Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad (Student Team Achievement Division) Terhadap Kemapuan Dasar Senam Rhytmik

Ariana Asri, Haeril Haeril

Abstract


The research aimed to discover the influence of cooperative learning method type STAD (Student Teams Achievement Division) toward emotional intelligence student’s of SDN Kompleks IKIP I Makassar. The population of the research were all students at the school. There were 35 students as sample chosen randomly which treated by using cooperative learning method. The test of gymnastic rhytmic employed to collect the data and analyzed by using T-Test with SPSS 20 which were taken after Normality and Homogenity Test. The result showed that, 1) There was a significant effect from the cooperative learning methid toward student,s gymnactic rhytmic abiliy, 2)Cooperative learning method was more effective than conventional method in developing student’s gymnactic rhytmic abiliy.Thus it can be infer that cooperative learning gives a positive impact toward student’s development in learning.

 

Keywords: Cooperative learning, Student Teams Achivement Division, Sport Education, Gymnastic Rhytmic ability

 

 

Abstrak

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe STAD (Student Teams Achievement Division) terhadap kemampuan dasar senam rhytmik siswa  SD Negeri Kompleks IKIP 1  Makassar. Populasi pada penelitian ini adalah jumlah keseluruhan dari SD Negeri Kompleks IKIP 1  Makassar. dengan sampel berjumlah 30 (1 kelas) orang yang dipilih secara acak, dengan perlakuan menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe STAD (Student Teams Achievement Division).  Sedangkan untuk memperoleh data  kemampuan senam rhytmik siswa dilakukan dengan melakukan tes gerak dasar senam rhytmik dengan menggunakan alat simpai. Data dalam penelitian ini kemudian dianalisis dengan menggunakan uji T dengan bantuan aplikasi SPSS 20 yang sebelumnya melewati uji prasyarat tes normal dan homogenitas. Berdasarkan hasil penelitian maka dihasilkan kesimpulan sebagai berikut : (1) Terdapat pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe STAD (Student Teams Achievement Division) terhadap  kemampuan senam rhytmik siswa. (2) Model pembelajaran kooperatif tipe STAD (Student Teams Achievement Division) lebih efektif dibandingkan model pembelajaran konvensional dalam meningkatkan kemampuan dasar senam rhytmik siswa.

 

Kata Kunci: Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD (Team GroupTournament), Pendidikan Jasmani, Kemampuan Dasar Senam Rhytmik.


Full Text:

PDF (Bahasa)

References


Arends, R. .I, & Kilcher, A. (2010). Teaching for student learning: becoming an accomplished teacher. New York: Routledge.

Fraenkel, Jack. R., and Norman E.Wellen. 2012. How to Design and Evaluate Reaseach in Education. Boston : McGraw-Hill Higher Education.

Hosokawa, Maiko. (2018). The Comparison of the Effects of Direct Instruction and Project-/Problem-Based Learningto Teach Basic Math Skills for Students with Low-Functioning. St. Cloud State University theRepository at St. Cloud State.Autism Spectrum Disorder

Isjoni. (2014). Cooperatif Learning. Bandung: Alfabeta.

Kholik, M. (2011). Metode Pembelajaran Konvensional. [Online]. Tersedia:https://muhammadkholik.wordpress.com/2011/11/08/evaluasi-pembelajaran/. [27 April 2016]

Nurdini. 2013. Optimalisasi Pelatihan Ketahanan Otot, Kelincahan Serta Keseimbangan Dalam Olahraga Senam Lantai Untuk

Meningkatkan Prestasi Belajar Dan Kemampuan Melakukan Senam Dengan Baik Dan Benar Pada Siswa Kelas X Semester II SMK Maospati Kabupaten Magetan Tahun Pelajaran 2012/2013. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 01(01):53-56.

Prasetyo, S. 2015. Penggunaan Media Audio Visual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Materi Meroda Pada Senam Lantai Kelas VIII SMP Negeri 13 Semarang Tahun 2013/2014. Journal Of Physicial Education, Sport, Health And Recreations, 04(01):2. Code of point . 2016. FIG.

Slavin, R.E. 2013. Cooperative Learning Teori, Riset dan Praktik. Terjemahan: Nurulita Yusron. Bandung: Nusa Media.

Slavin, Robert E. 2015. Cooperative Learning. Bandung: Nusa Media

Uhamisastra, Arif W, Helmy F. 2017. Didaktik Metodik Pembelajaran Penjas. Bandung.

Wang, M (2012) Effect of cooperative Learning om Achieveent Motivation of Famale . University Students. Waikoto Jurnal of Education. Jurbanl Canadian Crnter Of Science and Educaton




DOI: https://doi.org/10.26877/jo.v6i1.6938

Refbacks

  • There are currently no refbacks.