Pemanfaatan Media YouTube sebagai Media Pembelajaran pada Siswa Kelas XII MIPA di SMA Negeri 1 Tawangsari
Abstract
The Covid-19 virus became the beginning of a change in the face of the world, one of the sectors affected was the education sector. The government through the Ministry of Education and Culture gave a new policy in the form of distance learning. Students carry out learning from home but are still under the supervision of the teacher. Online communication is one of the keys to keep the educational program running well. Therefore, this becomes a new problem where teachers are required to provide interesting learning materials and in accordance with the characteristics of students. Currently, there are many online media platforms that can be used in learning, one of which is YouTube. YouTube is a social media or video sharing website where there are several categories in video groupings such as entertainment, sports, education, and so on. By utilizing this YouTube application as a learning medium, it can improve the quality of learning.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aspriyono. (2019). Cara Mudah Membuat Konten Video Pembelajaran di YouTube (Persiapan). Diambil dari: https://www.hariaspriyono.com/2019/09/cara-mudah-membuat-konten-video-pembelajaran-YouTube.html. Tanggal 17 Nopember 2020.
Firdaus Auliya Gita, Robinson Situmorang, dan Zarina Akbar. (2020). Vlog dalam Pembelajaran IPS dan Kepercayaan Diri Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 1-11
Iqbal Muhammad, Sri Latifah, Irwandani. (2019). Pengembangan Video Blog (Vlog) Channel YouTube dengan Pendekatan STEM Sebagai Media Alternatif Pembelajaran Daring. http://journalbalitbangdalampung.org, 1-14
Iwantara. W.W., Sadi, K. S. (2014). Pengaruh Penggunaan Media Video YouTube dalam Pembelajaran IPA Terhadap Motivasi Belajar dan Pemahaman Konsep Siswa. e-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha. 4, 1-13
Kamhar Yusi Muhammad, Erma Lestari. (2019). Pemanfaat Sosial Media YouTube Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia dI Perguruan Tinggi. Jurnal Ilmu Pendidikan. 1(2), 1-7
Latipah Ipah. (2020). Pemberdayaan Perempuan Melalui Pemanfaatan Media YouTube dalam Meningkatkan Keterampilan Wirausaha. Jurnal Commedu. 3(1), 1-8
Lestari Renda. (2017). Penggunaan YouTube Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Inggris. Seminar Nasional Kedua Pendidikan Berkemajuan dan Menggembirakan. 1-6
Mujianto Haryadi. (2019). Pemanfaatan YouTube Sebagai Media Ajar dalam Meningkatkan Minat dan Motivasi Belajar. Jurnal Komunikasi Hasil Pemikiran dan Penelitian. 5(1), 135-159
Prajana Andika. (2017). Pemanfaatan Aplikasi Whatsapp dalam Media Pembelajaran dI UIN AR-RANIRY Banda Aceh. Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi. 1(2), 122-133
Prastowo, A. (2016). Langkah-langkah Pembuatan dan Penyusunan Bahan Ajar yang Mudah Dipraktikkan. Diambil dari: https://www.muttaqin.id/2016/07/langkah-langkah-pembuatan-penyusunan-bahan-ajar-mudah.html. Tanggal 17 Nopember 2020.
Samosir Timoria Fransiska, Dwi Nurina Pitasari, Purwaka dan Purwadi Eka Tjahjono. (2018). Efektivitas YouTube sebagai Media Pembelajaran Mahasiswa (Studi Di Fakultas FISIP Universitas Bengkulu). Record and Library Journal. 4(2), 1-11.
Serenata. (2020). Tutorial Dasar Membuat Video Pembelajaran. Diambil dari: https://www.quipper.com/id/blog/tips-trick/tutorial-video-pembelajaran/. Tanggal 17 Nopember 2020.
Setiadi Fahron Erik, Alia Azmi, Junaidi Indrawadi. (2019). YouTube Sebagai Sumber Belajar Generasi Milenial. Journal of Civic Education. 2 (4), 1-11
Sulasih, S. (2017). Pembelajaran Bahasa Inggris melalui Multimedia. Jurnal Informatika Universitas Pamulang, 2(4), 200-204, doi:10.32493/informatika.v2i4.1441.
Utaminingrum, K. A. (2015). YouTube sebagai Media Pembelajaran Budaya Korea Selatan (Studi Kasus pada Anggota Komunitas Cover Dance Soulmate Community). Jurnal Ilmiah Universitas Bakrie, 3(3).
DOI: https://doi.org/10.26877/mpp.v15i1.7531
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Media Penelitian Pendidikan telah terindeks pada:
Media Penelitian Pendidikan : Jurnal Penelitian dalam Bidang Pendidikan dan Pengajaran by LPPM Universitas PGRI Semarang is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.Based on a work at http://journal.upgris.ac.id/index.php/mediapenelitianpendidikan.