Pengaruh Model Pembelajaran Snowball Throwing Berbantuan Media Video Interaktif Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Kelas IV SDN Windusari

Sri Maratus Solaekah, Kartika Yuni Purwanti

Abstract


The purpose of this study was to determine the effect of the interactive video-assisted Snowball Throwing learning model on the mathematical communication skills of grade IV students at SDN Windusari. This study uses a quantitative approach with the type of experimental method, namely Quasi-Experimental design in the form of Non-Equivalent Control Group Design. The population in this study were all fourth-grade students at SDN Windusari. As for the sample in this study were fourth grade students at SDN Windusari 1 and fourth grade students at SDN Windusari 2. Data collection techniques used observation, questionnaires, tests, unstructured interviews, and documentation. The data analysis technique used is the Independent Sample T-Test and Simple Linear Regression Test. The results of this study indicate that: (1) There is an average difference in students' mathematical communication skills between the control class and the experimental class, which can be seen from the Independent Sample T-Test and the tcount > ttable (5.542 > 2.013) with a sig .(2-tailed) i.e., 0.000 <0.05 then Ho is rejected and Ha is accepted. (2) There is an influence of the Snowball Throwing learning model assisted by interactive video media on students' communication skills, which can be seen from the Simple Linear Regression Test and a significance level of 0.000 <0.05 is obtained with an R square value of 0.691 = 69.1%, then This regression model can affect the participation variable. So it can be concluded that the Snowball Throwing learning model assisted by interactive video media has an effect on the mathematical communication abilities of grade IV students at SDN Windusari 1.


Keywords


principal; innovation; education

Full Text:

PDF

References


Afandi, A. (2017). Media ICT dalam Pembelajaran Matematika Menggunakan Powerpoint Interaktif dan Ispring Presenter. Jurnal Terapan Abdimas, 2, 19–26.

Ansari, B. I. 2012. Komunikasi Matematik dan Politik. Banda Aceh: Yayasan Pena.

Arikunto, S. (2019). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Aripin. (2009). Step by Step Membuat Video Tutorial Menggunakan Camtasia Studio. Bandung: Oase Media.

Creswell, J. W. (2016). Research Design: Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, dan Mixed Edisi Keempat. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Dahikah, D. (2019). Pengembangan Alat Peraga BALBILBUL (Balok Bilangan Bulat) Mata Pelajaran Matematika (R&D di Kelas IV SDN Cipocok Jaya 4 Kota Serang). Diploma atau S1 thesis, UIN SMH BANTEN.

Daryanto. (2016). Media Pembelajaran. Yogyakarta: Penerbit Gava Media.

Fauziyyah, U. (2019). Pengaruh Media Quizizz Terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik Dalam Pembelajaran PKN (Quasy Experiment di SMA Negeri 1 Majalaya Kab.Bandung). Skripsi(S1) thesis, FKIP UNPAS.

Hafid, A., Hakim, R., & Pramukantoro, J.A. (2013). Pengaruh Perpaduan Metode Pembelajaran Snowball Throwing Dengan Talking Stick Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Standar Kompetensi Manerapkan Dasar-Dasar Elektronika. Penelitian Teknik Elektro, 1(1), 11-20.

Hamzah, A. & Muhlisraini. (2014). Perencanaan Dan Strategi Pembelajaran Matematika. Jakarta: RajaGrafindo Persada.

Hodiyanto. (2016). Eksperimentasi Model Pembelajaran Problem Posing dan Problem Solving dengan Pendekatan PMR Terhadap Prestasi Belajar dan Kemampuan Komunikasi Matematis Ditinjau dari Kreativitas Siswa Kelas VII SMP Negeri di Kabupaten Sukoharjo. Tesis. Surakarta: UNS.

Izzudin, A.M., Masugino & Agus S. (2013). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Video Interaktif untuk Meningkatkan Hasil Belajar Praktik Service Engine dan Komponen-komponennya. ASEJ, 2(2), 7.

Khotimah, K. (2019). Pemanfaatan PowerPoint Terintegrasi dengan ISpring Presenter sebagai Media Pembelajaran ICT. Jurnal Eksponen, 9(1), 79–85.

Kurniawati, A., Isnaeni, W., & Dewi, N. R. (2013). Implementasi Metode Penugasan Analisis Video pada Materi Perkembangan Kognitif, Sosial, dan Moral. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 2(2), 149-155.

Latif, Y., Darmawijoyo, & Putri, R.I.I. (2013). Pengembangan Bahan Ajar Berbantuan Camtasia Pada Pokok Bahasan Lingkaran Melalui Edmodo Untuk Siswa MTs‟, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 4(2), 105–104.

Mafazah, H. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Menggunakan Video Explainer pada Mata Pelajaran Ekonomi. Jurnal Pendidikan dan Ekonomi, 6(4), 339-353.

Murtono, Ratnasari, Y., & Oktaviyanti, I. (2012). Peningkatan Hasil Belajar Siswa SD Kelas 5 di Kudus Dengan Menerapkan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Snowball Throwing. Jurnal Sosial dan Budaya, 5(2), 36-43.

