Kemampuan Guru Bahasa Jawa SMP Negeri 1 Kedungtuban Blora Mengintegrasikan 4 C dalam RPP Semester Gasal Tahun 2020/2021

Elfa Mahendra Prameswari, Bambang Sulanjari, Alfiah Alfiah

Abstract


The purpose of this study was to determine the ability of Javanese language teachers at SMP Negeri 1 Kedungtuban Blora in integrating 4C elements (communication, Collaboration, Critical thinking, and Creativity) in the Learning Implementation Plan (RPP). This research uses a descriptive method. The data of this research are RPP grade VII, VIII, and IX odd semesters of Javanese language teachers at SMP Negeri 1 Kedungtuban Blora which were collected using documentation techniques. After the data is collected, data analysis techniques are carried out using interactive models, including reducing data, displaying data, and drawing conclusions. The results of this study illustrate the ability of the teacher to integrate the 4C elements that are observed through the development of indicators. From the 4C elements that are observed through the indicators of the Collaboration element, Critical thinking, Creativity is present in each RPP. Meanwhile, the element of communication is only found in four lesson plans from the six lesson plans analyzed.

Keywords


Javanese language learning; 4C; RPP

Full Text:

PDF

References


Abdullah, M., & Osman, K. 2010. Scientific inventive thinking skills among primary students in Brunei. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 7, 294-301

Alawiyah, Faridah. 2014. “Kesiapan Guru Implementasi Kurikulum 2013”. Jurnal Sosial Vol.VI No. 15/I/P3DI/Agustus/2014.

Asropah, Bambang Sulanjari, dan Alfiah. 2017. “Kemampuan Menyusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) Kurikulum 2013 Revisi 2017 Guru Bahasa Jawa Sekolah Menengah Atas (SMA) Kota Semarang. Jurnal Media Penelitian Pendidikan. Vol.11 No.2 Desember 2017.

Bariyah, L, Budiono, J. D, dan Rahayu, Y. S. 2014. Analisis kesesuaian RPP dan pelaksanaan Pembelajaran guru. BioEDU 2.2.

Dipraja, Kurnia. 2019. Menangkap Makna dalam Dinamika Pendidikan. Cibubur: Guepedia Publisher

Hayani, Iyan. 2019. Metode Pembelajaran Abad 21: Panduan Penerapan bagi Guru MTs/SMP. Tangerang: Rumah Belajar Matematika Indonesia.

I Kadek Wiyana., Drs. I Made Suarjana, M.Pd., Luh Putu Putrini Mahadewi, S.Pd. 2015. “Analisis Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Menurut Kurikulum 2013 kelas IV SD N 4 Banyuasri”. Jurnal Ilmiah Vol. 3, No. 1.

Mawardi. 2019. “Optimalisasi Kompetensi Guru dalam Penyusunan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran”. Jurnal Ilmiah DIDAKTIKA. Vol. 20, No. 1, 69-82.

Ngabidin, Minhajul. 2019. Budaya Mutu Wujudkan Sekolah Unggul: Kumpulan Praktik Baik Implementasi Sistem Penjaminan Mutu di Satuan Pendidikan. Yogyakarta: Andi.

Redhana, I. Wayan. 2019. “Mengembangkan Keterampilan Abad ke-21 dalam Pembelajaran Kimia”. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia. Universitas Pendidikan Ganesha.

Sudiran, Sugiarti, Eggy Fajar Andalas, Fardini Sabilah, Bayu Hendro Wicaksono, Purwati Anggraini, Arif Setiawan, Hendarto Cahyono, Mahfud Effendi, Arina Restian, Dyah Worowirastri Ekowati, Alfiani Athma Putri Rosyadi, Siti Khoiruli Ummah. 2020. Membangun Optimisme Meretas Kehidupan Baru dalam Dunia Pendidikan. Malang: UMM Press.

Sugiono. 2019. Metode Penelitian kuantitatif, kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Zubaidah, S. 2010. Berpikir Kritis: Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi yang Dapat Dikembangkan melalui Pembelajaran Sains. Makalah Disampaikan pada Seminar Nasional Sains 2010 dengan Tema “Optimalisasi Sains untuk Memberdayakan Manusia” di Pascasarjana Universitas Negeri Surabaya, 16 Januari 2010.

Zubaidah, S. 2017. Pembelajaran Kontekstual Berbasis Pemecahan Masalah untuk Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kritis. Makalah disampaikan pada Seminar Nasional dengan tema Inovasi Pembelajaran Berbasis pemecahan Masalah dalam Pembelajaran Biologi di Universitas Muhammadiyah Makasar, Makasar, 6 Mei 2017.

Zubaidah, S. Corebima, A.D., & Mistianah. 2015. “Asesmen Berpikir Kritis Terintegrasi Tes Essay”. Prosiding Simposium on Biology Education, Jurusan Biologi FKIP Universitas Ahmad Dahlan Yogyakarta, 4-5 April 2015.




DOI: https://doi.org/10.26877/jisabda.v3i2.12206

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 JISABDA: Jurnal Ilmiah Sastra dan Bahasa Daerah, Serta Pengajarannya



JISABDA Indexed by:

     


Copyright of JISABDA 2715-7563 (media online) and 2715-6281 (media cetak)

Creative Commons License
JISABDA is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Web Analytics View JISABDA: Jurnal Ilmiah Sastra dan Bahasa Daerah, Serta Pengajarannya Stats