SEKOLAH UNGGULAN: PENDEKATAN PENGEMBANGAN KAPASITAS SEKOLAH

Bambang Sumintono Fakulti Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia, Skudai 81310-Johor Bahru Malaysia

Abstract


Abstract.

One of the major themes in educational effectivenessresearch is about school capacity building. This study investigates the implementation of the International Standard School (SBI) policy in Indonesia which can be seen as an effort of school capacity building improvement in the particular country. Using program coherence dimension from capacity building framework, a qualitative study conducted in a secondary school that located in a small city in West Java, Indonesia, that involved in the program. It is found that the interpretation to the SBI policy was changing, which established international standard classrooms is the salient aspect of the implementation of the policy. It is discovered that become an SBI school has positive consequence with regard to acknowledgment its quality by the central government, besides the school can collect extra fund from parents with amount nearly ten times that received from the central government. Document analysis reveals the school difficulties to reach ?óÔé¼?£international requirements?óÔé¼Ôäó with particular to master in English by its teachers.

Abstrak.

Salah satu tema utama dalam penelitian tentang sekolah unggul adalah tentang pembangunan kapasitas sekolah. Makalah ini mengkaji penerapan Sekolah Berstandar Internasional (SBI), suatu kebijakan sekolah unggul di Indonesia yang dapat dilihat sebagai upaya peningkatan kapasitas sekolah.Dengan menggunakan dimensi koherensi program dalam konteks pengembangan kapasitas sekolah, studi kualitatif ini dilakukan di sekolah menengah yang terletak di sebuah kota kecil di Jawa Barat, Indonesia yang terlibat dalam program ini. Hasil studi menunjukkan bahwa interpretasi terhadap kebijakan sekolah unggul dalam konteks SBI mengalami perubahan di konteks sekolah, yang paling nyata adalah munculnya kelas standar internasional sebagai implementasi kebijakan tersebut. Hal lain adalah kebijakan ini
membuat pihak sekolah mendapat pengakuan kualitas oleh pemerintah pusat sebagai sekolah unggul, dan saat yang bersamaan pihak sekolah dapat mengumpulkan dana
tambahan dari orang tua dengan jumlah yang besar. Analisis dokumen sekolah mengungkapkan kesulitan sekolah untuk mencapai 'persyaratan internasional' seperti penguasaan bahasa Inggris oleh guru.

Kata-kata Kunci: Perkembangan pendidikan Indonesia, sekolah unggul, sekolah standar nasional, peningkatan kapasitas sekolah, sekolah menengah negeri.


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.26877/jmp.v2i1.401

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c)



 


Copyright of Jurnal Manajemen Pendidikan (JMP) ISSN 2252-3057 (print) ISSN 2654-3508 (Online)
Gedung Pascasarjana Universitas PGRI Semarang
Jl. Lingga Raya, Dr. Cipto, Semarang

Dr. Noor Miyono, M.Si.
Phone: +6282137144335
Email: [email protected]

View JMP Stats