Pengembangan Game Spelling Word Scrabble Untuk Perkembangan Aspek Bahasa Pada Anak Usia Dini Usia 5-6 Tahun

Shofrotul Faizah, Siti Masitoh

Abstract


Abstract

This research is motivated by the results of an analysis which shows that media for early childhood 5-6 years is needed for the development of aspects of language development. This research aims to develop a media that is suitable for the characteristics of early childhood 5-6 years. The method used is Research and Development (R&D) research. The subjects used in this study were 15 children aged 5-6 years from an educational institution in Sukodono, Sidoarjo. The results of this study are, as follows. 1) Media spelling word scrabble to develop aspects of language development in early childhood 5-6 years is developed based on the steps in DDD-E, namely Decide, Design, Development and Evaluate. 2) The effectiveness of the spelling word scrabble media product is "Effective". It can be concluded that Scrabble spelling word media is effectively used to develop language development in early childhood 5-6 years.

Keywords: Research and Development; Media Scrabble; Language Development; Gamification

Abstrak

Penelitian ini dilatarbelakangi dari hasil analisis lapangan yang menunjukkan sangat dibutuhkan alat bantu untuk anak usia dini 5-6 tahun untuk mengembangkan aspek perkembangan Bahasa. Penilitian ini bertujuan untuk mengembangkan sebuah media yang sesuai dengan karakteristik anak usia dini 5-6 tahun. Metode yang digunakan adalah penelitian Research and Development (R&D). Subjek yang digunakan dalam penelitian ini adalah 15 anak dengan usia 5-6 tahun dari suatu lembaga pendidikan di Sukodono, Sidoarjo. Hasil dari penelitian ini adalah, sebagai berikut. 1) Media spelling word scrabble untuk mengembangkan aspek perkembangan Bahasa pada anak usia dini 5-6 tahun dikembangkan berdasarkan langkah-langkah dalam DDD-E, yaitu Decide, Design, Development and Evaluate. 2) Efektifitas produk media spelling word scrabble adalah “Efektif”. Dapat disimpulkan bahwa media spelling word scrabble efektif digunakan untuk mengembangkan perkembangan Bahasa anak usia dini 5-6 tahun.

Kata kunci: Penelitian dan Pengembangan; Media Scrabble; Perkembangan Bahasa; Gamification


Keywords


Research and Development, Media Scrabble, Language Development, Gamification

Full Text:

PDF

References


DAFTAR PUSTAKA

_H_KR_2022-Salinan-SK-Kabadan-tentang-Perubahan-SK-008-tentang-Capaian-Pembelajaran. (n.d.).

Ardiyanto, A. (n.d.). Penggunaan Media Audio Visual dalam Meningkatkan …. Alfikri Sastra Wiguna Bermain Sebagai Sarana Pengembangan Kreativitas Anak Usia Dini.

Aulina, C. N. (2012). Pengaruh Permainan Dan Penguasaan Kosakata Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Anak Usia 5-6 Tahun (Vol. 1, Issue 2).

Dale, S. (2014). Gamification: Making work fun, or making fun of work? Business Information Review, 31(2), 82–90. https://doi.org/10.1177/0266382114538350

Erikson, E. H., Helly Prajitno Soetjipto, Sri Mulyantini Soetjipto, & Harris H. Setiajid. (2010). Childhood and society. Pustaka Pelajar.

Fraenkel, J., Wallen, N., & Hyun, H. (2011). How to Design and Evaluate Research in Education. (8a ed.). McGraw-Hill Education.

Hake, R. R. (n.d.). Analyzing Change/Gain Scores* †. http://lists.asu.edu/cgi-bin/wa?A2=ind9903&L=aera-d&P=R6855

Hurlock, E. B. (2003). Psikologi perkembangan : suatu pendekatan sepanjang rentang kehidupan (5th ed.). Erlangga.

Ivers, K. S., & Barron, A. E. (n.d.). Multimedia Projects in Education: Designing, Producing, and Assessing Libraries Unlimited Teacher Ideas Press.

Kapp, K. (2012). The gamification of learning and instruction: Game-based methods and strategies for training and education. Pfeiffer.

Kobzeva, N. (2015). Scrabble as a Tool for Engineering Students’ Critical Thinking Skills Development. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 182, 369–374. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.04.791

Lugmayr, Artur., Franssila, H., Paavilainen, Janne., & Kärkkäinen, Hannu. (n.d.). Proceeding of the 16th International Academic MindTrek Conference 2012 : “Envision Future Media Environments” : Tampere, Finland, 3rd-5th, October 2012.

Musfiqon, & Lamiran, S. (2012). Pengembangan Media Dan Sumber Pembelajaran. Pt Prestasi Pustakarya.

Permendikbud No. 137 Tahun 2014 - SN-PAUD. (n.d.).

Puranik, C. S., & Lonigan, C. J. (2011). From scribbles to scrabble: Preschool children’s developing knowledge of written language. Reading and Writing, 24(5), 567–589. https://doi.org/10.1007/s11145-009-9220-8

Santrock, J. W. (2011). Masa perkembangan anak (11 buku 2). Salemba Humanika.

Sheppard, B. (2002). World-championship-caliber Scrabble ✩. In Artificial Intelligence (Vol. 134).

Sugiyono. (2017). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. ALFABETA.

Susanto, A. (2017). Pendidikan anak usia dini : konsep dan teor (Suryani, Ed.). Bumi Aksara.

Tomasello, M. (1999). The Human Adaptation For Culture. In Annu. Rev. Anthropol (Vol. 28).




DOI: https://doi.org/10.26877/paudia.v12i1.14386

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Shofrotul Faizah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 


Copyright of PAUDIA:  Jurnal Penelitian dalam Bidang Pendidikan Anak Usia Dini ISSN 2089-1431 (Print), ISSN 2598-4047 (Online)

Pendidikan Guru PAUD
Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas PGRI Semarang
Jl. Sidodadi Timur No. 24 -Dr. Cipto, Semarang

Mila Karmila

+62 896-8538-4514

View Jurnal PAUDIA Stats

Situs Togel

slot thailand