Strategi Mengatasi Problematika Mutu Pembelajaran Melalui Merdeka Belajar di Lembaga PAUD

Ida Destariana Harefa, Eny Suprihatin

Abstract


Abstrack

Early Childhood Education (ECCE) has an urgent role in the world of education. As an ECCE institution, its role is to ensure the quality of learning and educational services according to the standards and characteristics of child development.  The problem that occurs today is in terms of quality or quality of learning.  This type of research uses literature studies by collecting data through various book materials, articles, and research results related to research studies which are then analyzed.  After conducting  the screanning process,  20 articles and 4 books were selected as the final review.  Data analysis techniques using content analysis methods aim to describe and infer the content of data sources.  The result of deepening the literature is: there are still many ECCE products that have not met the established standards.  In learning, it often happens that teachers do not carry out their roles and functions. Teachers explain a lot and still use a teacher-centered system. The assignment system tends to be passive so that children find it difficult to express opinions, lack of collaboration between teachers and children. As a result, teachers are unable to bring about change to develop creative learning models for early childhood. The strategy to overcome problems in the world of education is to improve the quality of learning. The government made a learning strategy by changing the child-centered curriculum, through Freedom to Play or Freedom to Learn.

Keywords: Quality of Learning; Independent Learning; Teachers; ECCE.

Abstrak

Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD) memiliki peran mendesak dalam dunia pendidikan. Sebagai lembaga PAUD berperan menjamin mutu pembelajaran dan layanan Pendidikan sesuai standar dan karakteristik perkembangan anak. Problematika yang terjadi saat ini ada pada segi kualitas atau mutu pembelajaran. Jenis penelitian menggunakan studi literatur dengan mengumpulkan data melalui berbagai bahan buku, artikel, dan hasil penelitian yang berhubungan dengan kajian penelitian yang kemudian dianalisis. Setelah melakukan proses screanning dihasilkan 20 artikel dan 4 buku yang dipilih sebagai peninjauan akhir. Teknik analisis data menggunakan metode analisis isi bertujuan untuk menguraikan dan menyimpulkan isi dari sumber data. Hasil dari pendalaman kepustakaan adalah: masih banyak produk PAUD yang belum memenuhi standar yang ditetapkan. Dalam pembelajaran sering terjadi guru tidak melaksanakan peran dan fungsinya. Guru banyak menjelaskan dan masih mengggunakan sistem berpusat pada guru. Sistem penugasan cenderung pasif sehingga anak sulit menyampaikan pendapat, kurangnya kolaborasi antar guru dan anak. Akibatnya, guru tidak mampu membawa perubahan untuk mengembangkan model pembelajaran kreatif bagi anak usia dini. Strategi untuk mengatasi permasalahan dalam dunia pendidikan yaitu dengan meningkatkan mutu pembelajaran. Pemerintah membuat strategi pembelajaran dengan mengubah kurikulum berpusat pada anak, melalui Merdeka Bermain atau Merdeka Belajar.

Kata Kunci: Mutu Pembelajaran; Merdeka Belajar; Guru; PAUD.

Keywords


Quality of Learning, Independent Learning, Teachers, ECCE.

Full Text:

PDF

References


Al Etivali, A. U. (2019). Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Penelitian Medan Agama, 10(2). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.58836/jpma.v10i2.6414

Andriyaningrum, V., Arsanti, M., & Hasanudin, C. (2023). Urgensi Pendidikan Anak Usia Dini. Prosiding Seminar Nasional Hasil Penelitian, Pengabdian, dan Diseminasi,

Arafah, N., & Bahri, S. (2021). Kebijakan Pendidikan Dalam Stabilitas Mutu Pembelajaran Anak Usia Dini Era Pandemi Disease. Continuous Education: Journal of Science Research, 2(2), 14-22. https://doi.org/https://doi.org/10.51178/ce.v2i2.224

Asdana, H. N. M. F. (2020, Februari 2020). Pergeseran Permainan Tradisional Di Kota Makassar. Phinisi Integration Review, 3(1), 17-29. https://doi.org/https://doi.org/10.26858/v3i1.13131

Bashan, B., & Holsblat, R. (2017). Reflective journals as a research tool: The case of student teachers’ development of teamwork. Cogent Education, 4(1), 1374234. https://doi.org/https://doi.org/10.1080/2331186X.2017.1374234

Boysen, M. S. W., Sørensen, M. C., Jensen, H., Von Seelen, J., & Skovbjerg, H.-M. (2022, 2022/12/01/). Playful learning designs in teacher education and early childhood teacher education: A scoping review. Teaching and Teacher Education, 120, 103884. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.tate.2022.103884

Garnika, E. (2022). Akreditasi Dalam Upaya Peningkatan Kualitas Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Pendidik Indonesia, 5(1), 207-212. https://doi.org/https://doi.org/10.47165/jpin.v5i1.262

Hamzah, A. (2020). Metode Penelitian Kepustakaan. Literasi Nusantara.

