Perwujudan Profil Pelajar Pancasila dalam Mata Pelajaran Pendidikan Jasmani: Article Review
Abstract
The purpose of this article is to find out the embodiment of the Pancasila student profile in physical education and non-physical education subjects in the form of embodied elements and methods or models used. This research design used PRISMA flow chart. The data source is obtained from google scholar within the last 3 years. Data collection techniques with the PICO Method. The result of the study is the realization of the profile of Pancasila students in Physical Education and Non-Physical Education subjects. The elements of the Pancasila student profile that have been realized in Physical Education subjects are Creative and Critical Thinking elements. Meanwhile, Non-Physical Education subjects have realized the 6 elements of the character profile of the study of pencasila. Learning methods that can improve and realize the profile of Pancasila students in Physical Education subjects are cooperative learning models with various types and PjBL. Meanwhile, Non-Physical Education subjects are learning models, namely: Cooperative, PjBL, Literature Studies, Dipresi Mosem, Discovery Learning. The implication of this research is the realization of the Pancasila student profile whose existence is very important in life and is proven to contribute to delivering students to successful learning.
Keywords
References
Agustina, I. M., Duwi Nuvitalia, Ikha Listyarini, & Arfanny Hanum. (2023). Penguatan Profil Pelajar Pancasila Aspek Berkhebinekaan Global Pada Pelajaran Ipas Materi Kekayaan Budaya Indonesia Di Kelas Iv Sdn Peterongan. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(2), 4795–4803. https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i2.1121
Ahwan, M. T. R., Basuki, S., & Mashud, M. (2023). Meningkatkan Keterampilan Kolaborasi Siswa melalui Aktivitas Kebugaran Jasmani Menggunakan Model Project Based Learning ( PjBL ) SMA Negeri 3 Banjarbaru. Jurnal Pendidikan Kesehatan Rekreasi, 9(1), 106–119.
Anggraini, M., Jinan, M., & Ali, M. (2023). Qolamuna : Jurnal Studi Islam Pendidikan Multikultural Sebagai Implementasi Profil Pelajar Pancasila Melalui Pembelajaran Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti. Qolamuna: Jurnal Studi Islam, 08(02), 81–93.
Ardiansyah, A., Rejeki, H. S., & Dewi, A. I. (2022). Pembelajaran penjas berbasis permainan tradisional Belengku untuk membentuk karakter kerjasama, tanggung jawab dan kejujuran siswa sekolah dasar. Jurnal Ilmu Keolahragaan, 4(2), 116. https://doi.org/10.26418/jilo.v4i2.52298
Arhinza, A., Sukardi, S., & Murjainah, M. (2023). Analisis Pembelajaran Diferensiasi Berbasis P5 pada Mata Pelajaran IPAS Kelas IV Sekolah Dasar. Journal on Education, 6(1), 6518–6528. https://doi.org/10.31004/joe.v6i1.3873
Faidah, S. (2022). Penerapan Metode Dipresi Mosem untuk Penguatan Profil Pelajar Pancasila di Kelas XI MIPA 1 SMA Negeri 1 Mirit. PESHUM : Jurnal Pendidikan, Sosial Dan Humaniora, 2(1), 118–125. https://doi.org/10.56799/peshum.v2i1.1030
Hartanto, D. (2023). Penguatan Profil Pelajar Pancasila melalui Nilai-nilai Kearifan Lokal pada siswa-siswi SMA Al Ma’shum Kisaran. Jurnal Sintaksis, 5(1), 42–51.
Iskandar, & Hastiani. (2022). Panduan Melatih Berpikir Kritis Dalam Mata Pelajaran Pendidikan Jasmani, Kesehatan Dan Rekreasi (Pjok)Siswa Sekolah Menengah Pertama (Smp) Di Kota Pontianak. Jurnal Pendidikan Olahraga, 11(2), 300–316. https://doi.org/10.31571/jpo.v11i2.4795
Kemendikbud. (2020). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 22 Tahun 2020 tentang Rencana Strategis Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Tahun 2020-2024. Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan, 174.
