PENINGKATAN KREATIVITAS BELAJAR SISWA PENDIDIKAN PANCASILA MELALUI PEMANFAATAN CANVA SMP KARTIYOSO SEMARANG

Rudi Yulianto, Titik Haryati, Rahmat Sudrajat

Abstract


This research is motivated by the existence of low student learning creativity because in learning Pancasila Education still uses conventional learning, and has not used a variety of learning media. Based on the results of previous research, it is believed that the use of canva can be used as an interactive and effective learning media and canva can also increase learning interest and learning outcomes. The purpose of this study was to determine whether or not there was an increase in student learning creativity through the use of canva in Pancasila Education class VIII SMP Kartiyoso Semarang.This research is a quasi-experimental with the population of all students of SMP Kartiyoso Semarang. The results showed that students` creativity before using Canva was still low, with an average score of 62.However, before using Canva, students creativity was still low, with an average score of 62.However, students creativity increased after using it, with an average score of 90. Research conclusion: there is an increase in student learning creativity through the use of canva in Pancasila Education class

Keywords


Canva, Student Learning Creativity, Pancasila Education

References


A. P. S. Putra , (2022). “Media Pembelajaran Canva untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan pancasila Siswa Kelas XI SMA”. (Jurnal Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan).

Alfinandika, G., & Arsanti, M. (2022). Pemanfaatan Aplikasi Canva sebagai Media Pembelajaran Masa Kini. Prosiding Senada (Seminar Nasional Daring), Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, Fakultas Pendidikan Bahasa dan Seni, IKIP PGRI Bojonegoro, 20-21 Juli 2022.

Ali, M., & Asrori, M. (2017). Psikologi belajar dan pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Asmawati. (2017). Pendidikan Seni dan Budaya. Jakarta: Erlangga.

Astuti, Dwi, dkk. (2021). “Pengaruh Kreativitas Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Sukorejo”. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran, 3(1), 1-12.

Canva. (2023, Maret 8). Canva: Desain Grafis Online Gratis. Diambil dari https://www.canva.com//. Diakses 15 januari 2024

Daniati, N., Novianti, Y., & Mashuri, K. (2023). “Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Canva untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa pada Pembelajaran IPS Kelas VII di SMP PAB 7 Tandem Hilir”. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(8), 5611-5617.

Ergusrinia, PEJ. (2022). Pengaruh Penggunaan Aplikasi Canva Terhadap Hasil Menulis Siswa Kelas Viii Smp Nasional Sariputra Kota Jambi Tahun Ajaran 2021/2022. S1 Thesis, Universitas Jambi.

Hadi, Y. (2018). Media pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Haling, MMA. (2021), Pengembangan Media Pembelajaran Canva dalam Meningkatkan Kompetensi Guru ,Universitas Negeri Makassar

Hamalik, O. (2015). Kurikulum dan pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.

Hanifah, N. (2022). “Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Canva Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Kimia”. Dalam EDUTECH: Jurnal Inovasi Pendidikan Berbantuan Teknologi, 2(2), 226-233.

Putri, A. R. (2022). “Pengaruh Penggunaan Aplikasi Canva terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa dalam Pembelajaran IPS di SMP Negeri 1 Cigombong”. Jurnal Pendidikan Humaniora, 12(1), 71-82.

Zaim, M. (2014). Metodologi Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Zuchdi, D. (2014), Pendidikan Pancasila, Jakarta: Rineka Cipta.




DOI: https://doi.org/10.26877/civis.v13i2.19324

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 CIVIS: Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial dan Pendidikan Kewarganegaraan



Creative Commons License
Civis : Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial dan Pendidikan 
is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

ISSN 2597-4408 (Online - Elektronik)


.