IMPLEMENTASI MANAJEMEN BERBASIS SEKOLAH DALAM MENINGKATKAN MUTU PENDIDIKAN DI SDN 2 KALIWENANG KABUPATEN GROBOGAN

Ardhan Helfrid Tontowi, Mei Fita Asri Untari, Kiswoyo Kiswoyo

Abstract


This research is motivated by the diverse needs of students in learning, the needs of teachers in carrying out learning activities, and other staff in their professional development. The purpose of this research is to know the process of implementing School-Based Management at SDN 2 Kaliwenang and to find out the supporting and inhibiting factors in the implementation of School-Based Management at SDN 2 Kaliwenang. This research method is descriptive qualitative, researchers carry out activities by describing data and facts by finding existing realities and carried out continuously from the beginning to the end of the study. The results of this study showed that the implementation process of School-Based Management at SDN 2 Kaliwenang includes the effectiveness of the learning process, strong school leadership, effective management of personnel, the school has independence, participation of school and community members and school transparency. Supporting factors in the implementation of School-Based Management at SDN 2 Kaliwenang include financial, human resources and their thoughts as well as facilities and infrastructure. Meanwhile, the obstacles in implementing School-Based Management at SDN 2 Kaliwenang include school management, community participation and teaching and learning activities.


Keywords


Manajemen, Berbasis Sekolah, Mutu Pendidikan

Full Text:

PDF

References


Atikasari, N. A. 2020. ’Implementasi Manajemen Berbasis Sekolah Untuk

Meningkatkan Mutu Pendidikan. Jurnal Bahan Manajemen Pendidikan.

Dedi, S. 2004. Manajemen Berbasis Sekolah. Bandung: PT Remaja Rosda Karya.

Depdiknas. 2001. MPMMBS, Konsep & Pelaksanaan. Jakarta: Dirjen Dikdasmen.

Fadhli, M. 2017. Manajemen Peningkatan Mutu Pendidikan. Jurnal Studi Manajemen Pendidikan. Vol 1 No. 2.

Fatah, N. 2003. Konsep Manajemen Berbasis sekolah dan Dewan Sekolah. Bandung: Pustaka Bani Quraisy.

Hadi, A. 2018. Konsepsi Manajemen Mutu Dalam Pendidikan. Jurnal Program Studi PGMI. Volume 5 Nomor 2.

Hardani, Maret, U. S., Andriani, H., Sukmana, D. J., Mada, U. G., Hardani., Nur Hikmatul Auliya, G. C. B., Helmina Andriani, M. S., Fardani, R. A., Ustiawaty, J., Utami, E. F., Sukmana, D. J., & Istiqomah, R. R. 2020. Metode Penelitian Kualitatif Dan Kuantitatif. Yogyakarta: Pustaka Ilmu.

Hasbullah. 2014. Otonomi Pendidikan: Kebijakan Otonomi Daerah dan Implikasinya terhadap Penyelenggaraan Pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Irawan, M. D., & Simargolang, S. A. 2018. Implementasi E-Arsip Pada Program Studi Teknik Informatika. Jurnal Teknologi Informasi. Vol 2 No. 1.

Keputusan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 044/U/2002. Tentang Dewan Pendidikan dan komite Sekolah.

Lincoln, Y. S., & Egon, G. G. 1985. Naturalistic Inquiry. California: Sage.

Miles, B. M., & Michael, H. 1992. Analisi Data kualitatif Buku Sumber Tentang Metode-metode baru. Jakarta: UIP.

Moleong, L. J. 2011. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Mulyasa, E. 2002. Manajemen Berbasis Sekolah. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Mulyasa, E. 2004. Manajemen Berbasis Sekolah. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Mulyasa, E. 2009. Menjadi Guru Profesional. Bandung: PT Remaja Rosdakarya

Musolin, M. 2019. Implementasi Manajemen Berbasis Sekolah di SDN 1 Mranti Kec. Purworejo Kab. Purworejo. Indonesian Journal of Educational Management. Vo 01 No. 01.

Patras, Y. E., Iqbal, A., Papat., Rahma, Y. 2019. Meningkatkan Kualitas Pendidikan Melalui Kebijakan Manajemen Berbasis Sekolah Dan Tantangannya. Jurnal Managemen Pendidikan. Vol 7 No. 2.

Pujiastuti, E. 2021. Implementasi Manajemen Berbasis Sekolah dalam

Peningkatan Mutu Pendidikan. Jurnal Ilmiah Indonesia. Vol 6 No. 2.

Rohiat. 2010. Manajemen Sekolah. Bandung: Refika Aditama.

Rohiat. 2012. Manajemen Sekolah. Teori dasar dan praktik: Bandung: PT Refika Aditama.

Rusman. 2009. Manajemen Kurikulum. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Sastrawan, K. B. 2019. Peningkatan Mutu Pendidikan Melalui Perencanaan Mutu Strategis. Jurnal Penjamin Mutu. Volume 5 Nomor 2.

Sudarwan, D., & Khairil. 2012. Profesi Kependidikan. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. 2019. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dab R&D. Bandung: Alfabeta.

Triyarsih, M. G. 2019. Implementasi Manajemen Berbasis Sekolah dalam Pembentukan Karakter Siswa Sekolah Dasar. Media Manajemen Pendidikan. Volume 2 No.1.

Umaedi. 2016. Manajemen Berbasis Sekolah. Modul 1: UniversitasTerbuka.

UU. No. 20 Tahun 2003 (SISDIKNAS), Bab 1 pasal 1, Ayat 16.




DOI: https://doi.org/10.26877/wp.v2i2.10064

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Ardhan Helfrid Tontowi, Ardhan Helfrid Tontowi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Wawasan Pendidikan Journal

ISSN 2807-5714 (Print), ISSN 2807-4025 (Online)

Universitas Persatuan Guru Republik Indonesia Semarang
Jl. Sidodadi Timur No. 24 -Dr. Cipto, Semarang

Prasena Arisyanto, S.Pd., M.Pd.
Email: [email protected]

 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.