pembina Kota Tasikmalaya. Paudia : Jurnal Penelitian Dalam Bidang Pendidikan Anak Usia Dini, 12(1), 130–138. Https://Doi.Org/10.26877/Paudia.V12i1.15473

Ayu, Citra Triana Putri, Sri, M. D., & Rulita, H. (2013). Dampak Sibling Rivalry (Persaingan Saudara Kandung) Pada Anak Usia Dini. Developmental And Clinical Psychology, 2(1), 33–37. Http://Journal.Unnes.Ac.Id/Sju/Index.Php/Dcp

Brooks, J. (2011). The Process Of Parenting. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Dinengsih, S., & Agustina, M. (2018). Hubungan Antara Pola Asuh Orang Tua Dan Pengetahuan Ibu Terhadap Sibling Rivalry Pada Anak Usia 3-5 Tahun Di Tk Aisyiah Bantul Yogyakarta Tahun 2017. Jurnal Akademi Keperawatan Husada Karya Jaya, 4(1), 1–8. Http://Ejurnal.Husadakaryajaya.Ac.Id/Index.Php/Jakhkj/Article/View/69

Essa, E. (2014). Introduction To Early Childhood Education. Wadsworth: Cengage Learning.

Fattikasary, A. T., Dkk. (2023). Cendikia Pendidikan. Cendekia Pendidikan, 1(1), 1–13. Https://Ejournal.Warunayama.Org/Index.Php/Sindorocendikiapendidikan/Article/View/769

Handayani, R. (2021). Karakteristik Pola-Pola Pengasuhan Anak Usia Dini Dalam Keluarga. Kiddo: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 2(2), 159–168. Https://Doi.Org/10.19105/Kiddo.V2i2.4797

Hanum, A. L & Hidayat, A. A. A. (2015). Faktor Dominan Pada Kejadian Sibling Rivalry Pada Anak Usia Prasekolah. The Sun, 2(2), 14-20.

Hashim, R., & Ahmad, H. (2016). Family Environment, Sibling Relationship And Rivalry Towards

Quality Of Life. Environment-Behaviour Proceedings Journal, 1(3), 113–122. Https://Doi.Org/10.21834/E-Bpj.V1i3.356

Indanah, & Hartaniyah, D. (2017). Sibling Rivalry Pada Anak Usia Todler. University Research Colloquium, 6(February), 257–266.

Kewa, V., Sudiwati, N. L. P. E., & Ardiyani, V. M. (2017). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Dengan Reaksi Sibling Rivalry Pada Anak Usia 3-4 Tahun Di Kelurahan Tlogomas, Kecamatan Lowokwaru, Kota Malang. Nursing News, 2(2), 321–329. Https://Publikasi.Unitri.Ac.Id/Index.Php/Fikes/Article/View/476/394

Lestari, S. (2012). Psikologi Keluarga: Penanaman Nilai Dan Penanganan Konflik Dalam Keluarga. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Lubis, J. E. (2019). Cooperative Play Untuk Menurunkan Perilaku Sibling Rivalry Pada Anak. Jurnal Harkat, 15(2), 107-115.

Marhamah, A. A., & Fidesrinur, F. (2021). Gambaran Strategi Orang Tua Dalam Penanganan Fenomena Sibling Rivalry Pada Anak Usia Pra Sekolah. Jurnal Anak Usia Dini Holistik Integratif (Audhi), 2(1), 30. Https://Doi.Org/10.36722/Jaudhi.V2i1.578

Muarifah, A., & Fitriana, Y. F. F. (2019). Sibling Rivalry: Bagaimana Pola Asuh Dan Kecerdasan Emosi Menjelaskan Fenomena Persaingan Antar Saudara? Journal Of Early Childhood Care And Education, 1(2), 48. Https://Doi.Org/10.26555/Jecce.V1i2.600

Mufidah, C. H. (2008). Psikologi Keluarga Islam Berwawasan Gender. Malang: Uin Maliki Press.

Muharromah, R., & Hendriani, W. (2020). Hubungan Antara Harapan (Hope) Dengan Resiliensi Terhadap Istri Yang Mengalami Involuntary Childless. Insan Jurnal Psikologi Dan Kesehatan Mental, 4(1), 19. Https://Doi.Org/10.20473/Jpkm.V4i12019.19-27

Nivia, N., Sagala, A. C. D., & Karmila, M. (2023). Analisis Pola Asuh Orang Tua Terhadap Tempramen Anak Usia 4 – 6 Tahun. Paudia : Jurnal Penelitian Dalam Bidang Pendidikan Anak Usia Dini, 12(1), 146–154. Https://Doi.Org/10.26877/Paudia.V12i1.15669

Nurfazrina, S. A., & Muslihin, H. Y. (2020). Analisis Kemampuan Empati Anak Usia 5-6 Tahun ( Literature Review ). 4(2), 285–299.

Prameswari, Y & Sari, I. N. (2019). Sibling Rivalry: Gambaran Dinamika Pengetahuan, Sikap Dan Reaksi Ibu. Ensiklopedia Of Journal, 1(4), 103-108.

Putri, A. C. T Dkk., (2013). Dampak Sibling Rivalry (Persaingan Saudara Kandung) Pada Anak Usia Dini. Developmental And Clinical Psychology, 2(1), 33–37. Http://Journal.Unnes.Ac.Id/Sju/Index.Php/Dcp

Retnowati, D., Aptisa, E., & Anggraini, R. (2021). Effectiveness

Of Construction Play On Sibling Rivalry Reaction In Preschool Age Children. Joint International Conference, 3(1), 181–186.

Siswanto. (2010). Systematic Review Sebagai Metode Penelitian Untuk Mensintasis Hasil-Hasil Penelitian (Sebuah Pengantar) (Systematic Review As A Research Method To Synthesize Research Results (An Introduction)). Buletin Penelitian Sistem Kesehatan, 13(4), 326–333.

Sukamti, L., & Widiastuti, A. A. (2022). Implementasi Disiplin Positif Oleh Orangtua Dalam Proses Pengasuhan Terhadap Anak. Paudia : Jurnal Penelitian Dalam Bidang Pendidikan Anak Usia Dini, 11(2), 532–537. Https://Doi.Org/10.26877/Paudia.V11i2.12311

Wati, L., Siagian, Y., Kurniasih, D., & Manurung, T. H. (2021). Faktor Dominan Yang Mempengaruhi Sibling Rivalry Pada Anak Usia Toddler. Jurnal Keperawatan, 11(1), 53–63.

Yektiningsih, E., Firdausi, N., Yuliansari, P., Stikes, P. K., Kediri, P., & Penulis, K. (2022). Jurnal Ilmiah Pamenang-Jip Systematic Review Dampak Sibling Rivalry Terhadap Permasalahan Emosional Pada Anak Preschool Systematic Review Impact Sibling Rivalry Toward Emotional Problemto Preschool Children. 4(1), 6–15.




DOI: https://doi.org/10.26877/paudia.v13i1.18094

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Ridha Ainnunnisa

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 


Copyright of PAUDIA:  Jurnal Penelitian dalam Bidang Pendidikan Anak Usia Dini ISSN 2089-1431 (Print), ISSN 2598-4047 (Online)

Pendidikan Guru PAUD
Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas PGRI Semarang
Jl. Sidodadi Timur No. 24 -Dr. Cipto, Semarang

Mila Karmila

+62 896-8538-4514

View Jurnal PAUDIA Stats