Novalia & Muhammad Syazali. (2014). Olah Data Penelitian Pendidikan. Bandar Lampung: AURA.

Nugroho, A. (2015). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Power Point Dengan Video Dan Animasi Terhadap Motivasi Belajar Dan Prestasi Belajar Pada Materi Perawatan Unit Kopling Siswa Kelas 2 Jurusan Teknik Kendaraan Ringan Smk Piri 1 Yogyakarta. Skripsi. Yogyakarta: UNY.

Nuraini, P. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Snowball Throwing Untuk meningkatkan Hasil Belajar Sosiologi Siswa Kelas XI IPS 1 SMA Negeri 6 Surakarta Tahun Ajaran 2013/2014. Skripsi. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Sebelas Maret Surakarta.

Pratomo, E. (2010). Peningkatan Motivasi Belajar Matematika Melalui Pembelajaran Berbasis Masalah Pada Siswa Kelas V SD Negeri II Setren Tahun Pelajaran 2009/2010. Skripsi. Universitas Sebelas Maret Surakarta.

Prayitno, S., Suwarsono, & Siswono, T. Y. (2013). Identifikasi Indikator Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa dalam Menyelesaikan Soal Matematika Berjenjang pada Tiap-tiap Jenjangnya. Konferensi Nasional Pendidikan.

Purwanti, B. (2015). Pengembangan Media Video Pembelajaran Matematika dengan Model Assure. Jurnal Kebijakan dan Pengembangan Pendidikan, 3(1), 42-47.

Purwanti, Kartika, Y., & Anggraeni. (2021). Keefektifan mind mapping Tony Buzan Berbantuan Play While Thinking Terhadap Motivasi Dan Kreativitas Siswa. Jurnal Perseda, 4(1), 26.

Purwanto, N. (2010). Prinsip-Prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Qohar, A. (2011). Pengembangan Instrumen Komunikasi Matematis Untuk Siswa SMP. Lomba dan Seminar Matematika XIX. UNY: Yogyakarta.

Rahmah, N. (2013). Hakikat pendidikan matematika. J Al-Khwarizmi: Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, 1(2), 1-10.

Ramdani, Y. (2006). Kajian Pemahaman Matematika Melalui Etika Pemodelan Matematika. J MIMBAR: Jurnal Sosial dan Pembangunan, 22(1), 1-14.

Roesdiana, L. (2016). Pembelajaran dengan Pendekatan Metaphorical Thinking untuk Mengembangkan Kemampuan Komunikasi dan Penalaran Matematis Siswa. (Jurnal Pendidikan Unsika), 4(2), 169-184.

Rusman. (2012). Belajar Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Safitri, I.N. (2018). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Snowball Throwing Terhadap Hasil belajar Siswa Kelas XI IPS 1 Pada Mata Pelajaran Ekonomi Di SMAS Pasundan 3 Bandung. Skripsi. FKIP UNPAS.

Sanaky, A.H. (2009). Media Pembelajaran. Yogyakarta: Safira Insania Press.

Setiawan, C. (2011). Pembuatan video materi ajar dengan camtasia pada pelatihan pengembangan materi ajar. Palembang: Pusbangdik Universitas Sriwijaya.

Sudijono. (2011). Evaluasi Pendidikan. Jakarata: Rajawali.

Sudjana, N. (2009). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung; Alfabeta.

Supriyati. (2011). Metode Penelitian. Bandung: Labkat Press.

Sutiani, K. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Snowball Throwing Berbasis Penilaian Kinerja Terhadap Hasil Belajar IPA. International Journal of Elementary Education, 2(3), 173-182.

Ubaidah, N. (2016). Pemanfaatan CD Pembelajaran untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa melalui Pembelajaran Make a Match.Jurnal Pendidikan Matematika FKIP Unisula, 4(1), 53-70.

Uno, B. H. & Mohamad, N. (2015). Belajar Dengan Pendekatan PAIKEM: Pembelajaran aktif, Inovatif, Lingkungan, Kreatif, Efektif, Menarik. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Yuliati. (2015). Efektifitas Penggunaan Model Kooperatif Tipe Snowball Throwing Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Sistem Pertidaksamaan Linear di Kelas XI IPS 2 SMA Negeri 7 Banda Aceh. Jurnal Peluang, 3(2), 65-78.

Yunus, S. (2014). Penerapan Model Snowball Throwing Dalam Membaca Teks Pada Siswa kelas III SDN 3 Tapa Kabupaten Bone Bolango, Skripsi. Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Gorontalo.




DOI: https://doi.org/10.26877/mpp.v17i1.14603

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Media Penelitian Pendidikan telah terindeks pada:

         

Creative Commons License

Media Penelitian Pendidikan : Jurnal Penelitian dalam Bidang Pendidikan dan Pengajaran by LPPM Universitas PGRI Semarang is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at http://journal.upgris.ac.id/index.php/mediapenelitianpendidikan.