Korelasi Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Fisika Siswa Kelas X SMA Negeri 3 Kota Sungai Penuh

Nurmaliza Nurmaliza, Farradilla Handayani, Nabilla Eka Wijaya, Sisca Agustin

Abstract


The purpose of this research is to determine the effect of learning motivation on student learning outcomes of class X MIPA 4 in SMA Negeri 3 Sungai Penuh City. This type of research is quantitative research with a descriptive approach. Data collection techniques in this study used questions with 25 items with straight motion material changing regularly. The population of this study was students of class X MIPA 4 in SMA Negeri 3 Sungai Penuh City. The sampling technique uses random sampling techniques. The method used in this research is Descriptive Statistics. The data analysis requirements test used were normality test, homogeneity test, and correlation test. Based on the results of this study, it shows that there is a significant positive influence between the student's motivation to learn physics in class X MIPA 4 on learning outcomes in straight motion material changes regularly.

Keywords


motivation to learn; learning outcomes; physics

Full Text:

PDF

References


Alwan., Hendri, M., Darmaji. (2017). Faktor-Faktor Yang Mendorong Siswa MIA SMAN Mengikuti Bimbingan Belajar Luar Sekolah Di Kecamatan Telanaipura Kota Jambi. Jurnal EduFisika, 2(1), 25-37.

Aminoto, T., Dani, R., Yuversa, E. (2019). Pengembangan Termometer Gas Sebagai Alat Peraga Pembelajaran Pokok Bahasan Skala Suhu Mutlak. Jurnal EduFisika, 4(2), 48-55.

Arrasyid, H., Jufrida., Darmaji. (2017). Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Problem Based Learning Berbantuan Lembar Kerja Siswa Pada Materi Kalor Dan Perpindahannya Kelas X SMA PGRI 2 Jambi. Jurnal Edufisika, 2(2), 68-80.

Astalini., Kurniawan, Dwi. A., Sumaryanti. (2018). Sikap Siswa Terhadap Pelajaran Fisika Di SMAN Kabupaten Batanghari. Jurnal Ilmu Pendidikan Fisika, 3(2), 59-64.

Astalini., Kurniawan, Dwi A., Sulistiyo, U, & Perdana, R. (2019). E-Assessment Motivation in Physics Subjects for Senior High School. iJOE, 15(11), 4-15.

Astalini., et al. (2019). Motivation and Attitude of Students on Physics Subject in the Middle School in Indonesia. International Education Studies, 12(9), 15-26.

Basuki, F, R., Jufrida., Kurniawan, W., Devi, I P., & Fitaloka, O. (2019). Tes Keterampilan Proses Sains: Multiple Choice Format. Jurnal Pendidikan Sains (JPS), 7(2), 101-111.

Chotimah, C., Hendri, M., Rasmi, D P. (2018). Penerapan LKS Berbasis Inkuiri Terbimbing pada Materi Listrik terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas IX SMPN 22 Kota Jambi. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 9(1), 36-39.

Dani, R., Latifah, N, A., Putri, S, A. (2019). Penerapan Pembelajaran Berbasis Discovery Learning Melalui Metode Talking Stick Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Gerak Lurus. Jurnal EduFisika, 4(2), 24-30.

Darmaji., et al. (2019). A study relationship attitude toward physics, motivation, and character discipline students senior high school, in Indonesia. International Journal of Learning and Teaching, 11(3), 99-109.

Hamdi, A. S, & Bahruddin, E. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif Aplikasi dalam Pendidikan. Yogyakarta: Deepublish.

Joneska, A., Astalini., Susanti, N. (2016). Perbandingan Hasil Belajar Fisika Menggunakan Strategi Pembelajaran Crossword Puzzle Dan Index Card Match Pada Materi Cahaya Kelas VIII SMP Negeri 3 Batanghari. Jurnal EduFisika, 1(1), 28-31.

Jufrida., Basuki, F, R., Pangestu, M, D., Prasetya, N A D. (2019). Analisis Faktor Yang Mempengaruhi Hasil Belajar IPA Dan Literasi Sains Di SMP Negeri 1 Muaro Jambi. Jurnal EduFisika, 4(2), 31-38.

Jufrida., et al. (2019). Students’ attitude and motivation in mathematical physics. International Journal of Evaluation and Research in Education (IJERE), 8(3), 401-408.

Khodijah, Dwinda, N., Hendri, M., Darmaji. (2016). Upaya Meningkatkan Partisipasi Dan Hasil Belajar Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share Di Kelas XI MIA7 SMAN 1 Muaro Jambi. Jurnal EduFisika, 1(2), 46-54.

