Keefektifan Media Wayang Profesi Terhadap Keterampilan Bercerita dan Aktualisasi Diri Anak Usia Dini

Anik Rusmiati Anik, Anita Chandra Dewi Sagala, Joko Sulianto

Abstract


Children's storytelling and self-actualization skills are still low, including some children who have not yet mastered the content of the story, are less expressive when telling stories, have less clear voices when telling stories, lack vocabulary, children are less able to approach themselves with their peers, and cannot communicate actively with their peers. friends, and children who have not independently carried out tasks are the background for this research. This research aims to determine the effectiveness of professional wayang media on children's storytelling skills and self-actualization. The method used in this research is the quasi experimental method. Hypothesis testing uses the N-Gain Score test. The results of the N-Gain Score test show that professional puppet media is effective in improving children's storytelling skills and self-actualization.


Keywords


storytelling; self-actualization; puppet profession

Full Text:

PDF

References


Agus, Widiyanto (2013), Statistika Terapan : Konsep dan Aplikasi dalam Penelitian Bidang Pendidikan, Psikologi dan Ilmu Sosial Lainnya, PT Alex Media Komputindo, Jakarta.

Alam, S. K., & Lestari, R. H. (2019). Pengembangan Kemampuan Bahasa Reseptif Anak Usia Dini dalam Memperkenalkan Bahasa Inggris melalui Flash Card.

Amelia, Lina. (2018). Efektifitas Permainan Wayang Huruf Terhadap kemampuan membaca anak usia dini di TK Kartika XIV-11 Banda Aceh.

Anggraini, V., Yulsyofriend, Y., & Yeni, I. (2019). Stimulasi Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini Melalui Lagu Kreasi Minangkabau Pada Anak Usia Dini.

Arikunto, S. (2017). Pengembangan Instrumen Penelitian dan Penilaian Program. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Arikunto, Suharsimi, (2017) Prosedur Penelitian : Suatu Pendekatan Praktik, Edisi. Revisi VI, Jakarta : PT Rineka Cipta.

Arsjad, Maidar G & Mukti U.S. (2018). Pembinaan Kemampuan Berbicara Bahasa Indonesia. Jakarta: Erlangga.

Arsyad, Azhar. (2014). Media Pembelajaran. Jakarta: PT. Rajagrafindo

Henry Guntur Tarigan. (2015). Membaca Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.

Indah Milla Sari Putri (2022) Efektivitas Media Wayang Kardus Terhadap Perkembangan Keterampilan Berbicara Pada Anak Usia Dini Di Taman Kanak Awalidil Jannah Timbulun. Journal of Childhood Education. Vol. 6 No. 2 Tahun 2022.

Iskandarwassid, dan H. Dadang Sunendar. (2011). Strategi Pembelajaran Bahasa. Bandung: PT Remaja Rosdakarya

Machmudatus Sholichah (2017) Efektivitas Penggunaan Media Wayang Koran Dalam Pembelajaran Keterampilan Bercerita Anak Kelompok B. Jurnal PAUD Teratai. Volume 06 Nomor 02

Mirawati Dina Lestariningsih (2021) Meningkatkan Kemampuan Kosakata Anak Usia Dini Melalui Media Wayang Papercraft. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha. Volume 9, Nomor1, Tahun 2021, pp. 71-79

Muhibbin Syah. (2010) . Psikologi Pendidikan dengan pendekatan baru. Bandung:PT. Remaja Rosdakarya

Munadi, Yudhi. (2013). Media Pembelajaran Sebuah Pendekatan Baru. Jakarta: REFERENSI GPPress Group

Napitupulu, D. S. (2019). Proses Pembelajaran Melalui Interaksi Edukatif Dalam Pendidikan Islam. Tazkiya, 8(1).

Priyanto, D. (2013). Mandiri Belajar Analisa Data dengan SPSS. Yogyakarta: Mediakom

Qurrotaini, L . Fachrunisah, A. (2017). Meningkatkan Keterampilan Menyimak Cerita Melalui Media Wayang Kertas Di SDN Margahayu XIV Kota Bekasi. Holistika:Jurnal Ilmiah PGSD, 1(2), 103–108.

Sugiyono, (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: CV. Alfabeta

Syah Muhibbin. (2017) , Psikologi Belajar.bandung: PT Remaja Rosdakarya

Trie Kurniawan (2019) Pengembangan Media Pembelajaran Wayang Profesi Untuk Mengenalkan Jenis Pekerjaan Pada Siswa SD. Al-Aulad: Journal of Islamic Primary Education, 2 (2), 2019, 1-9

Robbins & Coulter. Management (Tenth Edition). Pearson Education, Inc. New Jersey. (Terjemahan Sabran, B. & Devri B. P. 2010). Manajemen (Edisi Kesepuluh). Jilid 2. Jakarta: Erlangga. Hal 110

Teguh Kurnia dan Arundati Shinta, Hubungan antara Kohesivitas Organisasi dengan Aktualisasi Diri pada Anggota Komunitas Pemuda Gereja, SEMINAR PSIKOLOGI & KEMANUSIAAN © 2015 Psychology Forum UMM, ISBN: 978-979-796-324-8, Fakultas Psikologi Universitas Proklamasi 45 Yogyakarta.20

Syamsu Yusuf, Achmad juntika, Teori kepribadian, Bandung:Pt. Remaja Rosdakarya, 2012, 160




DOI: https://doi.org/10.26877/mpp.v19i1.21796

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal  Media Penelitian Pendidikan telah terindeks pada:

   

                 

Creative Commons License

Media Penelitian Pendidikan : Jurnal Penelitian dalam Bidang Pendidikan dan Pengajaran  by  LPPM Universitas PGRI Semarang  is licensed under a  Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at  http://journal.upgris.ac.id/index.php/mediapenelitianpendidikan.