Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) untuk Membentuk Gotong Royong Siswa di SMAN 1 Garum
Abstract
This research aims to provide a presentation on the results of the implementation of the Pancasila Student Profile Strengthening Project (P5) in forming a mutual cooperation attitude of students at SMA Negeri 1 Garum. The Pancasila Student Profile Strengthening Project (P5) is a project-based learning model that produces products. These project activities provide students with a meaningful and student-focused experience. This study uses a type of descriptive qualitative research. This research was carried out at SMA Negeri 1 Garum from April to May 2024. The subjects of this study are curriculum waka, classroom facilitator teachers and students of grades X and XI. The data collection techniques used are observation, interviews, open questionnaires and documentation. The data validity technique uses source triangulation and triangulation techniques. It is analyzed by reducing data, digesting data, and drawing conclusions. The results of this study show that the implementation of the Pancasila student profile strengthening project has an impact on shaping students' mutual cooperation attitudes with the ability to collaborate, care, and share.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Cholilah, M., Gratia Putri Tatuwo, A., Prima Rosdiana, S., & Noor Fatirul, A. (2023). Pengembangan Kurikulum Merdeka Dalam Satuan Pendidikan Serta Implementasi Kurikulum Merdeka Pada Pembelajaran Abad 21. Sanskara Pendidikan Dan Pengajaran, 01(02), 57–66. https://doi.org/10.58812/spp.v1.i02
Erisza Maudyna, I., & Roesminingsih, E. (2023). Evaluasi Kesiapan Pendidik dalam Implementasi Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) ARTICLE INFO ABSTRACT. 4, 637–648. http://jurnaledukasia.org
Habsy, B. A., Mujiono, A. P., Halmahera, A. D. S., Rohmawati, L. I. S., Nikmah, L. A., Hilman, L., & Mariatiningsih, M. (2023). Menelaah Profil Pelajar Pancasila dan Perwujudannya dalam Pendidikan yang Berpihak pada Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3).
Kamilah, A. I., Hidayat, O. S., & Hasanah, U. (2023). Pengembangan Media Buku Cerita Digital pada Pelajaran PPKn Sebagai Upaya Meningkatkan Moral Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 7(2), 1367–1374. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i2.5129
Karmelita, L. (2023, May 20). Implementasi Kurikulum Merdeka Melalui Projek Penguatan Pelajar Pancasila SMA Negeri 1 Purwareja Klampok. Proceedings of Seminar Kebangkitan Nasional Dan Call for Paper Universitas Muhammadiyah Purwokerto.
Kemendikbudristek, B. S. K. dan A. P. K. P. K. R. dan T. R. I. (2022). Dimensi, Elemen, dan Subelemen Profil Pelajar Pancasila Pada Kurikulum Merdeka.
Kharisma, M. E., Faridi, F., & Yusuf, Z. (2023). Penanaman Karakter Gotong Royong Berbasis P5 di SMP Muhammadiyah 8 Batu. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(2), 1152–1161. https://doi.org/10.29303/jipp.v8i2.1420
Kurniawati, D., & Mawardi, M. (2021). Pengembangan Instrumen Penilaian Sikap Gotong Royong dalam Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 3(3), 640–648. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i3.387
Muhammedi. (2016). PERUBAHAN KURIKULUM DI INDONESIA : STUDI KRITIS TENTANG UPAYA MENEMUKAN KURIKULUM PENDIDIKAN ISLAM YANG IDEAL. RAUDHAH.
Mulyani, D., Ghufron, S., Akhwani, & Kasiyun, S. (2020). Peningkatan Karakter Gotong Royong di Sekolah Dasar. Lectura: Jurnal Pendidikan, 11.
Permendikbud Nomor 22 Tahun 2020. (n.d.).
Rusandi, & Rusli, M. (2021). Merancang Penelitian Kualitatif Dasar/Deskriptif dan Studi Kasus. Jurnal STAI DDI Makassar. http://repository.uin-
Satria, R. (2022). Panduan pengembangan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila yang disusun oleh Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan. Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan Kementerian Pendidikan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.
Satyanoviani Putri, H., Sholikhah, A., Apriliani, Y., Imelia Andriani, R., & Amalia, D. (2023). Analisis Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) Untuk Menumbuhkan Jiwa Berwirausaha Di SDN 06 Tahunan. El-Miza: Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Dasar, 2(2).
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian (23rd ed.). ALFABETA, CV.
DOI: https://doi.org/10.26877/mpp.v18i2.20602
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Media Penelitian Pendidikan telah terindeks pada:
Media Penelitian Pendidikan : Jurnal Penelitian dalam Bidang Pendidikan dan Pengajaran by LPPM Universitas PGRI Semarang is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.Based on a work at http://journal.upgris.ac.id/index.php/mediapenelitianpendidikan.