Analisis Pembelajaran Berbasis Loose Part untuk Menstimulasi Motorik Halus Anak Usia 5-6 Tahun di TK Sakti Lestari 01 Batang
Abstract
This Loose part not only supports children's development, but also helps children to connect themselves with the environment. Loose part activities can be used to train fine motor skills in children. The aim of this research is to describe: 1) describe loose part-based learning in stimulating children's fine motor skills at TK Sakti Lestari 01 Batang. 02, 2) describes the obstacles and solutions to loose part-based learning in stimulating children's fine motor skills at TK Sakti Lestari 01 Batang. This type of research is descriptive qualitative research. The results of this research are: 1) TK Sakti Lestari 01 Batang is quite good at utilizing loose parts from natural materials to stimulate fine motor skills in children, 2) The obstacles that arise are related to the limited availability of loose part learning media 3) the solution provided by the school is to collaborate with children's parents in procuring loose part learning media.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Andari, I. A. M. Y., & Meriah, E. (2023). Pelatihan Penggunaan media Loose part Sebagai Implementasi Merdeka Belajar Pada Satuan Pendidikan Anak Usia Dini. Dharma Sevanam : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(2), 191–200. https://doi.org/10.53977/sjpkm.v2i2.1264
Budiarti, E. W., Oktaviana, A., Kamala, I., Islam, U., Sunan, N., & Yogyakarta, K. (2021). Analisis Perilaku Sosial pada Anak Slow Learner. 8(2), 132–145. https://doi.org/10.32505/tarbawi.v8i2.2963
Fitri, D.A.N, Suryana, D. (2022). Pembelajaran STEAM dalam Mengembangkan Kemampuan Kreativitas Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 12544–12552.
Fitri, N. D., Hariyani, I. T., Nurhidayah, S., Kartika, N., & Inggris, P. B. (2023). Pemberdayaan Guru PAUD. 2(2), 311–324.
Khasanah, Y. N., & Ichsan. (2019). Meningkatan Kreativitas Melalui Kegiatan Kolase pada Anak. 1.
Kulsum, U. (2021). Upaya Peningkatan Kemampuan Kognitif Anak Melalui Media Loose parts. 1(1), 896–911.
Maimanah, S., Musayyadah, & Prasetyo, D. (2022). Pengembangan Media Labirin Berbasis Loose part untuk Perkembangan Kognitif Anak Usia 4-5 tahun. Journal Ashil: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2), 25–35. https://doi.org/10.33367/piaud.v2i2.2935
Maretiani, D. N., Rahman, T., Muslihin, H. Y., Guru, P., Anak, P., Dini, U., & Indonesia, U. P. (2021). Analisis Keterampilan Motorik Halus pada Anak Usia 4-5 Tahun di TK Tunas Bangsa. V(1), 23–30. https://doi.org/10.29313/ga
Muzayyanah, & Anam, N. (2021). Kontribusi Media dari Bahan Alam, Bekas, dan Sintetis (Loose Parts) pada Kreativitas Aptitude Anak Usia Dini di RA Mamba ’ Ul Hikmah Jember. 40–52.
Primayana, K. H. (2020). Meningkatkan Keterampilan Motorik Halus Berbantuan Media Kolase pada Anak Usia Dini. 4(1), 91–100.
Purwanti, Z. (2023). Media Pembelajaran Berbahan Loose part Berbasis Steam Dapat Membangun Merdeka Belajar pada Anak Usia Dini. 1, 38–47.
Safitri, D., Lestariningrum, A., & Nusantara, U. (2021). Penerapan Media Loose part untuk Kreativitas Anak Usia 5-6 Tahun. 40–52.
Setianingsih, A., & Handayani, I. N. (2022). Implementasi Media Loose parts untuk Mengembangkan Aspek Motorik Halus Anak Usia Dini. 5(1), 77–86. https://doi.org/10.31004/aulad.v5i1.301
DOI: https://doi.org/10.26877/mpp.v18i1.18019
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Media Penelitian Pendidikan telah terindeks pada:
Media Penelitian Pendidikan : Jurnal Penelitian dalam Bidang Pendidikan dan Pengajaran by LPPM Universitas PGRI Semarang is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.Based on a work at http://journal.upgris.ac.id/index.php/mediapenelitianpendidikan.