Profil Kemandirian Belajar Siswa Menengah Atas

Maria Haba Ora, Joris Taneo, Maria Natalia Loban

Abstract


This study aims to describe the learning independence of senior high school students at SMA Negeri 1 Lamboya. The research population consisted of 218 students and samples taken from a portion of the population were 131 students. Data collection techniques used in this study using the questionnaire method. While the research instrument uses a sheet of learning independence scale (Liker scale). The data analysis technique uses tabulation, namely grouping data into frequency tables to facilitate analysis. The results showed that the profile of the learning independence of SMA Negeri 1 Lamaboya students was mostly in the score interval category between 128-138 with a score of 50, 38% being in the sufficient category. 39 or 29.77% are in the low category, the high category is at a score of 17.56% and very high is at a score of 2.29%.

Keywords


independent learning

Full Text:

PDF

References


Abidin, N. F., Parahita, B. N., Suryani, A., Nurhaeni, L., & Maret, U. S. (2022). Jurnal Pendidikan. 13(2), 93–103.

Amadea, A. T., Raharjo, S. T., & Taftazani, B. M. (2015). PERKEMBANGAN PERILAKU KEPRIBADIAN REMAJA DENGAN LATAR BELAKANG KEDUA ORANG TUA BERCERAI. In Prosiding Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat (Vol. 2, Issue 3). https://doi.org/10.24198/jppm.v2i3.13584

Arikunto Suharsimi. (2013). Prosedur penelitian suatu pendekatan praktik. In Jakarta: Rineka Cipta (p. 172).

Effendi, Mursilah, & Mujioni. (2018). Korelasi Tingkat Perhatian Orang Tua dan Kemandirian Belajar dengan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Ilmiah Multi Sciences, 10(1), 17–23.

Fatimah. (n.d.). PERAN GURU DALAM MENINGKATKAN KEMANDIRIAN BELAJAR PESERTA DIDIK KELAS V SD INPRES SAMBERPASI.

Nasution, N., Rahayu, R. F., Yazid, S. T. M., & Amalia, D. (2018). Pengaruh Kemandirian Belajar terhadap Hasil Belajar Siswa. Pendidikan Luar Sekolah, 12(1), 9–14.

Nurhayati, E. (2017). Penerapan Scaffolding untuk Pencapaian Kemandirian Belajar Siswa. Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Pengajaran Matematika, 3(1), 21–26.

Nursaptini, N., Syazali, M., Sobri, M., Sutisna, D., & Widodo, A. (2020). Profil Kemandirian Belajar Mahasiswa dan Analisis Faktor yang Mempengaruhinya: Komunikasi Orang Tua dan Kepercayaan Diri. Jurnal Pendidikan Edutama, 7(1), 85. https://doi.org/10.30734/jpe.v7i1.711

Pardosi, N., & Atrizka, D. (2020). Kemandirian Belajar Ditinjau dari Dukungan Sosial Orangtua pada Siswa Sekolah Menengah Atas Self Regulated Learning in Terms of Parents Social Support for Senior High School’s Students. 10(2), 97–103.

Rafika, Israwati, & Bachtiar. (2017). Upaya Guru Dalam Menumbuhkan Kemandirian Belajar Siswa di SD Negeri 22 Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2, 115–123.

Saputri, A. I., & Soesilo, T. D. (2019). BELAJAR TERHADAP KEMANDIRIAN BELAJAR PESERTA DIDIK KELAS XI IPS SMA KRISTEN 1 SALATIGA TAHUN PELAJARAN. X(1), 42–51.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Syahputra, 2017. (2020). PENGARUH KEMANDIRIAN BELAJAR TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA MELALUI PENERAPAN PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE THINK PAIR SHARE. 4(2).

Wiriani, W. T. (2021). Pengaruh kemandirian belajar terhadap hasil belajar siswa pada pembelajaran online. Ilmiah Matematika Realistik, 2(1), 57–63.




DOI: https://doi.org/10.26877/mpp.v18i2.21232

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Media Penelitian Pendidikan telah terindeks pada:

  

         

Creative Commons License

Media Penelitian Pendidikan : Jurnal Penelitian dalam Bidang Pendidikan dan Pengajaran by LPPM Universitas PGRI Semarang is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at http://journal.upgris.ac.id/index.php/mediapenelitianpendidikan.