Kurnia, N., Hendri, M., Pathoni, H. (2016). Hubungan Persepsi Dengan Hasil Belajar Fisika Siswa Kelas X MIA Di SMAN Negeri 4 Kota Jambi Dan SMA Negeri 11 Kota Jambi. Jurnal EduFisika, 1(2), 55-63.

Marcella, Z., Susanti, N., Dani, R. (2018). Analisis Hambatan Pelaksanaan Praktikum IPA Terpadu di SMPN 17 dan SMPN 19 Kota Jambi. Jurnal EduFisika, 3(2), 41-48.

Nurvianti, I., Astalini., Syarkowi, A. (2018). Penggunaan Komik Pada Pembelajaran Fluida Statis Di Kelas. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 9(1), 59-65.

Oktaviana, D., Jufrida., Darmaji. (2016). Penerapan RPP Berbasis Multiple Intelligences Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Fisika Siswa Pada Materi Kalor Dan Perpindahan Kalor Kelas X MIA 4 SMA Negeri 3 Kota Jambi. Jurnal EduFisika, 1(1), 7-12.

Pasaribu, Dewi, S., Hendri, M., Susanti, N. (2017). Upaya Meningkatkan Minat Dan Hasil Belajar Fisika Siswa Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Talking Stick Pada Materi Listrik Dinamis Di Kelas X SMAN 10 Muaro Jambi. Jurnal EduFisika, 2(1), 61-69.

Primadona, H., Nehru., Kurniawan, W. (2018). Perbandingan Motivasi Belajar Siswa Dengan Menggunakan Media Lectora InspireDan Powerpoint Pada Materi Momentum Dan Impuls kelas X SMAN 3 Muaro Jambi. Jurnal EduFisika, 3(1), 43-54.

Purwanto, Agus. E., Hendri, M., Susanti, N. (2016). Studi Perbandingan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Media Phet Simulations Dengan Alat Peraga Pada Pokok Bahasan Listrik Magnet Di Kelas IX SMPN 12 Kabupaten Tebo. Jurnal EduFisika, 1(1), 22-27.

Putri, A, R., Maison., Darmaji. (2018). Kerjasama Dan Kekompakan Siswa Dalam Pembelajaran Fisika Di Kelas XII MIPA SMAN 3 Kota Jambi. Jurnal EduFisika, 3(2), 32-40.

Saputra, Wisnu, R., Hendri, M., Aminoto, T. (2019). Korelasi Motivasi Dan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas VIII Di SMP Negeri Se-Kecematan Jambi Selatan. Jurnal EduFisika, 4(1), 36-45.

Sari, Putri, E N., Nehru. (2017). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Berbasis Inkuiri Terbimbing Pada Materi Rangkaian Arus Searah Untuk Kelas XII SMA. Jurnal EduFisika, 2(1), 70-79.

Silalahi, M., Hidayat., Kurniawan, W. (2018). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) IPA Berbasis Multiple Intelligences Pada Materi Suhu Dan Perubahannya Di Kelas VII. Jurnal EduFisika, 3(2), 81-90.

Simatupang, R, Y., Jufrida., Aminoto, T. (2017). Upaya Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Fisika Siswa Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Inkuiri Tipe Guided Inquiry Di Kelas XI MIA 2 SMA Negeri 11 Kota Jambi. Artikel Ilmiah. Jambi: Universitas Jambi

Sipahutar, M., Hendri, M., Dani, R. (2018). Model Discovery Learning Berbantuan Media Adobe Flash CS 6 Pada Materi Hukum Newton. Jurnal EduFisika, 3(2), 59-65.

Sitompul, R S., Astalini., Alrizal. (2018). Deskripsi Motivasi Belajar Fisika Siswa Kelas X MIA Di SMAN 9 Kota Jambi. Jurnal EduFisika, 3(2), 22-31.

Suwondo., Astalini., Darmaji. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Time Token Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Fisika Siswa. Jurnal EduFisika, 4(2), 39-47.

Utami, Suci, A., Hendri, M., Darmaji. (2017). Hubungan Lingkungan Belajar Terhadap Hasil Belajar Fisika Kelas XI MIA SMAN 1 Muaro Jambi. Jurnal EduFisika, 2(2), 58-67.




DOI: https://doi.org/10.26877/mpp.v14i2.7074

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Media Penelitian Pendidikan telah terindeks pada:

  

         

Creative Commons License

Media Penelitian Pendidikan : Jurnal Penelitian dalam Bidang Pendidikan dan Pengajaran by LPPM Universitas PGRI Semarang is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at http://journal.upgris.ac.id/index.php/mediapenelitianpendidikan.