Pendidikan Karakter dalam Tembang Macapat Mijil

Iis Ikawati Ikawati, Bambang Sulanjari

Abstract


The purpose of this study is to interpret the array of macapat songs, especially Mijil songs as a support for character education. The type of research used is library research. To sharpen the analysis of descriptive qualitative methods, content analysis techniques are used, namely scientific analysis based on the content of messages in communication. Message content in communication. The results of this study are in the form of character education values that exist in the mijil song, these values include being smart, humble, yielding, not arguing, simplicity, and not gossiping. The community and education actors can explore cultural values or local wisdom to provide a stimulus in learning with different, interesting, and fun nuances.


Full Text:

PDF

References


Ahyar. (2019). Apa itu Sastra Jenis-jenis Karya Sastra dan Bagaimanakan Cara Menulis dan Mengapresiasi Sastra. Yogyakarta: Deepublish.

Alfiah, Sulanjari, B., & Setyawati, N. (2020). Implementasi HOTS dalam Pembelajaran Tembang Macapat di SMK Kota Semarang. JISABDA: Jurnal Ilmiah Sastra Dan Bahasa Daerah, Serta Pengajarannya; Vol 2, No 1, 35-42.

Anto, P., & Anita, T. (2019). Tembang Macapat sebagai Penunjang Pendidikan Karakter. Deiksis; Vol 11, No 01, 77-85.

Arifin, M. Z., Ulfa, S., & Praherdhiono, H. (2018). Pengembangan Kurikulum Muatan Lokal Karawitan Sebagai Upaya Mengkonstruksi Pengetahuan dan Pelestarian Budaya Jawa di Jenjang SMA. JKTP Volume 1, Nomor 2, 123-131.

Darsono. (2016). Beberapa Pandangan Tentang Tembang Macapat. Keteg: Jurnal Pengetahuan, Pemikiran, dan Kajian tentang Seni, Vol. 16, No. 1, 27-37.

Efendi, M. (2009). Efendi, A. (2009). Mengenal Tembang Macapat. Widyatama, 20(2), 201-206.

Kholid, A. (2013). Multimedia Pembelajaran Mandiri Tembang Macapat Maskumambang, Gambuh, dan Mijil. Retrieved from http://eprints.dinus.ac.id/12412/: http://eprints.dinus.ac.id/12412/

Nuratni, N. K., Artawan, G., & Sutresna, I. B. (2014). Kajian Puisi Akrostik dengan Pendekatan Parafrasa untuk Meningkatkan Kemampuan Memahami Puisi Siswa Kelas VII.C di SMP Negeri 7 Singaraja. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Undiksa, Vol. 2 No. 1.

Pitaloka, D. (2017). Mijil Ludiro Pelog Pathet Barang. Retrieved from Jakarta: diahpitaloka publiser: https://www.youtube.com/watch?v=HbYD1Jf1g-E

Pratama, S. (2013). Mutimedia Pembelajaran Tembang Macapat Laras Pelog. Retrieved from http://eprints.dinus.ac.id/12507/: http://eprints.dinus.ac.id/12507/

Rahman, F., & Anto, P. (2015). Analisis Lirik Lagu dan Aplikasinya dalam Pembelajaran Gaya Bahasa serta Puisi di Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 1(1) & Puji Anto, 9-14.

Sahlan, A., & Mulyana. (2012). Pengaruh Islam terhadap Perkembangan Budaya Jawa: Tembang Macapat. El Harakah, 14(1), 101–114.

Wahyudiono, T., Mulyanto, M., & Supriyadi, S. (2022). Tembang Macapat Sebagai Metode untuk Penanaman Dasar-Dasar Musikalitas. Resital: Jurnal Seni Pertunjukan; Vol 23, No 3, 149-159.

Widodo. (2006). Nuansa Laras Diatonik dalam Macapat Semarangan. Harmonia: Jurnal Pengetahuan dan Pemikiran Seni, Vol. VII, No. 1, 80-88.




DOI: https://doi.org/10.26877/kaloka.v3i1.12480

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Kaloka Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Daerah Indexed by:

    


Copyright of Kaloka Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Daerah 2829-1123 (media online) 

Creative Commons License
KALOKA is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Web Analytics Made Easy - Statcounter View Kaloka Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Daerah Stats