Mulyasa. (2021). Menjadi guru penggerak merdeka belajar. Bumi Aksara.

Nazidah, M. D. P. (2021). Problematika Linieritas dan Pemenuhan Kualifikasi Akademik Guru dalam Lembaga PAUD. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(3), 2043-2051.

Noventari, W. (2020). Konsepsi Merdeka Belajar Dalam Sistem Among Menurut Pandangan Ki Hajar Dewantara. PKn Progresif: Jurnal Pemikiran dan Penelitian Kewarganegaraan, 15(1), 83-91. https://doi.org/https://doi.org/10.20961/pknp.v15i1.44902

Pandia, W. S. S. (2022). Menilik Lebih Dalam Pendidikan Anak Usia Dini: Peran Orang Tua, Guru, dan Institusi. PT Kanisius. https://books.google.co.id/books?id=1j12EAAAQBAJ

Patabang, A., & Murniarti, E. (2021). Analisis Kompetensi Pedagogik Guru pada Pembelajaran Daring dimasa Pandemi Covid-19. Edukatif Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 1418-1427. http://repository.uki.ac.id/id/eprint/7932

Pratiwi, W. (2017). Konsep bermain pada anak usia dini. TADBIR: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(2), 106-117. https://doi.org/https://doi.org/10.25299/jge.2021.vol4(1).6985

Purba, R. I., Sinaga, P., Harianja, E., & Parani, R. J. J. G. A. (2022). Strategi Asesor Akreditasi Paud Dan Upaya Peningkatan Mutu Pendidikan Anak Usia Dini. 6(1), 128-142. https://doi.org/https://doi.org/10.29408/goldenage.v6i1.4512

Rasmani, U. E. E., Nurjanah, N. E., Jumiatmoko, J., Widiastuti, Y. K. W., Agustina, P., & Nazidah, M. D. P. J. J. O. J. P. A. U. D. (2022). Multimedia Interaktif PAUD dalam Perspektif Merdeka Belajar. 6(5), 5397-5405. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i5.2962

Rozalena, R., & Kristiawan, M. (2017). Pengelolaan pembelajaran paud dalam mengembangkan potensi anak usia dini. JMKSP, 2(1), 76-86. https://doi.org/https://doi.org/10.31851/jmksp.v2i1.1155

Simonson, M., Zvacek, S. M., & Smaldino, S. (2019). Teaching and learning at a distance: Foundations of distance education 7th edition. IAP: Information Age Publishing.

Sriandila, R., Suryana, D., & Mahyuddin, N. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka di PAUD Nurul Ikhlas Kemantan Kebalai Kabupaten Kerinci. 5(2), 1826-1840. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i1.3800

Srihartini, Y., Wasliman, I., Iriantara, Y., & Sauri, R. S. (2021). Kebijakan Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD) Dalam Peningkatan Mutu Pembelajaran di Kabupaten Bogor. Reslaj: Religion Education Social Laa Roiba Journal, 3(2), 251-267. https://doi.org/https://doi.org/10.47467/reslaj.v3i2.404

Sufa, F. F., & Setiawan, M. H. Y. (2020). Implementasi Penjaminan Mutu pada Lembaga PAUD di Solo Raya. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 559-566. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i2.408

Suryana, D. (2021). Pendidikan Anak Usia Dini Teori dan Praktik Pembelajaran. Prenada Media. https://books.google.co.id/books?id=gWNHEAAAQBAJ

Wagner, C. S., & Graber. (2018). Collaborative Era in Science. Springer.

Wasis, S. (2022). Pentingnya Penerapan Merdeka Belajar Pada Pendidikan Anak Usia Dini (Paud). Pedagogy: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 9(2), 36-41. https://doi.org/https://doi.org/10.51747/jp.v9i2.1078

Wati, Y. S. (2021). Implementasi Merdeka Belajar di PAUD. GAVA MEDIA.




DOI: https://doi.org/10.26877/paudia.v12i1.14617

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Ida Destariana Harefa, Eny Suprihatin

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 


Copyright of PAUDIA:  Jurnal Penelitian dalam Bidang Pendidikan Anak Usia Dini ISSN 2089-1431 (Print), ISSN 2598-4047 (Online)

Pendidikan Guru PAUD
Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas PGRI Semarang
Jl. Sidodadi Timur No. 24 -Dr. Cipto, Semarang

Mila Karmila

+62 896-8538-4514

View Jurnal PAUDIA Stats

Situs Togel

slot thailand