Kristiyandaru, A., Indahwati, N., Arif, M., Ardha, A., & Ningsih, Y. F. (2023). Penerapan Modul Elektronik “Mempromosikan Profil Pelajar Pancasila Melalui Olahraga” pada Pembelajaran Pendidikan Jasmani, Olahraga, dan Kesehatan (PJOK). Laksana Olahraga Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 01(01), 24–32.
Kuettel, A., & Larsen, C. H. (2020). Risk and protective factors for mental health in elite athletes: a scoping review. International Review of Sport and Exercise Psychology, 13(1), 231–265. https://doi.org/10.1080/1750984X.2019.1689574
Kurniasih, N., & Wakhudin. (2023). Internalisasi Profil Pelajar Pancasila Melalui Pembelajaran Seni dan Budaya di Sekolah Dasar. Tematik: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 2(1), 80–90. https://doi.org/10.57251/tem.v2i1.1062
Mashud, M., Rahmani, M., Mu’arifin, M., Purwanto, D., Tantri, A., & Wulandari, A. (2022). Model Pembelajaran Pendidikan Jasmani Untuk Meningkatkan Kecakapan Kolaborasi Siswa Di Indonesia : Article Review. Jendela Olahraga, 7(2), 78–94. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.26877/jo.v7i2.11973 Model
Pebriyandi, Warni, H., & Mashud. (2022). Efektivitas pembelajaran pjok menggunakan aplikasi Whatsapp pada masa pandemi Covid-19. Jurnal Ilmu Keolahragaan, 4(2), 61–68. https://doi.org/10.26418/jilo.v4i2.50262
Prasetyo, E., Mashud, M., & Warni, H. (2023). Peningkatan Gerak Dasar dan Kolaborasi Peserta Didik Dengan Pendekatan Bermain. Jendela Olahraga, 08(01), 186–202. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.26877/jo.v8i1.14122 Peningkatan
Pujiningtyas, M. R., Minarti, I. B., & Sa’diyah. (2023). Implementasi Discovery Learning Pada Materi Ekosistem Dalam Mewujudkan Profil Pelajar Pancasila. Jurnal Lentera Pendidikan Pusat Penelitian Lppm Um Metro, 8(1), 21–27. https://doi.org/10.24127/jlpp.v8i1.2636
Ratih, Suci, P., & Susanna, D. (2018). Perceived effectiveness of pictorial health warnings on changes in smoking behaviour in Asia: a literature review. BMC Public Health, 18(1), 1–16. https://doi.org/10.1186/s12889-018-6072-7
Salsabila, A., & Nawawi, E. (2023). Perwujudan Profil Pelajar Pancasila Pada Pendidikan Abad Ke-21 Di SMA Negeri 1 Palembang. Jurnal Pengabdian West Science, 2(01), 98–108. https://doi.org/10.58812/jpws.v2i01.164
Supriyantoko, I., Jaya, A., Kurnia, V., & Habiba, P. G. S. (2020). Evaluasi Implementasi Kebijakan Teaching Factory Dengan Model Evaluasi Cipp Di Smk Negeri Dki Jakarta. Journal of Vocational and Technical Education (JVTE), 2(2), 1–10. https://doi.org/10.26740/jvte.v2n2.p1-10
Wulandari, A., Makhtuna, W., & Mashud. (2023). Dasar Kemampuan Mengajar: Analisis Deskriptif Pada Mahasiswa PGSD Sebagai Bahan Tindak Lanjut Perkuliahan. Jurnal Pembelajaran Dan Pengajaran Pendidikan Dasar, 6(1), 50–59. https://doi.org/10.33369/dikdas.v6i1.26860
Zoki, A., & Prasetiyo, R. (2023). SPRINTER: Jurnal Ilmu Olahraga Penerapan Nilai Profil Pelajar Pancasila melalui Model Project Based Learning (PjBL) terhadap Hasil Belajar PJOK. SPRINTER: Jurnal Ilmu Olahraga, 4(2), 146–150.
DOI: https://doi.org/10.26877/jo.v9i1.17678
Refbacks
- There are currently no refbacks.