Manajemen pembelajaran matematika dalam implementasi kurikulum merdeka: studi kasus di SMPN 4 Samarinda
Abstract
This study aimed to determine how mathematics teachers manage and organize learning, as well as problems and obstacles in implementing an independent curriculum in class VIII of SMPN 4 Samarinda. This study is qualitative and uses a case study. Interviews, observations, and documentation are data collection methods. The subjects of this study were mathematics teachers in class VIII of SMPN 4 Samarinda, as well as the Deputy Head of Curriculum and student representatives in class VIII. Data analysis includes reduction, presentation, and conclusion. The study results indicate that mathematics teachers in class VIII of SMPN 4 Samarinda carry out the learning management process quite well, which includes planning, organizing, implementing, evaluating, and assessing learning. However, the process is not yet fully optimal. It is difficult for teachers to manage time.
Full Text:
PDFReferences
Abdurohman, Arman. (2018). Pengaruh Manajemen Pembelajaran terhadap Kinerja Guru dalam Mewujudkan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Universitas Garut, 12(1), 1-11
Budi, C. (2018). Manajemen Pembelajaran. Unnes Press
Hadiansah, Deni. (2022). Kurikulum Merdeka dan Paradigma Pembelajaran Baru. Bandung: Yrama Widya.
Kemendikbudristek. (2022a). Panduan Pembelajaran dan Asesmen. In Badan Standar, Kurikulum, Dan Asesmen Pendidikan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, Dan Teknologi Republik Indonesia.
Kemendikbudristek. (2022b). Salinan Keputusan Kepala Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan Kementrian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Nomor 033/H/KR/2022 Tentang Capaian Pembelajaran Pada Pendidikan Anak Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar, dan Jenjang Pendid. 32.
Kepmendikbudristek No.262/M/2022 tentang Perubahan atas Kepmendikbudristek No.56/M/2022 Tahun 2022 tentang Pedoman Penerapan Kurikulum dalam Rangka Pemulihan Pembelajaran.
Lestari, D., Asbari, M., & Yani, E. E. (2023). Kurikulum Merdeka : Hakikat Kurikulum dalam Pendidikan. Journal Of Information Systems And Management, 02(05), 85–88.
Malikah, S., Winarti, W., Ayuningsih, F., Nugroho, M. R., Sumardi, S., & Murtiyasa, B. (2022). Manajemen Pembelajaran Matematika pada Kurikulum Merdeka. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(4), 5912–5918. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i4.3549
Muniarti, E. (2023). Perencanaan Pembelajaran Matematika Kelas VII SMP Negeri 2 Balusu Menggunakan Kurikulum Merdeka. Jurnal Dinamika Pendidikan, 16(2), 260–268.
Nurcahyono, N. A., & Putra, J. A. (2022). Hambatan Guru Matematika Dalam mengimplementasikan Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar. Wacana Akademika: Majalah Ilmiah Kependidikan. 6(3).
Putri, N. I., Sabrina, S. I., Budiman, N., & Utami, W. T. P. (2023). Hambatan Guru Dalam Penerapan Kurikulum Merdeka Terhadap Proses Pembelajaran Di Sd Negeri 3 Brosot. Indonesian Journal of Elementary Education, 5(1), 51–60. http://jurnal.umt.ac.id/index.php/IJOEE
Rona Muthi Jauzaa, Nurmitasari, N., & Rahman Cahyadi. (2024). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar pada Pembelajaran Matematika. Eksponen, 14(1), 40–47. https://doi.org/10.47637/eksponen.v14i1.1017
Rosa, C. N., & Delia Indrawati. (2023). Analisis hambatan guru dalam mengimplementasikan kurikulum merdeka pada pembelajaran matematika sekolah dasar. Ejournal.Unesa.Ac.Id, 11, 1807–1817. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-penelitian-pgsd/article/view/54372%0Ahttps://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-penelitian-pgsd/article/view/54372/43227
Rosmiati, R., Novaliyosi, & Santosa, C. A. H. F. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka dalam Pembelajaran Matematika di Kelas VII SMP Negeri 3 Kota Serang. Proximal: Jurnal Penelitian Matematika Dan Pendidikan Matematika, 6(2), 132–140. https://doi.org/10.30605/proximal.v6i2.2752
Sasmita, P., Yeni, F. J., Hidayati, A., & Felicita Amsal, M. (2024). Implementasi Kurikulum Merdeka Dalam Pembelajaran Matematika Kelas VII di SMP Negeri 1 Pariaman. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(1), 7431–7445. https://youtu.be/T2-s6yY9yol
Saifulloh, A. M., & Darwis, M. (2020). Manajemen Pembelajaran dalam Meningkatkan Efektivitas Proses Belajar Mengajar di Masa Pandemi Covid-19. Bidayatuna: Jurnal Pendidikan Guru Mandrasah Ibtidaiyah, 3(2), 285. https://doi.org/10.36835/bidayatuna.v3i2.638
Siahaan, A., Akmalia, R., Marsya, M. I., Lubis, B. B., Putri, N. A., & Fahmi, A. (2023). Manajemen Pembelajaran dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Journal on Education, 05(04), 10923–10929. https://doi.org/10.18860/rosikhun.v1i1.13889
Zulaiaha, Siti. (2022). Problematika Guru Dalam Menerapkan Kurikulum Merdeka Belajar. Jurnal Pendidikan, 9(2).
DOI: https://doi.org/10.26877/aks.v16i1.20686
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
AKSIOMA : Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
AKSIOMA : Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika Indexed by:
Copyright of AKSIOMA : Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika