Upaya Peningkatan Hasil Pembelajaran Penjasorkes Melalui Dalam Jaringan (Daring) Pada Masa Pandemi COVID-19 di SMA N 2 Sigli

Armia Thaib

Abstract


COVID-19 pandemic has had a huge impact on the education sector. The teaching and learning process is disrupted which cannot carry out direct learning with the aim of inhibiting the growth rate of the spread of the virus. Teachers must have high creative power so that the learning process can still be carried out remotely and can improve learning improvements. This study aims to improve physical education learning outcomes by providing action to students during the covid-19 pandemic. This type of classroom action research is applied using the stages or cycles given to students. The research subjects were students of SMA N 2 Sigli who were in class XI. The research location is at SMA N 2 Sigli, Pidie Regency, Aceh Province by using a zoom meeting during the physical education learning process. The results of the research which included cycle 1 and cycle 2 showed that students were able to follow the learning process and progressed well. The activities of students carrying out tasks were 85%, did not carry out tasks 12% and had communication problems as much as 3%. Furthermore, in terms of student interactions with teachers, students who are active in communicating are 68% and less in communicating 32%. The conclusion is that the distance or online learning process can be carried out well by utilizing the application features on mobile phones by implementing the WA application as a means of communication and zoom meetings as a means of delivering material via video so that it can monitor student activities..

Keywords: Learning, Physical Education, Online, Covid 19

Abstrak

Pandemi covid-19 membawa dampak yang sangat besar terhadap sektor pendidikan. Proses belajar mengajar menjadi terganggu yang mana tidak dapat melakukan pembelajaran secara langsung dengan tujuan untuk menghambat laju pertumbuhan adanya penyebaran virus. Guru harus memiliki daya kreatif yang tinggi sehingga proses pembelajaran tetap dapat dilakukan secara jarak jauh dan dapat meningkatkan perbaikan pembelajaran. Penelitian ini memiliki tujuan untuk meningkatkan hasil belajar penjas dengan memberikan tindakan kepada siswa pada masa pandemi covid-19. Jenis penelitian tindakan kelas diterapkan dengan menggunakan tahapan atau siklus yang diberikan kepada siswa. Subyek penelitian siswa SMA N 2 Sigli yang berada pada kelas XI. Lokasi penelitian di SMA N 2 Sigli Kabupaten Pidie Propinsi Aceh dengan menggunakan zoom meeting pada saat proses pembelajaran penjas dilakukan. Hasil dari penelitian yang meliputi siklus 1 dan siklus 2 ternyata siswa mampu mengikuti proses pembelajaran dan berlangsung dengan baik. Aktivitas siswa melaksanakan tugas 85%, tidak melaksanakan tugas 12% dan terkendala komunikasi sebanyak 3%. Selanjutnya dari segi interaksi siswa dengan guru siswa yang aktif melakukan komunikasi 68% dan kurang dalam melakukan komunikasi 32%. Simpulannya bahwa proses pembelajaran jarak jauh atau online dapat dilakukan dengan baik dengan memanfaatkan fitur aplikasi yang ada di ponsel dengan menerapkan aplikasi WA sebagai sarana komunikasi dan zoom meeting sebagai sarana penyampaian materi melalui video sehingga dapat memantau kegiatan siswa

Kata kunci: Pembelajaran, Pendidikan Jasmani, Dalam Jaringan, Covid 19


Keywords


Pembelajaran; Pendidikan Jasmani; Dalam Jaringan; Covid 19

Full Text:

PDF (BAHASA)

References


Alfionita, I. L., Karta, I. W., & Astawa, I. M. S. (2018). Pengaruh Interaksi Guru-Siswa Dalam Pembelajaran Terhadap Kecerdasan Interpersonal Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(11), 41–48.

Gikas, J., & Grant, M. M. (2013). Mobile computing devices in higher education: Student perspectives on learning with cellphones, smartphones & social media. Internet and Higher Education, 19, 18–26. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2013.06.002

Khusniyah, N. L., & Hakim, L. (2019). Efektivitas Pembelajaran Berbasis Daring: Sebuah Bukti Pada Pembelajaran Bahasa Inggris. Jurnal Tatsqif, 17(1), 19–33. https://doi.org/10.20414/jtq.v17i1.667

Korucu, A. T., & Alkan, A. (2011). Differences between m-learning (mobile learning) and e- learning, basic terminology and usage of m-learning in education. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 15, 1925–1930. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.04.029

Kusumadewi, R. F., Yustiana, S., & Nasihah, K. (2020). Menumbuhkan Kemandirian Siswa Selama Pembelajaran Daring Sebagai Dampak Covid-19 Di Sd. Jurnal Riset Pendidikan Dasar (JRPD), 1(1), 7–13. https://doi.org/10.30595/.v1i1.7927

Pakpahan, R., & Fitriani, Y. (2020). Analisa Pemafaatan Teknologi Informasi Dalam Pemeblajaran Jarak Jauh Di Tengah Pandemi Virus Corona Covid-19. JISAMAR (Journal of Information System, Applied, Management, Accounting and Researh), 4(2), 30–36.

Raibowo, S., Nopiyanto, Y. E., & Muna, M. K. (2019). Pemahaman Guru PJOK Tentang Standar Kompetensi Profesional. Journal Of Sport Education (JOPE), 2(1), 10. https://doi.org/10.31258/jope.2.1.10-1




DOI: https://doi.org/10.26877/jo.v5i2.12359

Refbacks

  • There are currently no refbacks.