Training on Digital Marketing Strategies for Palintang Hamlet MSMEs

Oktavianti Oktavianti, Vinny Stephanie Hidayat, Aurora Angela, Allen Kristiawan, Nunik Lestari Dewi, Yani Monalisa

Abstract


This community service project aims to educate Palintang Hamlet MSMEs on digital marketing. This course focuses on basic digital marketing techniques that can enhance the business operations of MSMEs in Palintang Hamlet. Palintang Hamlet hosted this training on April 15 and 29, 2025, with 25 participants. This community service uses counselling and discussion techniques. A discussion session with the trainees followed the speaker’s presentation of digital marketing-related content. It can be said that after this training, Palintang Hamlet MSME actors are better aware of digital marketing strategies.

Keywords


digital; marketing; MSMEs

Full Text:

PDF

References


Aditya, R., & Rusdianto, R. Y. (2023). Penerapan Digital Marketing Sebagai Strategi Pemasaran UMKM. Jurnal Pelayanan Dan Pengabdian Masyarakat Indonesia (JPPMI), 2(2), 96–102. https://doi.org/10.55606/jppmi.v2i2.386

Fahdia, M. R., Kurniawati, I., Amsury, F., Heriyanto, H., & Saputra, I. (2022). Pelatihan Digital Marketing Untuk Meningkatkan Penjualan Bagi UMKM Tajur Halang Makmur. Abdiformatika: Jurnal Pengabdian Masyarakat Informatika, 2(1), 34–39. https://doi.org/10.25008/abdiformatika.v2i1.147

Harahap, H. S., Dewi, N. K., & Ningrum, E. P. (2021). Pemanfaatan Digital Marketing Bagi UMKM. Journal of Community Services in Humanities and Social Sciences, 3(2), 77–85.

Hendratni, T. W. (2021). Pelatihan Digital Marketing sebagai upaya peningkatan Pendapatan Bagi UMKM di kabupaten MBS. BERDAYA: Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 59–66. https://doi.org/10.36407/berdaya.v3i2.348

Hidayat, V. S., Oktavianti, O., Angela, A., Lauw, T. T., Marpaung, E. I., & Dewi, N. L. (2025). Training on the Creation and Digitalization of Financial Reports for the Success of MSMEs in the Future. E-DIMAS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 15(4), 817–823. https://doi.org/10.26877/e-dimas.v15i4.20815

Hidayati, N., Pungkasanti, P. T., & Wakhidah, N. (2020). Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Digital Marketing Umkm Di Kecamatan Tembalang Semarang. Abdimasku, 3(3), 19–124. https://doi.org/10.33633/ja.v3i3.129

Kristiawan, A. (2025). Promosi dan Online Marketing.

Kurniawan, V., Faisal, M., Ansori, R., & Pangaribuan, R. Y. (2024). Pengaruh UMKM (Usaha Mikro Kecil Menegah) Terhadap Peningkatan Perekonomian Indonesia Tahun 2024. MUSYTARI Neraca Manajemen, Ekonomi, 9(4), 1–9. https://doi.org/10.8734/mnmae.v1i2.359

Mariam, S., & Ramli, A. H. (2022). Pengenalan Digital Marketing E-Katalog bagi UMKM Binaan Jakpreneur.

Maulani, D., & Ananda, S. R. (2025). Sosialisasi Perencanaan Keuangan Keluarga Pada Ibu Rumah Tangga Dan Anggota Pemberdayaan Kesejahteraan Keluarga. SINKRON: Jurnal Pengabdian Masyarakat Uika Jaya, 3(1), 29–37. https://doi.org/10.32832/jpmuj.v3i1

Putri, A. P., Hetami, A. A., Fourqoniah, F., Andriana, A. N., Ardiyani, M., Salsabila, S., Muniroh, T. U., Riandani, R., Muliyani, E., Yasshyka, A., Listiana, A. P., & Indah, S. R. (2022). Pelatihan Digital Marketing untuk Mencapai Optimalisasi Strategi Pemasaran pada UMKM. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Nusantara, 3(2.1), 828–839.

Sasongko, D., Yuliawati, P. M., Nurhidayah, R., Utomo, R. G., Setyawan, A., & Suciati, K. (2021). Pengembangan Pemasaran UMKM Asih Di Kabupaten Magelang Dengan Memanfaatkan Digital Marketing. Jurnal Pengabdian Masyarakat Ipteks, 7(1), 68–73.

Sugiyanti, L., Rabbil, M. Z., Oktavia, K. C., & Silvia, M. (2022). Strategi Pemasaran Digital Untuk Meningkatkan Penjualan UMKM. Masarin, 1(2), 100–110.

Syifa, Y. I., Wardani, M. K., Rakhmawati, S. D., & Dianastiti, F. E. (2021). Pelatihan UMKM Melalui Digital Marketing Untuk Membantu Pemasaran Produk Pada Masa Covid-19. ABDIPRAJA (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat), 2(1), 6–13.

Wulandari, I., & Utami, E. S. (2020). Perencanaan dan Pengeloalaan Keuangan Keluarga pada Ibu Rumah Tangga Dusun Pasekan Lor, Balecatur, Gamping, Sleman, Yogyakarta. JURNAL ABDIMAS BSI, 3(2), 236–243.




DOI: https://doi.org/10.26877/e-dimas.v16i2.22878

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Visitor Statistics View My Stats

E-Dimas: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat has been indexed in:

                   

Creative Commons License

E-Dimas: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat by LPPM Universitas PGRI Semarang is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at http://journal.upgris.ac.id/index.php/e-dimas.