Optimalisasi Perkembangan Fonologi Anak Usia 4 Tahun 6 Bulan Melalui Tayangan Televisi (Studi Kasus Albi)

Rizki Agung Permana, Nurul Fauziyah

Abstract


Television is a broadcast of images accompanied by sound and is widely owned and used by various groups of people. The impressions shown on television have also influenced children's thinking, speaking and language. Television is an effective medium for optimizing language development, one of which is the development of children's phonology. This study uses a qualitative descriptive method, researchers conduct interviews then describe and present in the form of a description. The respondent in this study was a child named Albi Luthfi who was 4 years 6 months old. This study aims to explain the optimization of phonological development in children through watching shows on television. Based on the results of this study, television has an influence in the process of children's phonological development, but to bring the influence of television in a good direction for children, the role of parents is very important in implementing positive situations and conditions for children for their phonological development.

ABSTRAK

Televisi merupakan siaran gambar yang disertai suara dan dimiliki secara luas serta digunakan oleh berbagai kalangan masyarakat. Tayangan yang dipertontonkan oleh televisi pun telah mempengaruhi anak-anak dalam berpikir, berbicara dan berbahasa. Media televisi menjadi media yang efektif untuk mengoptimalkan perkembangan bahasa, salah satunya perkembangan fonologi anak. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif, peneliti melakukan wawancara kemudian mendeskripsikan dan menyajikan dalam bentuk deskripsi. Responden dalam penelitian ini adalah seorang anak bernama Albi Luthfi yang berusia 4 tahun 6 bulan. Penelitian ini bertujuan untuk menjelaskan optimalisasi perkembangan fonologis pada anak melalui kegiatan menonton tayangan-tayangan di televisi. Berdasarkan hasil penelitian ini, televisi memiliki pengaruh dalam proses perkembangan fonologis anak, namun untuk membawa pengaruh televisi ke arah yang baik bagi anak, peran orang tua sangat penting dalam menerapkan situasi dan kondisi yang positif bagi anak untuk perkembangan fonologisnya.


Keywords


children's language development; phonology; television

Full Text:

PDF

References


Chaer, A. 2012. Linguistik Umum. Jakarta: Rineka Cipta.

Fakhriyah, F. N. (2020). "YouTube Media as s Means of the Language Acquisition of B2 Children Age 3 — 5 Years (Case Study on Two Children)". 12 (April) https://ejournal.undip.ac.id

Mariskhana, K. (2017). "Pengaruh Televisi dan Gadget Terhadap Prestasi Belajar Anak". XV(2) https://ejournal.bsi.ac.id

Purwanto, D. (2006). Komunikasi Bisnis. Jakarta: Penerbit Erlangga.

Putra, D. A. K., & Nuryani. (2013). Psikolinguistik. Ciputat: Mazhab Ciputat.

Rumalean, I., Laksono, K., & Yulianto, B. (2018). "Fonem Fonotaktik Bahasa Gorom : Kajian Dialektologis". 1(2), halaman 16—23




DOI: https://doi.org/10.26877/sasindo.v11i2.16168

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


Sasindo: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Prodi PBSI FPBS UPGRIS didistribusikan di bawah Lisensi Creative Commons 4.0.

© 20132025, Prodi PBSI FPBS Universitas PGRI Semarang