FAKTOR YANG MEMPENGARUHI MASYARAKAT DALAM MENYALURKAN ZAKAT, INFAK, SEDEKAH MELALUI PLATFORM CROWFUNDING
Abstract
This study aims to find out the factor religious, campaign, platform innovation, accesbility, and environment toward the distribution of zakat, infka, alms, through online. This research use descriptive quantitative method, with multiple linear regression test tools. Data obtained through questionnaires and observation from digital media users who milk to distribute zakat, infak, alms through online. Factors studied include; religiosity, campaign, platform innovation, accessibility and the environment. The result of this study show religiosity, campaign, and accessibility have a positive and significant effect on the distribution of zakat, infak,alms online. Platform innovation have a positive and insignificant effect and the environment has no effect on the distribution of zakat, infak, alms online
Abstract
Full Text:
PDFReferences
Alisa, Muhammad, A. (2016). Pengaruh Pemahaman, Pendapatan dan Lingkungan Terhadap Perilaku Membayar Zakat (Studi Pada Pedagang Pasar Kolombo). Universitas Islam Indonesia.
Alvara. (2019). Indonesia Now. Jakarta.
Annisawati, A. (2020). Pengaruh Brand Trust Kitabisa.Com Terhadap Niat Berdonasi Secara Online (Studi Kasus: Masyarakat Kota Bandung ), 10, 1–10.
Ariesta, O., & Palupi. (2016). Strategi Komunikasi Crowdfunding Melalui Media Sosial.
Aziz, Nurwahidin, & Chaillis. (2019). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Masyarakat Menyalurkan Donasi Melalui Platform Crowdfunding Berbasis Online Factors. Jurnal Syarikah, 5, 94–108.
Fahlefi, R. (2018). Inklusi keuangan syariah melalui inovasi fintech di sektor filantropi. Batu Sangkar International Conference, 205–212.
Gea, F. D. S. (2016). Crowdfunding: Gerakan Baru Kegotongroyongan di Indonesia (Tinjauan Evolusi Gerakan Aksi Kolektif Dalam Media Baru). Ekonomi, 18–19.
Hafidhuddin, D. (2002). Zakat Dalam Perekonomian Modern. Jakarta: Gema Insani.
Hafidhuddin, D. (2007). Zakat Dalam Perekonomian Modern. Depok: Gema Insani.
Hasna, S., & Irwansyah. (2019). Pengaruh Inovasi Crowdfunding Terhadap Keputusan Berdonasi, x(x), 144–156.
Kurnia, R., Relubun, D. A., Kurnia, W. I., & Ismail, R. (2020). Agama Dan Filantropi: Pengaruh Promosi Terhadap Minat Masyarakat Menjadi Filantropis Zakat (Muzakki) Pada Lembaga Amil Zakat Di Kota Ambon. Studi Agama-Agama, 16(1), 79–96.
Lestari, C., & Gaffar, V. (2014). Pengaruh Social Marketing Campaign Terhadap Proses Pengambilan Keputusan Untuk Menjadi. Jurnal Manajemen, 2(April), 1–12.
Muhammad, R. (2006). Akuntansi lembaga Keuangan Publik Islam, 42–43.
Mujaddid, A., & Ramadan, G. R. (2019). Faktor Religiusitas dalam Membayar Pajak & Zakat, 15(2), 98–110.
Natalia, S. S. (2018). Peran Pesan Kampanye Dalam Crowdfunding Platform Sebagai Wadah Berbagi Modern Oleh. ADB’S Secertary, 7(1).
Nugroho, A. S., & Nurkhin, A. (2019). Pengaruh Religiusitast, Pendapatan, Pengetahuan Zakat Terhadap Minat Membayar Zakat Profesi Melalui Baznas dengan Faktor Usia Sebagai Variabel Moderasi, 8(3), 955–966. https://doi.org/10.15294/eeaj.v8i3.35723
Pujiwati, A., & Susanty, E. (2017). Analisis Faktor- Faktor Stressor Terhadap Stres Keuangan, XXI(01), 104–119.
Rohim, A. (2019). Optimalisasi Penghimpunan Zakat Melalui Digital Fundraising Ade, 4, 59–90. https://doi.org/10.22515/balagh.v4i1.1556
Rohmah, I. L., Ibdalsyah, I., & Kosim, A. M. (2020). Pengaruh Persepsi Kemudahan Berdonasi, Dan Efektifitas Penyaluran Menggunakan Fintech Crowdfunding Terhadap Minat Membayar Zakat, Infaq, Shadaqoh, 7308.
Siregar, S., & Kholid, H. (2019). Analisis Strategi Fundraising Lembaga Amil Zakat Melalui Platform E-Commerce. Al-Mizan, 3(2), 75–92.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Methods). Bandung: Alfabeta.
Wahyudin, Pradisti, L., Sumarsono, Zulaikha, S., & Wulandari. (2012). Dimensi Religiusitas Dan Pengaruhnya Terhadap Organizational Citizenship Behaviour ( Studi Pada Universitas Jenderal Soedirman Purwokerto ), 2(1), 1–13.
DOI: https://doi.org/10.26877/sta.v4i2.10975
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.