Evaluasi Program Pembinaan Senam Artistik Sekolah Dasar Di Kabupaten Pemalang
Abstract
The determination of this research is to support the artistic gymnastics coaching program in Pemalang district of Central java. The approach used in the assessment of this program is the CIPP Model of Daniel Stufflebeam in terms of context, input, process, and product. There are three elementary schools that thrived in representing the name of Pemalang Regency to become champions in the artistic gymnastics competition in Central Java, the schools are from SDN Padek 01, SDN Pamutih 02 and MI Muhammadiyah. The collecting data used observation technique, interviews and documentation in the form of archives as supporting data. While the informant sources were the Principal, sport teacher/trainer, students as the gymnasts and parents of students. The analysis technique used is descriptive analysis. The results of the study show that: At the input stage, the athlete recruitment as a trainee was done voluntarily in accordance with the interests and talents sought since he/she entered first grade, for the determined criteria are applied well, inadequate facilities, insufficient and simple infrastructure.
Keywords: Evaluation, Artistic Gymnastics Development Program, Elementary School
Abstrak
Tujuan Penelitian ini untuk mengevaluasi program pembinaan senam artistik di kabupaten pemalang. Metode penelitian yang digunakan yaitu deskriptif kualitatif. Pendekatan yang digunakan dalam penelitian evaluasi program ini adalah CIPP Model (Daniel Stufflebeam’s) ditinjau dari tahap context, input, proces, dan product. Ada tiga sekolah dasar yang berhasil membawa nama kabupaten pemalang untuk menjadi juara dalam kompetisi senam artistik tingkat Jawa Tengah, yaitu dari SDN Padek 01, SDN Pamutih 02 dan MI Muhammadiyah. Pengumpulan data menggunakan teknik Pengamatan(observasi), wawancara (interview) dan dokumentasi berupa arsip sebagai data pendukung. Sedangkan informan yang digunakan adalah Kepala Sekolah, Guru Penjasorkes/pelatih, siswa sebagai pesenam serta orang tua siswa. penelitian menunjukan bahwa: Pada tahap input perekrutan atlet sebagai peserta pelatihan secara suka rela sesuai dengan minat dan bakat dicari sejak dia masuk kelas satu,untuk kriteria yang ditetapkan dilaksanakan dengan baik,fasilitas yang kurang memadai,sarana prasarana kurang memadai dan sederhana.
Kata kunci: Evaluasi, Program Pembinaan Senam Artistik, sekolah Dasar
Keywords
Full Text:
PDF (Bahasa)References
Agus Mahendra. (2002). Pembelajaran Senam Di Sekolah Dasar. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional
Arikunto,Suharsimi dan Cepi Safruddin Abdul Jabar. (2009). Evaluasi Proram Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara
Bompa,O. (1986). Theory and Metodelogy of Training. Iowa: Kendall/Hunt Publishing Company
Depdiknas. (2004). Seleksi dan penelusuran minat dan bakat olahraga. Jakarta.
Harsono, (2004). Perencanaan Program Latihan. Bandung PT Remaja Rosdakarya.
Harsuki. (2003). Perkembangan Olahraga Terkini. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada
Joko, Eko. (2011). Evaluasi Pembinaan Olahraga Beladiri Klub Karate INKAI di Kota Tegal. JPES:20-27
Lutan, R., Sudradjat P., & Ucup Y. (2000). Dasar-Dasar Kepelatihan. Departemen Pendidikan Nasional
Hary, V. (2016). Pembelajaran Pendidikan Jasmani Pada Smp Negeri Di Kabupaten Tulungagung (Studi Evaluasi Pembelajaran Pendidikan Jasmani Di Smp Negeri Se-Kabupaten Tulungagung Tahun Ajaran 2015/2016. 2013, 479–490.
Tafaqur, M. (2012). Pembinaan Klub Olahraga Bulutangkis. Kepelatihan Olahraga, 4(2), 30.
Triyasari, A., K.S, S., & Soekardi. (2016). Evaluasi Pembinaan Olahraga Senam Artistik Di Klub Senam Kabupaten Pati Dan Kabupaten Rembang. Journal of Physical Education and Sport, 5(1), 41–46.
Stufflebeam, D.I. (2003). The CIPP Model Evaluation. Presented at the 2003 Annual Conference of the Oregon Program Evaluation Network (OPEN).
Tohar.( 2004). Ilmu Kepelatihan Lanjut. Semarang: Fakultas Ilmu Keolahragaagn Universitas Negeri Semarang
Undang-Undang RI No. 3 Th 2005. Undang-Undang Sistem Keolahragaan Nasional. Jakarta: Sinar Grafika.
DOI: https://doi.org/10.26877/jo.v5i2.6055
Refbacks
- There are currently no refbacks.