Keefektifan Media Wayang Profesi Terhadap Keterampilan Bercerita dan Aktualisasi Diri Anak Usia Dini
Abstract
Children's storytelling and self-actualization skills are still low, including some children who have not yet mastered the content of the story, are less expressive when telling stories, have less clear voices when telling stories, lack vocabulary, children are less able to approach themselves with their peers, and cannot communicate actively with their peers. friends, and children who have not independently carried out tasks are the background for this research. This research aims to determine the effectiveness of professional wayang media on children's storytelling skills and self-actualization. The method used in this research is the quasi experimental method. Hypothesis testing uses the N-Gain Score test. The results of the N-Gain Score test show that professional puppet media is effective in improving children's storytelling skills and self-actualization.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Agus, Widiyanto (2013), Statistika Terapan : Konsep dan Aplikasi dalam Penelitian Bidang Pendidikan, Psikologi dan Ilmu Sosial Lainnya, PT Alex Media Komputindo, Jakarta.
Alam, S. K., & Lestari, R. H. (2019). Pengembangan Kemampuan Bahasa Reseptif Anak Usia Dini dalam Memperkenalkan Bahasa Inggris melalui Flash Card.
Amelia, Lina. (2018). Efektifitas Permainan Wayang Huruf Terhadap kemampuan membaca anak usia dini di TK Kartika XIV-11 Banda Aceh.
Anggraini, V., Yulsyofriend, Y., & Yeni, I. (2019). Stimulasi Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini Melalui Lagu Kreasi Minangkabau Pada Anak Usia Dini.
Arikunto, S. (2017). Pengembangan Instrumen Penelitian dan Penilaian Program. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Arikunto, Suharsimi, (2017) Prosedur Penelitian : Suatu Pendekatan Praktik, Edisi. Revisi VI, Jakarta : PT Rineka Cipta.
Arsjad, Maidar G & Mukti U.S. (2018). Pembinaan Kemampuan Berbicara Bahasa Indonesia. Jakarta: Erlangga.
Arsyad, Azhar. (2014). Media Pembelajaran. Jakarta: PT. Rajagrafindo
Henry Guntur Tarigan. (2015). Membaca Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.
Indah Milla Sari Putri (2022) Efektivitas Media Wayang Kardus Terhadap Perkembangan Keterampilan Berbicara Pada Anak Usia Dini Di Taman Kanak Awalidil Jannah Timbulun. Journal of Childhood Education. Vol. 6 No. 2 Tahun 2022.
Iskandarwassid, dan H. Dadang Sunendar. (2011). Strategi Pembelajaran Bahasa. Bandung: PT Remaja Rosdakarya
Machmudatus Sholichah (2017) Efektivitas Penggunaan Media Wayang Koran Dalam Pembelajaran Keterampilan Bercerita Anak Kelompok B. Jurnal PAUD Teratai. Volume 06 Nomor 02
Mirawati Dina Lestariningsih (2021) Meningkatkan Kemampuan Kosakata Anak Usia Dini Melalui Media Wayang Papercraft. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha. Volume 9, Nomor1, Tahun 2021, pp. 71-79
Muhibbin Syah. (2010) . Psikologi Pendidikan dengan pendekatan baru. Bandung:PT. Remaja Rosdakarya
Munadi, Yudhi. (2013). Media Pembelajaran Sebuah Pendekatan Baru. Jakarta: REFERENSI GPPress Group
Napitupulu, D. S. (2019). Proses Pembelajaran Melalui Interaksi Edukatif Dalam Pendidikan Islam. Tazkiya, 8(1).
Priyanto, D. (2013). Mandiri Belajar Analisa Data dengan SPSS. Yogyakarta: Mediakom
Qurrotaini, L . Fachrunisah, A. (2017). Meningkatkan Keterampilan Menyimak Cerita Melalui Media Wayang Kertas Di SDN Margahayu XIV Kota Bekasi. Holistika:Jurnal Ilmiah PGSD, 1(2), 103–108.
Sugiyono, (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: CV. Alfabeta
Syah Muhibbin. (2017) , Psikologi Belajar.bandung: PT Remaja Rosdakarya
Trie Kurniawan (2019) Pengembangan Media Pembelajaran Wayang Profesi Untuk Mengenalkan Jenis Pekerjaan Pada Siswa SD. Al-Aulad: Journal of Islamic Primary Education, 2 (2), 2019, 1-9
Robbins & Coulter. Management (Tenth Edition). Pearson Education, Inc. New Jersey. (Terjemahan Sabran, B. & Devri B. P. 2010). Manajemen (Edisi Kesepuluh). Jilid 2. Jakarta: Erlangga. Hal 110
Teguh Kurnia dan Arundati Shinta, Hubungan antara Kohesivitas Organisasi dengan Aktualisasi Diri pada Anggota Komunitas Pemuda Gereja, SEMINAR PSIKOLOGI & KEMANUSIAAN © 2015 Psychology Forum UMM, ISBN: 978-979-796-324-8, Fakultas Psikologi Universitas Proklamasi 45 Yogyakarta.20
Syamsu Yusuf, Achmad juntika, Teori kepribadian, Bandung:Pt. Remaja Rosdakarya, 2012, 160
DOI: https://doi.org/10.26877/mpp.v19i1.21796
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Media Penelitian Pendidikan telah terindeks pada:
Media Penelitian Pendidikan : Jurnal Penelitian dalam Bidang Pendidikan dan Pengajaran by LPPM Universitas PGRI Semarang is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.Based on a work at http://journal.upgris.ac.id/index.php/mediapenelitianpendidikan.





















