Penggunaan Modifikasi Permainan Bola Voli Untuk Meningkatkan Kemampuan Passing Bawah Pada Peserta Didik SMAN 11 Semarang

Arista Khoirunnisa, Danang Aji Setyawan, Heri Siswanto

Abstract


This research aims to determine the use of learning to play 3 on 3 on the results of volleyball bottom passing skills in Class XI students of SMA Negeri 11 Semarang. The research contains the impact of the training method with 3 on 3 games on bottom passing skills. A pretest-posttest design involving one group was used for this study.  The research population consisted of 35 students involved in Class XI of SMA Negeri 11 Semarang. The sampling technique applied is purposive sampling, which is taken from the lowest average pjok results in class XI. This study uses the test as an instrument, especially the lower pass test (Brumbach Forearm Pass Wall Volley Test). Normality tests, homogeneity tests, and hypothesis tests are some of the analyses used in the research. The volleyball bottom passing skill based on the comparison of the calculated t value obtained a score of 7,562 greater with a t-value of 2,030. Based on the results of the research that has been carried out, the use of 3 on 3 game modification media in learning football under passing material can provide an improvement in student learning outcomes, with a high level of completeness. For other researchers, it is also hoped that they will be able to conduct further research using materials outside of voleyball learning.

Keywords


3on3 games; passing down; volleyball

Full Text:

PDF

References


Alwijaya, M. E. (2018). Penerapan Metode Drill Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Passing Bawah Bola Voli Siswa Kelas VII.A SMP Negeri 2 Batukliang. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 4(3), 172–184.

Hudah, M., & Rais, A. N. (2020). Implementasi Materi Passing Bola Voli Dengan Media Bola Plastik Dan Bola Voli Asli Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas VII SMP Negeri 17 Kota Tegal. Jurnal Pendidikan Kesehatan Rekreasi, 6(1), 100–107.

Irwanto, E. (2017). Pengaruh Metode Resiprokal dan Latihan Drill Terhadap Peningkatan Keterampilan Teknik Dasar Bolavoli. Jurnal Pendidikan Olahraga, 6(1), 10–20. http://www.journal.ikippgriptk.ac.id/index.php/olahraga/article/view/570

Maesih, M. (2017). Manajemen Sarana dan Prasarana Olahraga Di SMA Penyelenggara Kelas Khusus Olahraga (KKO) Se-Kabupaten Sleman. Jurnal Manajemen Pendidikan, 1(11), 1–12.

Nagara, A. B. G. D. S., Sudarso, S., & Supriyadi, J. (2023). Usaha Meningkatkan Hasil Belajar Dribble Bola Basket Melalui Permainan Pada Peserta Didik Kelas XI IPS 1 SMAN 3 Jombang. Jurnal Mahasiswa Pendidikan Olahraga, 3(2), 153–162. https://doi.org/10.55081/jumper.v3i2.1003

Natal, Y. R., & Bate, N. (2020). Manajemen Pengelolaan Sarana Dan Prasarana PJOK. Altius: Jurnal Ilmu Olahraga Dan Kesehatan, 9(2), 70–82. https://doi.org/10.36706/altius.v9i2.12879

Neviantoko, G. Y., Mintarto, E., & Wiriawan, O. (2020). Pengaruh Latihan Five Cone Snake Drill, V-Drill Dan Lateral Two in the Hole, in Out Shuffle Terhadap Kelincahan Dan Kecepatan. Multilateral Jurnal Pendidikan Jasmani Dan Olahraga, 19(2), 154. https://doi.org/10.20527/multilateral.v19i2.9039

Pebriani, D., Budiana, D., & Sumarno, G. (2024). Penerapan Media Dinding dan Media Multiball Terhadap Peningkatan Keterampilan Gerak Dasar Bermain Tenis Meja Di SDN 05 Sijuk. Jumper: Jurnal Mahasiswa Pendidikan Olahraga, 5(1), 24–31.

Prasetya, R. P., & Sudarso. (2019). Survei Sarana Dan Prasarana Pendidikan Jasmani Olahraga Dan Kesehatan di SMA Se-Kabupaten Trenggalek. Jurnal Pendidikan Olahraga Dan Kesehatan, 7(2), 157–160.

Putro, D. (2018). Pendekatan Kreatif Pendidikan Jasmani Dan Olahraga Untuk Peningkatan Kesehatan Dan Gaya Hidup Sehat. Holistika Jurnal Ilmiah PGSD, 2(2), 16–23. jurnal.umj.ac.id/index.php/holistika

Ranti, S., Maidarman, M., Hermanzoni, H., & Mardela, R. (2020). Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga Dan Kesehatan. Jurnal Patriot, 2(4), 1019–1035.

Rochim, M. F. (2023). Peningkatan Keterampilan Passing Bawah Peserta Didik Dalam Permainan Bola Voli Melalui Metode Drill Dengan Bantuan Alat Modifikasi Bola Gantung. JUMPER (Jurnal Mahasiswa Pendidikan Olahraga), 3(2), 52–68.

Saraswati, H., Wiyanto, A., & Zhannisa, U. H. (2021). Tingkat Keaktifan Guru Penjas Pada Masa Pandemi Covid 19 di SMP/MTS Se-Kecamatan Tanggungharjo. Jurnal Pendidikan Dasar Dan Menengah, 1(2), 70–82. https://doi.org/10.53869/jpdm.v1i2.164

Suryansah, S., Dinata, K., & Daniyantara, D. (2019). Model Pengembangan Permainan Peresean Dalam Meningkatkan Minat Olahraga Tradisional Pada Siswa Kelas X Di Sma Negeri 1 Praya Timur. Jp.Jok (Jurnal Pendidikan Jasmani, Olahraga Dan Kesehatan), 3(1), 27–42. https://doi.org/10.33503/jp.jok.v3i1.519

Tarigan, G., & Raharjo, F. M. (2023). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Passing Bawah Bola Voli Melalui Gaya Mengajar Inklusi Pada Siswa Kelas XI SMK Swasta Yapim Biru-Biru Tahun Ajaran 2020/2021. JUMPER (Jurnal Mahasiswa Pendidikan Olahraga), 2(1), 8–14.

Utomo, B. (2021). Evaluasi Pembinaan Prestasi Di Klub Bolavoli Indomaret Sidoarjo. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 7(1), 172–181. https://doi.org/10.58258/jime.v7i1.1725

Widodo, P., & Lumintuarso, R. (2017). Pengembangan Model Permainan Tradisional untuk Membangun Karakter pada Siswa SD Kelas Atas. Jurnal Keolahragaan, 5(2), 183–193.

Yono, T., & Sodikin, F. A. (2020). Modifikasi Bola Plastik sebagai Media Pembelajaran Bola Voli. Jurnal Sparta, 2(2), 26–31. https://doi.org/10.35438/sparta.v2i2.170




DOI: https://doi.org/10.26877/mpp.v19i1.21616

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal  Media Penelitian Pendidikan telah terindeks pada:

   

                 

Creative Commons License

Media Penelitian Pendidikan : Jurnal Penelitian dalam Bidang Pendidikan dan Pengajaran  by  LPPM Universitas PGRI Semarang  is licensed under a  Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at  http://journal.upgris.ac.id/index.php/mediapenelitianpendidikan.